​Sabadell obre 5 expedients a Smatsa i amenaça amb la municipalització de la neteja viària

El govern municipal detecta sobrecostos de 3,5 milions d’euros i irregularitats en el servei prestat per l’empresa concessionària | Es detecta una possible incapacitat de complir les clàusules contractuals i mala praxis en aspectes tècnics i de recursos humans

Un camió de Smatsa recollint la brossa
Un camió de Smatsa recollint la brossa | Juanma Peláez
24 de gener del 2018
Actualitzat el 25 de gener a les 11:10h
L’Ajuntament de Sabadell ha obert cinc expedients a l’empresa concessionària del servei de neteja viària i la recollida d’escombraries, Smatsa, per incompliment del plec de clàusules contractuals del servei i un sobrecost. Així ho ha anunciat l’alcalde, Maties Serracant, en una roda de premsa en què també hi ha participat el regidor de Serveis Centrals, Lluís Perarnau. Les sancions podrien arribar a superar els 20 milions d'euros i obres la porta a la municipalització del servei.

L’empresa compta amb un contracte de 21 milions d’euros que es va renovar l’any 2012, per un termini de 15 anys i 5 més de prorrogables. Aquell any, però, al novembre, va esclatar el cas Mercuri, on es va situar el govern local de l’època i l’alcalde, Manuel Bustos, en l’ull de l’huracà per un presumpte cas de corrupció i tràfic d’influències. El contracte amb Smatsa s’incorporava a la investigació, formant part de la peça número 28, ara encara en fase d’instrucció.

Segons ha detallat avui el govern municipal, un dels incompliments detectats és la durada del contracte, que hauria d’haver estat de serveis, i amb una durada màxima de quatre anys, en lloc dels 15 més 5 acordats. Es tracta, així, d’una fórmula que incorreria en un defecte de forma.

A més, en el procés d’adjudicació l’empresa havia de presentar un aval en forma de dipòsit de 13 milions d’euros com a garantia, però d’aquests només en va presentar 600.000 euros, motiu pel qual, només per aquesta raó no s’hauria d’haver acceptat l’empresa com a candidata. 

El camí de la nul·litat, aturat, per ara

Al gener de l’any passat l’Ajuntament va sol·licitar a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat, però no va poder iniciar els tràmits per analitzar el contracte donat que part de la informació era en mans de la jutgessa que instrueix el cas Mercuri. Tot i la sol·licitud de la documentació, en tractar-se d’una peça que es trobava en fase d’instrucció, la jutgessa va denegar el trasllat de la documentació.

Per aquest motiu es van posar en marxa unes auditories que han detectat irregularitats i incompliments de caire administratiu. Aquestes han permès detectar que no s’han implantat dispositius de GPS en diverses unitats dedicades a la neteja viària, tal i com s’havia establert, i que de la mateixa manera un 68% dels contenidors no s’han netejat. A la vegada, una tercera part de la neteja viària acordada ha quedat en no res.

A més, s’ha perdut documentació relativa als anys anteriors a l’entrada del govern actual. “De 2012 i 2013 no tenim elements fefaents que acreditin les accions dutes a terme”, ha explicat el regidor Lluís Perarnau. 

Els conceptes de sobrefacturació se centren en la recollida de residus, donat que es destinen més recursos humans que els acordats, fet que va en detriment de la neteja viària, on s’opta per reduir l’activitat per compensar, de manera unilateral, segons el govern, l’actuació en la recollida. “El contracte es va acordar amb un preu i uns serveis, que no es compleixen”, afegeix,

La xifra, segons Perarnau, se situa en un 26% del servei que no es presta de neteja viària i en 400.000 euros injustificats en la despesa ordinària de l’activitat de Smatsa. Per tot plegat, l’Ajuntament ha anunciat cinc expedients, un per la no instal·lació dels dispositius GPS, un altre per la instrucció tècnica de certificació, i tres més sobre la liquidació de sobrecostos dels tres darrers anys d’activitat.

“Si arriba el moment en què, fruit dels expedients, l’empresa no pot seguir duent a terme la nostra voluntat és estudiar totes opcions, i nosaltres considerem que la municipalització seria una bona opció”, assenyala Serracant. Assenyala que amb tot plegat la ciutat hi sortiria guanyant, d’entrada amb una reducció del 10% del cost final, que suposa l’IVA, assumint-ne les competències. Paral·lelament, l’alcalde envia un missatge de tranquil·litat a la plantilla, formada per unes 400 persones, donat que sempre es comptarà amb la seva totalitat.