Albert Terns: «Podem ser els interlocutors que apleguen els interessos de tots els taxistes de Sabadell»

És un dels quatre impulsors de Élite Taxi Sabadell, la primera que apareix a l'àrea metropolitana i la quarta de Catalunya | Avisa del perill per al sector de fenòmens com Uber i Cabify, també a Sabadell, on adverteix d'un creixement en algunes zones

Taxis de Sabadell en una manifestació del sector a Barcelona
Taxis de Sabadell en una manifestació del sector a Barcelona | Élite Taxi Sabadell
29 d'agost del 2017
Actualitzat a les 14:29h
"És David contra Goliat". Així veu Albert Terns, un dels quatre impulsors de Élite Taxi Sabadell, el conflicte que el sector manté contra les VTC (vehicles amb conductor). El pastís del transport de passatgers ha provocat parts més petites en els últims mesos, els taxistes denuncien la diferència que paguen uns i altres per una llicència, a més de "l'incompliment" de la llei del tranport i la impunitat amb la que actuen. Sabadell s'ha afegit a El Vendrell, Tossa de Mar i Mataró que impulsa un grup de Élite Taxi. A la ciutat, avisa, ja hi ha la presència d'aquestes plataformes. 

- Com sorgeix impulsar Élite Taxi Sabadell?
 
Arrel de les últimes manifestacions d’aquests mesos, a les quals vam participar prop d’una trentena de companys del taxi de la ciutat vam decidir-ho. Perquè és l’única plataforma que està reivindicant els drets que tenim i lluitant de manera efectiva, fent soroll contra les VTC i també poder defensar els interessos que puguin sorgir aquí.
 
- Però la problemàtica que hi ha a Barcelona no es pot equiparar amb Sabadell?
 
No és com a Barcelona, però sí que hem vist gent de Cabify agafant persones a la Zona Hermètica, també en hotels. Però si no s’actua i s’atura el problema pot anar en augment. Des d’uns mesos ençà, hem notat un increment. Aquesta gent treballa amb comercials que es mouen per hotels i s’ofereixen amb una sèrie de tarifes. En canvi, nosaltres les tenim regulades i el que demanen és que es compleixi la llei original: per cada 30 llicències de taxi una de VTC. Però, amb la llei òmnibus del 2009, per exigències de la Unió Europea, es va, per dir-ho d’alguna manera, alliberar el sector.
 
- Des del 2009, però la visibilitat de les queixes no s’ha fet evident fins fa una mica més d’un any.
 
El 2015 el PP va tornar a regular la nostra llei per actualitzar-la. Però ja s’havien atorgat llicències del 2009 al 2015, que són amb les que opera Cabify per exemple i són legals, sempre i quan treballin bé. El problema és que molts no ho fan, perquè van a comissió i ocupen espais que no poden, entre d’altres. Lluitem perquè les que han de venir no entrin i així seguirem fins que algú ens escolti i ho vulgui arreglar, perquè pot ser la mort del sector. Per tenir una llicència de taxi hi ha gent que ha hipotecat casa seva o la dels seus pares. Aquestes empreses són multinacionals, que paguen el que els hi paguen als seus treballadors i els calés se’n van fora. És a dir, tot el contrari dels taxistes autònoms que paguem cada mes la nostra quota a les arques públiques.
 
- També pot suposar “la mort”, com diu, a Sabadell?
 
Ens trobem a 20 minuts de Barcelona, està aquí al costat. Hi ha gent, per tema de canvis de vols, que de vegades els portem a hotels de la ciutat. Això és igual per a tota l’àrea metropolitana, que comença a Barberà i Montcada. Si entren totes aquestes llicències suposarà la ruïna per a molta gent.   

"Hem vist gent de Cabify agafant persones a la Zona Hermètica"
 
- És com David contra Goliat?
 
No, és així. Hi ha grans corporacions amb molts milions i amb molt de poder.
 
- I a la ciutat, quin paper poden jugar?
 
Podem ser interlocutors entre emissores, ajuntaments i taxistes. Per exemple, ara a l’Hospital Parc Taulí ens volen canviar les parades. Doncs, si hi hagi algú amb qui negociar aquesta modificació, es pot aconseguir un millor resultat.
 
- Això vol dir que fins ara no ha existit aquesta figura?
 
No hi havia res. Élite, independentment de les emissores amb les que treballa un taxista o si va pel seu compte, els aplega a tots.
 
- Per què es vol canviar la parada del Taulí?
 
És per les obres d’ampliació que han de fer. Ha de ser un canvi temporal, però si hem d’estar set mesos, per dir-te una xifra, amb una parada allunyada. Per això és bo tenir Élite com a mediador en aquesta negociació, que reuneix la voluntat dels taxistes, l’interès del parc hospitalari i l’Ajuntament. Tenim demanada una entrevista.
 

Els taxistes de Sabadell donant suport en una de les mobilitzacions Foto: Élite Taxi Sabadell

 
- Mencionava abans la Zona Hermètica, que està pendent de tancar-se. Continua sent un lloc de recollida de clients i de negoci?
 
Fa molt temps que escoltem el tancament de l’Hermètica. Però hi ha locals oberts i suposa un negoci, sobretot el cap de setmana. Era molt més gros anys enrere. De totes maneres, una zona d’oci nocturn també li convé a la restauració, perquè hi ha gent que ve a sopar i després fa la copeta. Potser el model que hi havia no era el millor, però tampoc treure-ho sigui la solució. S’ha de buscar un entremig, que ens vagi bé a tots.  
 
- Més enllà de la lluita dels taxistes, aquesta problemàtica sorgida amb les VTC ha de convidar a fer autocrítica i una reflexió del sector.
 
Totalment d’acord. Fins ara les coses han anat com han anat i diria que ja s’està fent. També estem a les aplicacions, això de la comoditat amb el mòbil no s’ho han inventat ells. Tot i que considero que el servei que es dona, a Sabadell i l’àrea metropolitana, és molt bo. Es podria millorar? Clar! Com tot.
 

Taxis de Sabadell i Barcelona durant una manfestació a la capital catalana Foto: Élite Taxi Sabadell

 
- Amb dades municipals del 2016, Sabadell té 143 llicències de taxis. És una xifra adequada?
 
Si es van atorgar en el seu moment, vol dir que calien. Possiblement amb l’arribada de la crisi no hi havia feina per a tothom. Segurament, amb un 20% menys treballaríem tots una mica millor, però les llicències són les que són.
 
- I hi ha feina per a tots? Heu notat aquesta millora econòmica que diuen les dades?
 
No és la bonança d’abans. Però des de fa un temps, molt de mica en mica, hem tingut una petita pujada de la feina. S’està notant, però molt paulatinament, aquest millora econòmica.