La Generalitat invertirà 35 milions d'euros per millorar les connexions de la C-17 amb l'AP-7 i la C-33

El Govern confia que l'ampliació reduirà les retencions i permetrà millorar l'activitat econòmica a la zona

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, explicant les obres a la C-17
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, explicant les obres a la C-17 | Ajuntament de Parets
Redacció
24 de juliol del 2017
Actualitzat a les 18:03h
El tercer carril de la C-17 entre la C-35 i la ronda sud de Granollers donarà oxigen a aquesta via, reduirà les retencions i permetrà millorar l'activitat econòmica a la zona. Així ho ha assegurat aquest dilluns el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que ha explicat que l'actuació s'emmarca en un projecte global del Govern per millorar la capacitat i accessibilitat en aquesta carretera per on circulen 90.000 vehicles diaris. La intervenció també contempla una nova connexió amb l'AP-7 a Parets del Vallès, la remodelació de l'enllaç entre la C-33 i la C-17, la creació d'una nova rotonda a Montmeló i la construcció d'un nou accés des de la zona industrial de Can Montcau, on es troba la factoria Mango, entre d'altres.

Tot plegat suposarà una inversió de 35 milions d'euros. La previsió és que aquestes obres es licitin durant el 2018 i vagin executant-se de forma progressiva per evitar majors col·lapses. Es tracta del resultat de mesos de negociacions amb els alcaldes de Granollers, Lliça d'Amunt, Parets del Vallès, Lliçà de Vall i Montmeló. “Està consensuada amb el territori", ha assegurat el conseller que ha agraït el nivell de responsabilitat adquirit per tots els batlles. 

Rull ha explicat que diàriament per la C-17 hi circulen 90.000 vehicles i que el Govern preveu que aquesta xifra ascendeixi als 100.000 en els propers deu anys. En aquesta línia ha explicat que el tram entre Parets i Lliçà d’Amunt compta amb un elevat nombre d'accessos, de forma que la circulació a través dels dos carrils actuals sovint és poc fluïda a causa de les nombroses incorporacions que es van succeint al llarg del traçat. 

Per tot plegat la Generalitat ha previst un conjunt d'actuacions que es duran a terme en 8 quilòmetres de traçat i permetran millorar la capacitat de la via i l'accessivilitat. La principal intervenció és l'ampliació de la calçada amb un tercer carril entre l'enllaç amb la C-35 i la ronda sud de Granollers. En aquesta zona es redirigiran els accessos actuals a través de calçades laterals a la C-17 mitjançant l'enllaç de la C-35 pel sud i el de la C-155 pel nord. Per millorar la capacitat de connexió de la C-17 amb les zones industrials adjacents s'habilitaran unes sortides intermèdies.

Paral·lelament, es reordenaran els accessos en el tram des del punt on s'uneixen els trànsits de la C-17 amb el de les autopistes AP-7 i C-33 fins l'enllaç de la C-35 (carretera de Parets i Circuit de Barcelona-Catalunya). L'objectiu és que el tercer carril ja existent en aquest tram quedi lliure d'accessos i, així, millori la fluïdesa i la seguretat del trànsit. Es reconduiran tots els accessos directes actuals a través de l'enllaç de la C-35.

Mapa dels treballs que es faran al tram de la C-17, entre Mollet i Parets Foto: Departament de Territori i Sostenibilitat


D'altra banda, per absorbir el trànsit que es generarà en els pròxims anys a les zones industrials de Parets del Vallès, es remodelarà l'actual enllaç entre la C-35 i la C-17 de manera que millori la seva funcionalitat. A Parets, també es refarà la connexió de la C-17 amb l'AP-7 en sentit oest (cap a Sabadell i Terrassa), amb un nou ramal i l'ampliació amb un tercer carril d'un tram del tronc de l'AP-7 sentit Barcelona. 

Addicionalment, es projecta una nova rotonda a la C-35 per facilitar el pas dels vehicles que provinguin de Montmeló i es desplacin cap a Barcelona i Vic per la C-17. A més, en aquest municipi, es farà una intervenció en el camí de Montmeló perquè els conductors puguin accedir directament a l'AP-7, la C-17 i la C-33. 

Connexió a Can Montcau

En el tram comprès entre la Ronda sud de Granollers i l'enllaç amb la carretera BV-1432 de Lliçà d’Amunt, es preveu construir un nou enllaç que connectarà amb la zona industrial del coll de la Manya de Granollers i la zona de nova implantació industrial de Can Montcau, a través d'un nou pas inferior de la C-17. Així mateix, es formaran dos carrils de trenat per a facilitar els moviments entre aquest nou enllaç i la C-17.

Un retorn del 64%

Rull ha posat en valor la "rendibilitat econòmica i social" del projecte, ja que assegura que la taxa de retorn rondarà el 64%: "El Govern hi invertirà 35 milions d'euros però recuperarà 242 milions d'euros tenint en compte les hores que estalviaran els conductors – i que la Generalitat calcula que seran 4.600 entre tots els usuaris de la via cada dia -; l'activitat econòmica que es generarà gràcies a la millora de l'accessibilitat des dels polígons; així com la creació de llocs de treball". A més, Rull ha valorat que hi haurà menys retencions i això vol dir que els ciutadans "guanyaran en qualitat de vida i temps de feina, alhora que significa que es reduirà la contaminació", ha apuntat. 

El conseller ha explicat que durant el 2018 s'aniran licitant les diferents actuacions i que la previsió és que les obres es vagin executant de forma progressiva per evitar que es generin més col·lapses en aquesta via. 

A banda, Rull ha reclamat el desdoblament de la R3, tot assegurant que "la mobilitat no són només les carreteres, també el transport ferroviari i el col·lectiu que va per carretera", ha assenyalat. 

Solució temporal

L'alcalde de Granollers, Josep Mayoral, ha considerat que el projecte és una solució temporal, però ha advertit que a la llarga caldrà apostar per fer la variant de la C-17 que contempla fer passar un túnel per sota el Coll de la Manya de Granollers. 

L'alcalde de Parets, Sergi Mingote, també ha considerat que aquesta actuació "no és una solució definitiva" però ha advertit que "és la millor" tenint en compte la inversió prevista i també ha assenyalat que s'ha dibuixat escoltant les demandes del territori. 

Per la seva banda, l'alcalde de Montmeló, Antoni Guil, ha assegurat que la C-17 és una via "supersaturada" i ha considerat que millorar-ne l'accessibilitat i donar-li oxigen revertirà positivament en l'activitat econòmica a la zona. "Qualsevol gran empresa en veure una infraestructura tan col·lapsada evitava instal·lar-se aquí", comenta el batlle que es mostra molt satisfet de poder disposar d'una rotonda i un accés a l'AP-7 molt més proper al municipi.