20
de març
del
2018
Actualitzat
a la
13:30h
Part del govern municipal, amb l'alcalde al capdavant, sostenint la sentència Foto: Albert Hernàndez
La tercera tinent d’alcalde, Marisol Martínez, ha remarcat que la “novetat” de la resolució és que es “dona potestat als ajuntaments per sancionar. Ens atorguen aquesta capacitat”, emparant-se en la llei 24/2015 d’emergència habitacional i pobresa energètica i el Codi de Consum. En aquest sentit, Martínez ha destacat que l’empresa “no va discutir la normativa sinó que el consistori pogués imposar multes”.
Un dictamen pioner que com ha dit l’alcalde, Maties Serracant, “no és el final de res, és el principi, perquè ens dona força” i ha animat als ajuntaments a seguir aquesta línia oberta. Serracant ha avisat: “No farem cap pas enrere en matèria de drets socials”.
Canvi d’actitud
Sabadell va començar aquest procés a finals de 2016, amb la incoació de 18 expedients, que van derivar en 14 sancions -vuit a Endesa Energia XXI, tres a Endesa Energia SAU i una a Gas Natural, Gas Natural Serveis i Gas Natural S.U.R.-. D’aquestes, una és la sentència que s’ha derivat per la via administrativa, amb la qual cosa queden 13 per resoldre: deu relacionades amb la interrupció del subministrament i tres per mala praxis.
El regidor d’Acció Social, Gabriel Fernàndez, ha afirmat que des de l'inici de les sancions, el maig de l’any passat, “les companyies van reaccionar, es van adaptar a la normativa”. A més, ha afegit Martínez, “totes van pagar i les quanties estan en dipòsit”, és a dir, gairebé 150.000 euros.
Endesa no tenia constància
Endesa ha manfiestat el seu "respecte" per les sentències judicials. Tot i que ha volgut matisar que "no els constava" que la titular del servei "fos vulnerable". D'aquesta manera, en quan ho van saber es va reprendre. La companyia ha detallat que el 17 de març de 2016 es va tallar al matí i per la tarda se'ls va informar que era un cas de vulnerabilitat i a les 12.29 hores del dia 18 se li va tornar el subministrament.