Els entrebancs i «els salts» per accedir als trens de Rodalies a dues estacions de Montcada

L'AVV Can Sant Joan critica que fa anys que ve denunciant els problemes d'accessbilitat a les estacions de Montcada BIfurcació i Montcada i Reixac-Manresa | Renfe sosté que té un pla d'estacions en aquesta línia i preveu actuar-hi

Un usuari saltant per accedir al tren a Montcada Bifurcació
Un usuari saltant per accedir al tren a Montcada Bifurcació | Albert Hernàndez
28 d'agost del 2017
Actualitzat el 29 d'agost a les 14:29h
“L’ajudo a baixar?”. És la pregunta que més es fa a les estacions de Montcada Bifurcació i Montcada i Reixac – Manresa, quan un usuari, especialment una persona gran, ha de sortir del tren. I no és perquè vagin amb un cotxet de nen o carregats amb bosses. És pel salt que hi ha entre l’andana i l’interior del comboi. “És més de mig metre llarg”, diu el president de l’AVV Can Sant Joan, José Luis Conejero. Des de l’entitat, aquests últims mesos, han recollit firmes sobres les problemàtiques “d’accessibilitat” que arrosseguen aquestes dues estacions de Rodalies.
 
Al principi de l’estiu, van aplegar-ne unes 1.500 que van lliurar a l’alcaldessa, Laura Campos, per tal de fer palesa aquesta problemàtica. Campos confirma haver-les rebut i està a l’espera de trobar una data per reunir-se amb el director de Rodalies Renfe, Félix Martín, per tal de traslladar-li aquesta problemàtica.
 

El tren obrint les portes a Montcada i Reixac - Manresa Foto: Albert Hernàndez
 

Usuaris sortint i d'altres esperant a Montcada i Reixac - Manresa Foto: Albert Hernàndez
 

Un tren aturat a la via 2 de Montcada Bifurcació, on es pot veure la diferència d'altura entre l'interior del comboi i l'andana Foto: Albert Hernàndez


Conejero relata que, a més de l’altura, “més accentuat a Montcada i Reixac – Manresa”, remarca, també té “un problema amb l’accés de persones amb mobilitat reduïda, ja que no hi ha ascensors ni plataformes per tal que puguin utilitzar el transport públic”. El president de l’entitat denuncia que fa temps que venen avisant d’això i que “fa quatre anys enrere vam enviar una carta Adif”. Conejero afirma que els van contestar “prenent nota per actuar”.
 
“El salt que s’ha de fer per arribar a l’andana no és igual a Bifurcació i Manresa”, explica Conejero. A la primera estació “és bàsicament als trens de la via 2”, just quan coincideix amb l’exterior de la corba, provocant que l’altura sigui més alta. Una situació que es reprodueix “més pronunciada a Montcada i Reixac – Manresa, en sentit Sabadell”.   
 

L'estació de Montcada i Reixac - Manresa, on es pot comprobar la corba que inclina els trens quan s'aturen Foto: Albert Hernàndez


Pla d’estacions
 
Renfe compta amb un pla d’estacions que van en la línia de millorar l’accessibilitat, així com la il·luminació i la informació. Fonts de l’operadora detallen que està previst reunir-se amb el municipi vallesà per tal d’actuar en aquestes dues estacions. Precisen que per tal de rebaixar la diferència entre les andanes i el tren “es farà un recreixement, per tal que quedi a nivell”. Fer un model al que ja hi ha a Montcada i Reixac - Santa Maria, totalment renovada i moderna. Menys de dos quilòmetres de separació i dos exemples antagònics.