Els cartells electrònics i la neteja, el més ben valorat del transport urbà a Reus

En canvi, els usuaris creuen que el que s'ha de millorar és la relació qualitat-preu del servei

per Redacció , 13 de maig de 2014 a les 13:12 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 13 de maig de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La informació electrònica és el més ben valorat pels usuaris de Reus Transport. Foto: ReusDiari.cat.

Els usuaris de Reus Transport, l’empresa municipal de transport urbà, valoren el servei amb una puntuació mitjana de 8,13 en una escala del 0 al 10, segons el resultat de la consulta de satisfacció elaborada a partir d’una mostra de més de mil clients preguntats al final de 2013. Entre els aspectes valorats per sobre de la mitjana trobem els cartells electrònics d’informació en temps real a les parades, la neteja i l’estat de conservació dels autobusos. Aquest notable alt és la segona nota més alta obtinguda des del 2001, data de la primera enquesta. Tots els ítems valorats obtenen puntuacions mitjanes superiors a 7, però els aspectes referents a la informació són els que tenen notes més altes: els cartells electrònics amb la informació en temps real de les arribades es valoren amb un 8,44 i la resta d’ítems informatius com la senyalització interior i la senyalització de les parades i els monòlits obtenen un 7,7.


Si ens fixem en els aspectes referents a la planificació, els més ben puntuats pels usuaris són els recorreguts de les línies: un 28% dels usuaris els qualifica amb un excel·lent i més del 60%, amb un notable; també es valoren molt positivament tant la ubicació de les parades com les millores executades a les parades i la seva conservació. A més, s’ha valorat amb un notable la freqüència de pas i els horaris dels autobusos. Ara bé, allò que cal millorar segons els usuaris és la relació qualitat-preu del servei, tot i que en menor percentatge que en la darrera consulta de l’any 2009. En l’apartat que analitza els aspectes referents al funcionament, destaca amb una nota superior al 8 la imatge dels xofers, la neteja dels autobusos i la conservació de la flota de vehicles. Amb poques dècimes menys, un 7,7, els usuaris valoren la comoditat dels busos, el tracte i l’atenció dels xofers, la puntualitat del servei i la velocitat. Justament les variacions a l’alça en els resultats a les preguntes sobre el tracte dels conductors, la puntualitat, la conducció i la senyalització interior són els aspectes que més han contribuït a una millor valoració del servei.

L’enquesta també analitza l’ús de les noves tecnologies per obtenir informació del servei, sigui a través d’Internet o del telèfon mòbil: el resultat és que prop d’un 15% dels usuaris els fa servir. Si aquest paràmetre s’analitza en funció de l’edat de les persones consultades, el percentatge es dobla —més d’un 30%— entre els viatgers de 20 a 39 anys, i es multiplica fins al 43% entre els usuaris de menys de 20 anys.


El perfil dels usuaris

En general, els usuaris de Reus Transport continuen sent dones majors de 59 anys. El nombre d’usuaris ocupats baixa fins al 29% i augmenta lleugerament el percentatge d’usuaris jubilats, del 35 al 38%. Pel que fa a la freqüència d’ús, augmenta lleugerament el nombre s’usuaris diaris del transport públic: els joves menors de 20 anys i les persones de 40 a 59 anys en fan un ús molt habitual i les persones majors de 59 anys i jubilades utilitzen el servei dos o tres dies per setmana. Si ens fixem en el tipus de bitllet, disminueix l’ús del bitllet senzill a favor de la T-10, la targeta de transport recarregable de 10 viatges que fan servir més d’un 30% dels usuaris. Un percentatge similar agafa l’autobús amb la Targeta Daurada, que permet a les persones majors de 65 anys residents a la ciutat fer ús del transport públic de manera gratuïta. En relació amb el 2009, es dobla el percentatge de viatgers que situen la visita al metge com un dels motius d’ús del transport públic, a causa del trasllat de l’Hospital Universitari Sant Joan a la zona de Bellissens.


La segona nota més alta de totes les enquestes fetes fins ara

La darrera consulta disponible data de 2009, quan la nota mitjana va ser similar, un 8,22, la valoració més alta de totes a causa de la recent incorporació de nous vehicles a la flota i la posada en marxa del nou sistema d’informació a les parades. Reus Transport disposa de dades de valoració des de l’any 2001, amb un total de 9 consultes de satisfacció disponibles. La visió global dels resultats situa el notable alt obtingut en la darrera consulta com la segona nota més alta del servei. En totes les enquestes, la valoració mitjana ha arribat al notable amb puntuacions per sobre del 7,25, la nota més baixa obtinguda l’any 2007.

Els paràmetres de la consulta

L’enquesta, elaborada per l’empresa CERES, es basa en un univers de treball format per tots els usuaris de Reus Transport que van utilitzar el servei del 29 d’octubre al 2 de desembre de 2013. En total, s’han consultat 1.011 usuaris distribuïts per obtenir una mostra suficient de totes les línies de la xarxa, tenint en compte els índexs reals d’utilització de les diferents línies i de les parades de cada línia. Segons CERES, empresa encarregada de l’anàlisi de les dades, l’error mostra que cal assumir per a les dades globals és del 3,1%.

 

Participació