Les Jornades Repte2020 debaten sobre el paper del Consell d'Administració i de la Direcció General

El desafiament dels pròxims anys obliga a les pimes a replantejar-se seriosament la seva transformació | El Repte2020 ha comptat amb la participació de quaranta empreses i la bona acollida dels executius i directius assistents fa replantejar als organitzadors una segona edició

Redacció
13 de març del 2017
Durant el mes de febrer, les sales de l’Hotel La Mola han acollit la primera edició de les Jornades REPTE-2020, organitzades i promogudes per la Cecot i el Centre Metal·lúrgic, en les quals han participat Directius i Directives d’empreses amb un marcat caràcter internacional i on la reflexió estratègica ha girat al voltant de les principals inquietuds que han de tenir avui les empreses, com ara replantejar quin ha de ser el model estratègic del negoci, estructurar la cadena de valor i reposicionar l'empresa en els mercats internacionals o contemplar els principals riscos que es poden derivar d'aquest nou escenari, com per exemple, pèrdues comercials i reputacionals derivades de la més gran complexitat dels canals de subministrament i de distribució, etc.

També s'ha parlat de repensar els processos del negoci, l'organització, la seva governança i definir un pla d'innovació que posi tot plegat en valor, i, finalment, identificar el potencial humà dins de l'organització, ja que en els propers anys la retenció del talent serà un dels aspectes cabdals. 

Per a les entitats promotores aquesta reflexió és necessària perquè la Direcció General ha de ser el garant no només a l'hora de definir els propers passos en el "què i el com" sinó, també, ser capaç d'instrumentar-ho mitjançant un estil de direcció i lideratge com a factor clau d'èxit.
 
Aquestes Jornades REPTE-2020 han comptat també amb el recolzament d’entitats com la UEM, Plametall, el Cercle Cecot de Joves Empresaris i el Club de Joves Empresaris del Centre Metal·lúrgic.
 
En paraules del president del Centre Metal·lúrgic, Carlos Garriga, “les entitats promotores del programa volíem oferir un espai de trobada per Directors i Directores Generals, i facilitar la reflexió que el dia a dia de les agendes de tots no permet”.
 
Per la seva part, el president de la Cecot, Antoni Abad, ha recordat que “seguim en temps VUCA, amb nous models econòmics que fan que encara que l’empresa hagi reixit els últims anys, sigui necessari continuar definint una nova estratègia que consolidi l’anterior però posi les bases per créixer sostingudament. I això passa perquè la direcció de l’empresa tingui la deguda visió de futur i ho impulsi”.

“Controlar el creixement és força difícil però el que sí s’ha de poder fer és assegurar d’una manera ordenada la base pel seu desenvolupament de futur”, ha afirmat Josep Pey i Asun Cirera afegeix que “per això un dels objectius del programa era dotar a la figura del director/a general, d’un marc que l'ajudi a definir quina ha de ser l’estratègia”. Pey i Cirera han estat els dos experts que han dirigit i coordinat el programa.

Un total de quaranta-una empreses han gaudit i participat d’aquest Programa de Reflexió Estratègica i Posicionament Tàctic Empresarial, el REPTE-2020, que va néixer de la voluntat d’ajudar a les empreses del Vallès a reordenar la seva estratègia i operativa empresarial, després d’haver crescut en els darrers anys.

En el transcurs de quatre sessions assistents i ponents han reflexionat al voltant de quin ha de ser l’enfocament estratègic de l’empresa; els acords i aliances en l’estratègia internacional de l’empresa; com definir el mapa de la innovació i, finalment, com liderar i gestionar el talent.

Les empreses que han participat a les taules de debat, aportant el seu punt de vista i la seva experiència particular sobre aspectes concrets de la temàtica de cada sessió és el valor diferencial d’aquest programa. El seu know how, les seves reflexions, els seus consells són el que els participants més han valorat de la dinàmica d’aquest programa. A cada taula de debat, empreses de diferents grandàries i casuístiques exposaven com han resolt diferents aspectes relacionats amb la innovació, l’estratègia internacional, la gestió del talent, etc. i responien a preguntes i qüestions d’un moderador i dels propis assistents.

“Buscàvem apropar a empreses del Vallès i empreses associades a les nostres entitats un tipus d’espai que sovint només es relaciona amb escoles de negoci”, coincideixen Abad i Garriga.