«El día de la Bestia» centrarà el 7è Festival de Cinema de Terror de Sabadell

Se celebrarà del 5 a l'11 de març

'El Día de la Bestia', protagonista del festival
'El Día de la Bestia', protagonista del festival
Redacció
16 de febrer del 2018
El Festival de Cinema de Terror de Sabadell dedicarà la seva 7a edició a la Bèstia, en homenatge al clàssic El día de la Bestia, d'Álex de la Iglesia, que l'any 1995 es va convertir en títol de culte per la seva barreja de terror, humor negre i acció. La cita se celebrarà del 5 a l'11 de març a la capital vallesana.

El reconeixement al segon film de De la Iglesia, amb els desapareguts Terele Pávez i Álex Angulo entre el seu repartiment, es materialitzarà amb la projecció d'aquest títol en la Marató Clàssica de divendres, així com la del documental Herederos de la Bestia, de Diego López i David Pizarro, que analitza i comenta El día de la Bestia amb els seus protagonistes i amb altres professionals del cinema que es consideren influenciats d'alguna manera pel film. L'homenatge també queda plasmat en el cartell del festival, creat per l'artista sabadellenc Abel Carrasco, que mostra les seves il·lustracions en una exposició a l'Acadèmia de Belles Arts.

El 7è Festival de Cinema de Terror de Sabadell manté l'estructura que ha anat consolidant en els últims anys, amb activitats diàries des del dilluns 5 de març fins al diumenge 11, de la mà de diferents entitats col·laboradores. El tret de sortida a les projeccions el donarà Les Affamés, de la mà de l'Alliance Française, el dilluns 5 de març a les 20h. Aquesta pel·lícula canadenca, dirigida per Robin Aubert, enfoca el subgènere dels zombis allunyant-se dels tòpics, amb predomini de personatges femenins i una posada en escena molt inquietant.

La segona projecció de la setmana l'aporta, en versió doblada al català, la Plataforma per la Llengua. Es tracta de Insidious, la primera entrega d'una saga del subgènere de cases maleïdes que s'ha convertit en una de les més vistes del gènere als cinemes d'arreu del món. Dirigida per James Wan i amb guió d'ell mateix i de Leig Whannell, els mateixos creadors de Saw, combina el terror, amb tocs d'humor negre i girs imprevistos.

Després d'aquestes primeres projeccions de llargmetratges, dimecres 7 de març arribarà la ja consolidada projecció d'una selecció de curts del Mecal, escollits al Festival Internacional de Curtmetratges i Animació de Barcelona. En una sessió a l'Estruch (21h), es podran veure cinc curtmetratges de terror procedents d'Alemanya, Regne Unit, Irlanda, Espanya i Islàndia: When Demons Die, Dolls, Blight, Pesanta i Gryla.

Dijous, el Festival ofereix dos actes, orientats a públics molt diferents. D'una banda, la projecció proposada pel Cineclub de Sabadell, The Witch, l'obra de debut de Robert Eggers. Es tracta d'un film inspirat en la Nova Anglaterra del 1963, que a través de l'escenari, l'ambientació, la fotografia i les interpretacions dels actors aconsegueix crear una atmosfera opressiva i claustrofòbica per explicar una història sobre la bruixeria i la por. D'altra banda, a l'espai Tutupà, Cine Domingo ens proposa una pel·lícula d'Indonèsia, Mystics in Bali, de H.Tjut Djalil.

La temàtica s'assembla a la de The Witch, ja que gira entorn la màgia negra i el poder d'una bruixa. Tot i això, ho fa d'una manera completament diferent, amb caps voladors, sang i éssers espirituals; pensada per passar una bona estona.

Marató Clàssica

El divendres arriba una de les columnes vertebrals del Festival, la Marató Clàssica. En aquesta edició, el gran reclam són El dia de la Bestia i Herederos de la Bestia, que aniran seguides d'un col·loqui amb alguns dels seus responsables. Però en aquesta sessió també es podrà veure una altra producció feta a casa, Salvación, l’òpera prima de Denise Castro en la qual explica una història de vampirs amb adolescents com a protagonistes; una barreja de terror i drama amb unes molt bones interpretacions.

La Marató Clàssica, que tindrà lloc a l'Estruch, també permetrà veure una selecció de curtmetratges, així com els microcurts seleccionats al concurs impulsat des del certamen, que aquest any, per primer cop, també es podran veure l'endemà a l'Imperial.

Marató de Dissabte

El plat fort del Festival, i activitat que li va donar origen fa set edicions, és la Marató de Dissabte que, des de primera hora de la tarda i fins a la matinada, oferirà la millor selecció de curtmetratges i pel·lícules als Cinemes Imperial a un preu molt assequible. El tret de sortida a la sessió el donarà el curtmetratge 9 pasos, una angoixant creació de Marisa Crespo i Moisés Romera, guanyadora del Méliès d’Argent en l’últim Festival de Cinema de Terror de Molins de Rei.

El seguirà l’’slasher’ Verano Rojo, la primera pel·lícula del mallorquí Carles Jofre que se’ns presenta com un homenatge a La Matanza de Texas però ambientat a les Balears. El curtmetratge Centrifugado de Mireia Noguera, guanyador del premi del jurat en el passat Festival de Cinema de Terror de Molins de Rei, escalfarà l’ambient a la segona pel·lícula de la Marató, Maniac Tales, dirigida per Denise Castro, Enrique Garcia, Abdelatif Hwidar, Kike Mesa i Rodrigo Sancho.

La guardonada amb els premis a la millor pel·lícula del públic i del jurat al Sant Cugat Fantàstic, explica quatre històries, plantejades amb estils visuals completament diferents, englobades per una cinquena que actua com a eix conductor.

La segona part de la Marató de Dissabte l’encetarà el curtmetratge Evil, de Joaquim Bundó, i la pel·lícula Baskin, que s’espera que sigui un dels grans reclams de la nit. Aquesta producció turca de Can Evrenol, planteja una història d’horror pur vinculat a la invocació del diable, començant com un thriller policíac i acabant com un festival de sang.

Tot seguit, arribarà el curtmetratge Caronte, de Luís Tinoco; una meravella dels efectes especials, feta a Catalunya per especialistes en la matèria. Aquest títol donarà pas a l’altre gran proposta de la nit, la pel·lícula d’acció indonèsia The Raid. L’obra de Gareth Evans, que porta a l’espectador a una situació de tensió contínua, es podrà veure a Sabadell sense que hagi estat mai estrenada en cinemes comercials de l’Estat.

A la recta final de la Marató de Dissabte, ja de matinada, es podrà veure el curtmetratge Lo supero, d’Ainhoa Menendez, i l’australiana Wyrmwood, dirigida per Kiah Roache-Turner, que planteja una trepidant història de zombis, agafant com a referents pel·lícules de culte com Zombi i Mad Max.