«Protegeix-te darrere la barrera!»: una campanya per conscienciar els vianants a les autopistes

Autopistas centra la campanya de seguretat viària en els conductors que s'han d'aturar per avaria

Redacció
16 de juliol del 2017
Imatge de l'autopista AP-7 al seu pas per l'Ampolla.
Imatge de l'autopista AP-7 al seu pas per l'Ampolla. | Sílvia Berbís
La companyia Autopistas del grup Abertis ha iniciat una nova campanya de seguretat de cara a aquest estiu centrada sobretot en les aturades inesperades per accidents. Amb el lema "Protegeix-te darrere la barrera!" dona a conèixer una sèrie de pràctiques essencials que els conductors han de conèixer en cas que es vegin obligats a baixar del seu vehicle en plena autopista. Aquestes situacions suposen un gran perill per la seguretat.

Els vianants, un 12% de les víctimes mortals

La tendència dels últims anys mostra que els vianants representen fins a un 12% de les víctimes mortals en accidents de trànsit. I tot i que el risc de tenir un accident en una autopista, el tipus de carretera on se centra la campanya, és quatre vegades menor que en carreteres convencionals, diversos factors com l'alta velocitat o la falta de percepció del perill en situacions com aquestes fan que el perill per part dels vianants que es veuen obligats a baixar del cotxe en plena via d'alta velocitat es vegi incrementat.

Per aquest motiu, Autopistas fa un seguit de recomanacions.

- Aturar-se sempre que sigui possible sobre el voral, fora del carril de circulació, amb les llums de posició i els intermitents, per exemple els llums d'emergència warning.
- Posar-se l'armilla reflectant: tant el conductor com els passatgers.
- Sortir del vehicle, només des de la banda contrària a la circulació.
- Col·locar-se en una zona protegida, darrere la barrera de seguretat (o en alçada sobre el talús si no hi ha barrera), el més lluny possible de la circulació.
- Per totes les parades que s'hagin de realitzar i no siguin d'una urgència absoluta, autopistes disposa d'àrees de servei, àrees de descans o sortides cada 30 quilòmetres o cada 14 minuts.

En cas d'avaria, Autopistas posa al servei dels conductors els seus telèfons (902 200 320 – 934 927 872) i el seu servei eCall, integrat dins la seva aplicació mòbil. Aquest últim és un sistema que serà implantat obligatòriament a tots els vehicles europeus a partir del 2018. Gràcies a ell, per exemple, es pot connectar automàticament amb els centres d'operacions d'Autopistas en cas de detectar una frenada brusca del vehicle, per accelerar l'actuació dels serveis d'emergència. Un altre dels sistemes per demanar ajuda són els pals SOS, situats cada dos quilòmetres a les autopistes.

La companyia també informa que entregarà, a partir d'aquest juliol, un quit de seguretat vial amb material com una armilla reflectant, una motxilla i un rotatiu de llum als conductors que es vegin involucrats en un accident o incidència a l'autopista. Aquest paquet tindrà el material necessari per afrontar situacions d'emergència i augmentar la màxima seguretat i comoditat, en aquells casos en els quals es pugui entregar en condicions de seguretat.

L'estiu, l'època amb més incidències

Aquesta campanya es llança de cara a l'estiu, ja que és l'època en la qual l'empresa registra el 45% d'incidències a les seves vies. L'any passat es van registrar gairebé 40.000 avaries mecàniques en període estival.

La companyia d'autopistes adopta el compromís adquirit en l'àmbit mundial per les Nacions Unides durant l'anomenada Dècada de l'Acció per la Seguretat Viària de reduir en un 50% el nombre de morts al món de cara al 2020. Durant els últims 6 anys, segons informa l'empresa, un 82% dels accidents en vies d'alta velocitat són sense víctimes. Així mateix, la xarxa d'Autopistas compta amb la certificació UNE-ISO 39001 que avala l'excel·lència en la gestió de la seguretat viària.

El conjunt de tots els serveis presentats es coordina a través dels Centres d'Operacions i Seguretat Viària d'Autopistes, en contacte permanent amb la Direcció General de Trànsit i també amb el Servei Català de Trànsit.