Llum verda a la incorporació de nous terrenys a l'espai protegit de Gallecs

La proposta també demana que les infraestructures que passin a tocar de l'espai es facin d'acord amb criteris "ecològics"

per Redacció, 29 de març de 2017 a les 15:36 |
Vista aèria de Gallecs | Aj. de Mollet
Aquesta informació es va publicar originalment el 29 de març de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Comissió de Territori del Parlament de Catalunya ha donat llum verda a una resolució per incorporar diversos sectors a l’Espai d’Interès Natural de Gallecs i instar la Generalitat a aprovar de forma immediata el Pla Especial, a més de reclamar l’inici dels tràmits per incorporar l’espai a la Xarxa Natura 2000. A banda també aposta per posar fi a l’activitat d'un centre emissor situat a la zona, i en matèria d’infraestructures demana que la reforma de la C-155 respongui a criteris de millora de la connectivitat dels espais agroforestals que travessa i que la línia de tren Sabadell-Granollers es faci d’acord amb el traçat més “avantatjós”, tant des del punt de vista ecològic com econòmic.

La diputada de Catalunya Sí que es Pot – la formació que ha presentat la resolució-, Hortènsia Grau, ha assegurat que la proposta és un pas endavant en “la protecció i defensa del medi ambient”. En aquest sentit, ha destacat que el text contempla la incorporació de noves zones com la banda est de la Riera Seca de Parets o el Parc dels Pinetons de Mollet del Vallès. També ha destacat que el text planteja la millora sostenible dels polígons, eliminar el centre emissor de la Carena dels Bandolers i millorar alguns aspectes de mobilitat “tenint en compte els connectors biològics”. 


Per al seva banda, el diputat de la CUP, Sergi Saladié, ha destacat la feina de la Plataforma en Defensa de l’Espai Rural de Gallecs per preservar aquest espai. Alhora ha advertit que aquesta aprovació no és definitiva: “És un pas que no es definitiu, perquè sovint el que aprova el Parlament no sempre automàticament es duu a terme, caldrà seguir lluitant”, ha indicat el diputat que ha afegit que “la moció no està completa perquè per exemple no accepta les peticions dels municipis de Lliça d’Amunt i Lliçà de Vall per obrir processos per incloure alguns espais més”. Alhora ha criticat que en alguns punts del text “no quedi prou garantit que aquest espai no pugui quedar trinxat per infraestructures futures”. 

Marc Sanglas (Junts pel Sí) ha expressat el suport de la formació a la resolució però ha aclarit que la força votaran en contra d’alguns punts com ara els que “posen en risc la situació patrimonial de l’Incasòl”. El diputat també ha apuntat que tot i que cal preservar el medi ambient, no es pot convertit Catalunya “en un pessebre”. Per això, ha dit, cal “plantejar usos compatibles amb la preservació del medi ambient i l’activitat humana en alguns espais”.

Des del PSC, Raul Moreno ha explicat que el partit no donarà suport a alguns punts que des del seu punt de vista no compten amb prou consens i suport per part de les administracions locals i els veïns. Aquests han estat els que fan referència a la reforma de la C-155 i al projecte de nova línia ferroviària entre Sabadell i Granollers. El PP també ha votat en contra d’aquests punts.

Finalment el text s’ha votat per separat en molts punts, però el gruix ha comptat amb el suport de totes les formacions amb representació al Parlament.


Infraestructures 

La resolució dedica un apartat important a les infraestructures presents a la zona o pendents d’executar-se. Així, sobre la reforma de la C-59 demana que s'aprofiti la topografia i es corregeixi l’impacte visual i sonor sobre l’espai protegit.

També demana que la reforma de la C-155 respongui a "criteris de millora de la connectivitat dels espais agroforestals que travessa, mantenint la seva capacitat i secció actual d’un carril per sentit, tot millorant els viaductes sobre els cursos d’aigua per convertir-los en veritables passos de fauna, i soterrant els trams de major pendent i pas per zones forestals per tal que esdevinguin corredors naturals i esmorteeixin al màxim l’efecte barrera i de fragmentació dels espais oberts".

Finalment, pel que fa al projecte de la línia de tren entre Sabadell i Granollers, que hauria de passar per l'espai rural, la resolució demana analitzar quin és el traçat més avantatjós, tant en termes ecològics com econòmics amb la voluntat que esdevingui "una alternativa ecològica i socialment sostenible al Quart Cinturó".

 

Arxivat a:
Societat, natura, Gallecs
Participació