demanda veïnal

Veïns del Vallès demanen «replantejar» l'ús de l'aeroport de Sabadell i més «transparència»

Un programa alerta que les servituds aèries afecten a un radi de cinc quilòmetres, arribant a Terrassa, Rubí i Sant Cugat, entre d'altres | La plataforma sosté que el 50% d'habitatges de Sant Quirze serien il·legals per no complir la normativa

per Albert Hernàndez, 12 de febrer de 2018 a les 13:31 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 12 de febrer de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Coordinadora del Moviment Veïnal del Vallès, integrada per diferents associacions i federacions veïnals de la comarca, ha exigit "replantejar" la funció de l'aeroport de Sabadell, a la vegada que ha demanat més "transparència" d'aquesta infraestructura. El president de la Federació d'Associacions de Veïns de Sabadell (FAVS), Manuel Navas, ha subratllat la necessitat "d'un debat sobre el passat, present i futur" i conèixer "quins beneficis aporta a la ciutat i la comarca".

Navas ha recordat que es tracta d'un equipament en uns terrenys "propietat de Sabadell" i ha reivindicat recuperar-ho i ha qüestionat si el paper de la infraestructura no el podria assumir Òdena o Manresa. Ha avisat del perill que suposa, no només a la localitat, també a d'altres poblacions. En aquest sentit, el membre de la FAVSQ, Jordi Molins, ha alertat que "els cinc quilòmetres de radi" no es pot construir a partir d'una alçada i que així ho ha recollit en un mapa elaborat a partir de Google Maps. Ha determinat que això afecta a Sant Cugat, Cerdanyola, Ripollet, Rubí, Terrassa i fins i tot "una mica" de Polinyà, ha precisat.

 

El mapa elaborat per la plataforma veïnal Foto: FAVSQ


Es tracta de les servituds aèries, la normativa que segons disposa en la modificació del Pla Director de gener de 2010, no poden sobrepassar una alçada en aquest perímetre. En el mapa, tal com ha apuntat Molins, "s'aprecia que en el 50% de l'habitatge de Sant Quirze no es compleix" i ha recordat que el projecte inicial de pisos a Can Gambús es va tombar per aquest motiu.

Molins ha apreciat que ni l'Agència de Seguretat Aèria ni Acció Civil donarien permís, amb la qual cosa "estan exposats a que es tirin a terra". També ha detallat que l'alçada del Complex Ègara dels Mossos no és per casualitat, "també està afectat per les servituds aèries. Sinó tindria més plantes". 

Reunió de la comissió amb totes les parts


La comissió pel seguiment de l'aeroport es va reprendre a principis de 2017, després d'estar uns anys aturada. Navas ha assegurat que l'Ajuntament de Sabadell només hi ha anat a la primera i que l'únic que ha assistit a les tres trobades celebrades fins al moment ha estat el de Sant Quirze. "No sabem si és que no li interessa", ha suggerit i ha afegit, "per això es important que se sàpiga què aporta".  

Precisament, en l'última trobada, al novembre, des d'Aena es va demanar tenir aquest mapa com a recurs. I tant Navas com Molins han avançat que de cara a la propera, al març, posaran sobre la taula "els incompliments reiterats d'enlairament i aterratge d'avions" i "la contaminació" d'alguns aparells. A més, "del control que es fa sobre els pilots", ja que, com ha indicat Navas, la Guàrdia Civil, que segons des de l'aeroport els van argumentar eren els encarregats, no disposaven "ni dels recursos materials ni la formació per fer-ho". 

 

Participació