FGC

El perllongament dels FGC a Sabadell entrarà en servei el 20 de juliol

Completarà la xarxa dels Ferrocarrils de la Generalitat amb cinc estacions, una d'elles intercanviador amb Rodalies | L'estació de Sabadell Rambla, que ha quedat en desús, es reconvertirà en un centre de desenvolupament professional ferroviari

per Redacció, 23 de juny de 2017 a les 14:56 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 23 de juny de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat aquest divendres que l'últim tram del perllongament de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a Sabadell entrarà en servei el pròxim 20 de juliol. Es tracta d'un tram de 3,7 quilòmetres de longitud amb tres estacions: la Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc Nord i unes cotxeres a Ca n'Oriac. El conseller de Territori ha destacat que amb la posada en marxa de les noves estacions, Sabadell "passarà a tenir metro amb totes les conseqüències".


Les previsions apunten que 3,5 milions de passatgers utilitzaran els FGC a Sabadell a finals de l'any vinent, un 32% més dels previstos per aquest 2017. Rull, que acompanyat de l'alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, ha visitat l'estació de Sabadell Nord, la que farà d'intercanviador amb Rodalies, també ha anunciat que FGC reconvertirà l'antiga estació de Sabadell Rambla, unes de les dues que ha quedat fora de servei pel canvi de traçat que ha suposat el perllongament, en un centre de desenvolupament professional ferroviari amb un ús tant corporatiu com social.

El conseller de Territori i Sostenibilitat ha explicat que les obres de l'últim tram del perllongament estan gairebé finalitzades i que actualment s'estan duent a terme diverses comprovacions a les instal·lacions i ultimant i el sistema de senyalització abans que el pròxim 5 de juliol comencin les proves de circulació de trens, últim pas abans de la seva posada en servei. 


Paral·lelament, en superfície s'estan enllestint algunes actuacions a l'entorn de les tres noves estacions. Una d'elles, la urbanització de la plaça Espanya, que inclou el condicionament del tram d'accés a l'estació de Sabadell Nord, l'assumirà l'Ajuntament Sabadell. En concret, l'alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, ha explicat que tant bon punt entri en servei el perllongament i s'alliberi l'entorn de l'estació començaran les obres a la plaça que s'allargaran uns 15 mesos i que suposaran" retornar a la ciutadania un nou espai a la ciutat". 

Rull ha destacat que amb el nou tram Sabadell passarà a tenir "un metro amb totes les conseqüències" amb les tres estacions de Rodalies i les cinc d'FGC. "Ja no parlarem només del Metro del Vallès, sinó del metro de Sabadell i això és molt sòlid", ha assenyalat. 

A més, el conseller ha afirmat que el perllongament ampliarà i millorarà la cobertura del transport públic a la ciutat de Sabadell i al seu entorn. Pel que fa a les millores a la ciutat, ha posat en valor que es donarà servei ferroviari a la Creu Alta, un barri amb una alta activitat comercial i presència d’equipaments; facilitarà l’intercanvi amb Rodalies (R4, Sant Vicenç de Calders-Barcelona-Manresa); i permetrà arribar fins al nord de la ciutat. 

Pel que fa a la millora de la mobilitat a l'entorn de Sabadell, Rull ha assegurat que el nou servei "canviarà de manera molt substancial el marc de referència de la mobilitat al Vallès" facilitant, per exemple, l'accés a la UAB des de les municipis de l'entorn.
 

Vestíbul de Sabadell Nord. Foto: Juanma Peláez


Sobre les xifres d'usuaris, Rull ha assegurat que el perllongament servirà per guanyar usuaris estrictes del transport públic i no pas, com va passar a Terrassa, transvasament d'usuaris del servei de Rodalies als FGC. Concretament, les previsions apunten que a finals de 2018 utilitzin el servei a Sabadell 3,5 milions de persones, 800.000 més de les previstes a finals de l'any en curs. 

5,2 quilòmetres i quatre noves estacions

La posada en servei d'aquest tram final culminarà la prolongació de la línia d’FGC al municipi després que el passat mes de setembre s'inauguressin les estacions de Can Feu | Gràcia i Sabadell Plaça Major i 1,5 quilòmetres de via.

El projecte total del perllongament ha tingut un àmbit d'actuació de 5,2 kilòmetres, dels quals 4,4 seran nou tram de línia de doble via. En total s'inauguraran quatre noves estacions: Sabadell Plaça Major, la Creu Alta, Sabadell Nord i Ca N'Oriac-Parc del Nord, a més de la reforma de l'actuació Sabadell Estació que rep el nom de Can Feu-Gràcia. La inversió total serà de 430 milions d'euros. 

Nou ús de Sabadell Rambla

El conseller Rull ha anunciat també en el decurs de la visita que FGC reaprofitarà les instal·lacions i els edificis de l’estació de Sabadell Rambla per donar-hi un ús tant corporatiu com d’àmbit social. Així, es convertirà en el Centre de Desenvolupament Professional Ferroviari, que treballarà les competències professionals tant del personal d’FGC com de tots aquells cossos vinculats a la gestió de la seguretat i protecció civil en la gestió d’emergències ferroviàries. Actualment, l’estació de Sabadell Rambla no donava servei comercial com a conseqüència de la construcció del perllongament del Metro del Vallès, que va suposar un nou traçat urbà per l’eix més poblat del municipi. 

El Centre de Desenvolupament Professional Ferroviari, que s’estrenarà a final 2017, introdueix una visió innovadora de la formació i capacitació de les persones, especialment en aquelles funcions i tasques que requereixen posar la persona en una situació el més semblant possible a la realitat que haurà d’afrontar en la seva pràctica laboral. Amb les noves instal·lacions de Sabadell Rambla es podran fer pràctiques dins d’un túnel i amb els equipaments d’una estació convencional. 

 

Participació