El sindicat de policies carrega per les reformes fetes a la Policia Municipal de Sabadell

El SPPM - Cat considera que l'Ajuntament i la direcció del cos han fet canvis de manera precipitada i sense previsió | Apunten que s'ha obrat "amb ideologia"

Redacció
13 de març del 2017
Actualitzat a les 9:28h
El Sindicat Professional de Policies Municipals de Catalunya ha emès un comunicat en què denuncia el que consideren una mala gestió de la Policia Municipal de Sabadell en els canvis duts a terme en els darrers mesos. En el text, apunten que la mala manera de dur el cos respon als criteris ideològic del govern municipal i a la mala previsió a l'hora de replantejar els serveis.

D'aquesta manera denuncien els canvis, que apunten que han buidat d'efectius preparats el torn de nit, i acusen l'executiu local d'haver fet aquests canvis amb presses. En el text, que podeu llegir íntegre a continuació, també apunten altres reivindicacions, com la renovació de la flota mòbil o la incorporació d'armilles antitall:

"L’Ajuntament de Sabadell i la Prefectura de la Policia Municipal de Sabadell actuen des de la improvisació permanent i en funció de  criteris ideològics  en la presa de decisions, els quals posen per davant de l’eficàcia, el servei als ciutadans, la professionalitat, la imparcialitat, la planificació, la gestió dels recursos, la transparència i la responsabilitat amb que s’ha d’administrar el diner públic. A això, a més s’ha d’afegir el menyspreu amb el qual es tracta els treballadors de la Policia Municipal de Sabadell que està generant entre nosaltres una apatia i una desmotivació total que agreuja les precàries condicions en les quals hem de prestar servei.
 
El criteri ideològic es fa palès en la implantació del model policial de proximitat, el qual es va implementar de forma traumàtica en eliminar totes les estructures del model anterior sense aprofitar les sinergies positives que tenia i, al fer-ho, van construir la casa per la teulada:
 
El primer error va ser modificar de sobte l’orientació d’uns treballadors formats i acostumats a treballar a reacció dels fets que es produïen i necessitaven d’una resposta policial (accidents de trànsit, delictes, situacions assistencials, etc.)  sense una necessària adaptació formativa. Se'ls va posar directament a realitzar funcions, sobre la teoria preventives, per les quals no han estat entrenats ni motivats.
 
El segon error fou la creació d’un grup de treball amb un horari especial format per 30 policies que es sostreuen dels torns ordinaris de treball, amb la conseqüència directa del buidat d’aquests torns de personal suficient. Així, entre les 21:00 hores i les 10:00 hores del dia següent, la presència policial al carrer està molt per sota dels mínims recomanables per a donar resposta assistencial correcta. Hi ha més imatge que servei real.
 
El tercer error és la precipitació en la qual es va incórrer en fer els canvis.  L’equip actual de la direcció de la Policia Municipal, amb l’Intendent Major al capdavant xifren el dèficit de personal que té la nostra plantilla en 50 agents. Per aquest motiu, considerem que els canvis realitzats s’haurien d’haver modulat significativament i s’hauria d’haver esperat a la creació d’una quantitat important de noves places d’agent abans d’aprofundir en la reforma.
 
En comparació, el model policial anterior  tenia una distribució de personal més uniforme i disposava d’un grup de treball comodí que tenia unes condicions de disponibilitat i adaptabilitat  que permetien cobrir les necessitats variables, tant funcionals com horàries, d’una població extensa i molt viva com Sabadell. Però els actuals responsables no el van voler adaptar ni aprofitar quan era perfectament possible fer-ho en la instauració del model de proximitat.
 
La improvisació que denunciem amb la qual es treballa és fàcilment demostrable examinant l’estat del parc mòbil de vehicles de la Policia Municipal, els dipòsits de vehicles destinats a la retirada de vehicles abandonats de la ciutat, el servei de la grua municipal, o fins i tot, la roba de treball i equips de protecció indispensables per a la seguretat dels treballadors.
 
Així, la Policia Municipal de Sabadell no disposa actualment d’un servei especialitzat en el manteniment ordinari i en la reparació de les motocicletes policials perquè en jubilar-se el mecànic que se n’ encarregava ningú va pensar amb l’antelació suficient en la substitució d’aquest treballador o en una mesura alternativa eficient. I actualment, no es realitza el manteniment preventiu d’aquests vehicles i, quan s’espatllen, la reparació es demora setmanes en les quals no estan disponibles pel servei.
 
Pel que fa als cotxes patrulla, el parc mòbil actual està molt envellit, amb la majoria per sobre dels 200.000 kilòmetres i amb una mitjana per sobre dels 10anys d’antiguitat. Es tracta de vehicles altament contaminants amb avaries constants que comporten habitualment la no prestació del servei i un augment totalment innecessari en la despesa que l’Ajuntament podria destinar a altres partides més profitoses. Aquest fet és especialment greu perquè la Corporació Municipal va decidir a la segona meitat de l’any 2015 l’anulació d’un contracte de lloguer de vehicles que havia estat adjudicat per l’executiu anterior pel qual es substituïen 4 vehicles vells per altres tants nous. Als treballadors ens van explicar que la causa era que els vehicles guanyadors del concurs estaven afectats per un problema de les emissions contaminants, però no acabem d’entendre dues coses al respecte. La primera és que van comprar en propietat quatre cotxes vells d’un anterior contracte de lloguer amb opció de compra que eren de la mateixa marca que els presumptament afectats per les emissions contaminants. I la segona, es que el contracte anul·lat permetia la substitució d’aquests vehicles per altres de similars no afectats per aquest problema mediambiental.
 
La falta d’interès en la seguretat dels i de les policies es fa palès també en la pregonada i reiteradament ajornada compra de les armilles de protecció antibales i antitall. Ara diuen que han d’anul·lar el concurs de provisió perquè cap de les empreses que opten compleix amb les condicions establertes. Es tracta d’una nova maniobra de dilatació per part d’aquesta Corporació, a la qual no importa la nostra protecció.
 
En relació a la retirada de vehicles abandonats de la via pública i el procés administratiu pel seu desballestament està actualment paralitzat i porta molt temps retirant cotxes a comptagotes perquè el concurs que possibiliti un contracte d’adjudicació del servei amb alguna empresa especialitzada en la gestió dels residus en que es transformen els vehicles està dormint en algun calaix d’algun departament de l’Ajuntament.
 
Aquest fet es pot comprovar fàcilment de dues maneres: sol·licitant a l’Ajuntament si aquest contracte hi és o no hi és, i visitant els tres dipòsits de vehicles que fa servir l’Ajuntament de Sabadell per a la retirada de vehicles ( un als baixos de Can Marcet, un segon a l’edifici de Gas Natural al carrer de Buxeda 182 i un tercer al solar situat entre Can Marcet, el CAP de Gràcia i el Centre Escolar Teresa Claramunt). L’estat d’abandonament d’aquest darrer recinte és especialment greu i visible des del centre mèdic ressenyat i il·lustra significativament la deixadesa en la gestió municipal. L’ocupació del mateix està àmpliament superada i no hi ha cap mesura de control sobre els residus que s’acumulen, incomplint la normativa mediambiental relativa a aquests recintes.
 
S’ha recuperat la prestació directa del servei de grua per part de l’Ajuntament de Sabadell. Anteriorment es prestava a través d’una empresa que en tenia la concessió. Però en el procés de remunicipalització tornen a aparèixer les presses i la improvisació, que porten a la presa de decisions equivocades que comporten una despesa significativament major i opcions tècniques pitjors a altres opcions disponibles.
 
Es va optar per comprar grues de segona mà, antigues i amb ja 90000 kilòmetres realitzats, que havien 5 anys aturades, les quals han patit avaries freqüents que han comportat en alguns casos que la Ciutat de Sabadell i les poblacions amb el servei mancomunat no hagin pogut disposar del servei de grua fins i tot en tres dies consecutius. A més, existia l’opció de compra de grues més modernes a un preu inferior al qual es va pagar. Ara, que s’han adonat del seu error, ens han comunicat la intenció de comprar grues noves. Si no s’haguessin precipitat en el primer moment haurien estalviat aquí també molts diners a la ciutat.
 
Un altre aspecte a tenir en compte són els atacs que ha realitzat l’equip de govern contra el col·lectiu de la Policia Municipal:
 
Només guanyar les eleccions ens van acusar de destruir papers i van precintar uns contenidors d’escombraries on hi haurien proves de la destrucció de documents. Però no van trobar res i no van demanar perdó per tirar-nos merda a sobre falsament.
 
Van continuar denunciant també públicament i amb els altaveus a tot volum que a la Policia Municipal s’havien pagat sous que no tocaven i a un company li van aplicar a la brava una deducció de sou brutal per aquest motiu. I ara, després de què el company ho va denunciar al Jutjat, l’Ajuntament de Sabadell li ha de tornar a pagar tot el que li va descomptar sense motiu real.
 
Hi ha més exemples d’actituds despòtiques de l’Ajuntament de Sabadell en la remoció de llocs de treballs i en vulneracions de condicions laborals de treballadors que entre d’altres conseqüències, fan que tinguem diferents companys en situació de baixa mèdica per depressió i un clima laboral completament enrarit, amb desmotivació generalitzada i amb por de fer la feina amb normalitat per temor a que qualsevol mínim error pugui acabar amb obertures d’expedients disciplinaris i altres conseqüències negatives. Som l’únic departament de l’Ajuntament en el qual no disposem del calendari laboral de l’any 2017 aprovat quan ja estem a mitjans de març, la qual cosa és un acte de discriminació volgut per la Prefectura que no fa cas de forma sistemàtica i reiterada de les demandes de la plantilla per a aprovar la pròrroga del sistema de establert per a l’any 2016.
 
Per si tot això no fos poc, després d’anunciar públicament que dissolien la unitat d’informes de la Policia Municipal, perquè no estaven d’acord amb les seves funcions i actuacions, però que tothom coneixia que existia, ja que tenia el vist i plau del Ple Municipal, resulta  que des de fa uns mesos funciona a la policia municipal una nova unitat d’informes, però ara en la clandestinitat. Els policies veiem que hi ha companys de paisà que fan altres coses que no sabem en horaris ad hoc i amb retribucions econòmiques complementàries no establertes en conveni. Denunciem aquí la mentida i la falta de transparència total per part de l’Ajuntament de Sabadell i de la Prefectura. I vagi per endavant que com a professionals entenem que aquesta unitat és necessària per al normal desenvolupament de la nostra activitat professional, però no amb la opacitat i el secretisme amb la que s’ha creat i actua.
 
En virtut del que he expressat no és estrany que puguem afirmar que els i les Policies Municipals de Sabadell estem molt preocupats amb aquesta situació professional tant lamentable i que valorem molt negativament la direcció política i professional de la Policia Municipal.
 
En resum, tenim un equip de govern i una Prefectura de la Policia Municipal que entre un projecte basat en un Pla Director que identifiqui les necessitats reals dels ciutadans de Sabadell; determini i doti dels recursos humans, materials i tecnològics necessaris per abordar amb garanties un model de policia comunitària al servei del ciutadà; amb la formació adequada i continuada dels seu personal; amb l’adequació de  les instal·lacions i les infraestructures als serveis que es presten; amb  respecte pels treballadors municipals i les seves condicions laborals, etc. escullen la improvisació, la falta de control en la despesa, la despreocupació per les condicions de seguretat en el treball i en plena era de modernitat tecnològica aposten per l’obsolescència tècnica. I tot això sense escoltar-se ningú que no pertanyi al seu entorn directe."