Dansa

El Teatre Fortuny gaudirà a l'octubre de la «Producció Nacional de Dansa»

El dissabte 21 d'octubre els coreògrafs Roser López Espinosa i Thomas Noone presentaran "L'Estol i Many" a Reus

per Redacció , 27 de setembre de 2017 a les 17:31 |
Roser López Espinosa i Thomas Noone presentaran la seva producció el 20 d'octubre al Teatre Principal d'Olot. | Foto: Rafael Vargas.
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de setembre de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Per fer visible, compartir i apropar a públics més amplis els creadors del país, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya amb la coordinació i producció executiva del Mercat de les Flors i el suport i la complicitat de 18 teatres municipals, posa en marxa la Producció Nacional de Dansa (PND), una peça de gran format escènic que es podrà veure el 28 de setembre en estrena al Mercat de les Flors i posteriorment en gira per 18 teatres municipals del territori català acompanyada de recursos i activitats per a la creació de nous públics.

Reus serà la segona de les 18 ciutats on farà gira la Producció Nacional de Dansa, un projecte que vol promoure l'interès de la dansa entre el gran públic, no acostumat a veure dansa. El 21 d'octubre els coreògrafs Roser López Espinosa i Thomas Noone presentaran al Teatre Fortuny L'Estol i Many, una peça de gran format escènic que avui s'ha presentat al Mercat de les Flors de Barcelona.


La Producció Nacional de Dansa (PND) s’integra dins les mesures establertes al Pla d’Impuls de la Dansa 2016-2017 promogut pel Departament de Cultura per al desenvolupament del sector i fixa sis accions específiques per incentivar la presència de la dansa professional catalana a tot el país, a més de crear ocupació de qualitat i fomentar una major difusió en l’esfera pública de la dansa per generar nou públic.

La Producció Nacional de Dansa presenta un programa doble de la mà dels coreògrafs Roser López Espinosa (amb L’estol) i Thomas Noone (amb Many), els quals van ser escollits per concurs públic d’entre vuit projectes presentats.


La PND és un projecte de país, important a nivell de xarxa de teatres i que ha de promoure l’interès de la dansa entre el gran públic, no acostumat a veure dansa. Per aquest motiu i en paral·lel, la Producció anirà acompanyada d’activitats i recursos adreçats a la creació de públics que complementaran i alhora formen part de la proposta.

El programa d’activitats de creació de públics és una invitació a viure la dansa; mitjançant l’experiència i posant a l’abast el coneixement del llenguatge, els codis i eines que singularitzen la seva expressió, es realitzaran accions molt pedagògiques i properes per poder acollir a públic divers.


La gira 2017/2018

2017
  1. BarcelonaMercat de les Flors – 28/09/2017 ESTRENA!!
  2. OlotTeatre Principal – 20/10/2017
  3. ReusTeatre Fortuny – 21/10/2017
  4. MataróTeatre Monumental – 28/10/2017
  5. ManresaTeatre Kursaal de Manresa – 03/11/2017
  6. VicTeatre l’Atlàntida – 04/11/2017
  7. LleidaTeatre de la Llotja – 10/11/2017
  8. ViladecansAtrium Viladecans– 11/11/2017
  9. L'Hospitalet de LlobregatTeatre Joventut – 17/11/2017
  10. Vilanova i la GeltrúTeatre Principal – 18/11/2017
  11. BadalonaTeatre Zorrilla – 02/12/2017
  12. TortosaTeatre Auditori Felip Pedrell – 16/12/2017
     

2018

  1. Sant Cugat del VallèsTeatre–Auditori Sant Cugat – 20/01/2018
  2. Santa Coloma de GramenetTeatre Josep Maria de Sagarra – 26/01/2018
  3. FigueresTeatre Municipal El Jardí – 16/02/2018
  4. TerrassaTeatre Alegria – 04/02/2018
  5. GironaTeatre Municipal de Girona – 09/02/2018
  6. GranollersTeatre Auditori de Granollers – 11/02/2018
  7. Sabadell - Teatre Principal - 18/02/2018

Instantània de la presentació aquest matí de la Producció Nacional de Dansa al Mercat de les Flors de Barcelona. Foto: Gencat.


Roser López Espinosa

Formada a la MTD d'Amsterdam, rep la beca danceWEB de Viena i entrena amb l'ex- entrenador olímpic Jaume Miró. Ha treballat amb coreògrafs catalans com Àngels Margarit, Cesc Gelabert, Iago Pericot o Pere Faura, i Katie Duck i Marta Reig Torres a Holanda. Des de 2006 també desenvolupa la seva pròpia obra com a creadora, que li ha valgut el reconeixement amb diversos premis (com el Primer Premi de Solos de Masdanza per The lizard's skin) i és regularment present als escenaris internacionals. Al 2013 estrena Lowland al Mercat de les Flors i al 2015 estrena Novembre, un trio sobre el plaer de jugar. Ambdues peces segueixen de gira en l'actualitat. Ha estat convidada a crear peces per a companyies internacionals, com Hand to hand per a Conny Jansen Danst i Dansateliers (Països Baixos) o un nou trio per a Skånes Dansteater (Suècia) a la primavera 2018. També ha dirigit creacions com The flock per a la MTD2 d'Amsterdam, que és seleccionada pel 30è Festival Holandès d’Acrobàcia, i Desván per a la Universidad Autónoma de Querétaro a Mèxic. És artista associada al centre de creació La Caldera a Barcelona. És professora a diversos centres de formació (CSD / Institut del Teatre de Barcelona, MTD d'Amsterdam, ArtEZ d'Arnhem, Escuela Nacional de Danza Contemporánea de Montevideo, etc) i imparteix cursos a festivals internacionals. El seu treball de creació s'ha programat a festivals internacionals d'Europa i Amèrica Llatina, així com a Egipte, Canadà i Japó (www.roserlopez.com).

L’estol pren com a partida el fascinant viatge de migració de les aus i el desig de volar. Un imaginari que la coreògrafa inicia amb Lowland, un duet d’alta fisicalitat estrenat al 2013 al Mercat de les Flors, i que amb L'estol porta a peça de gran format. Se centra en l’entramat de cossos i de complicitats possibles dins del grup per avançar plegats i aconseguir un objectiu comú: volar a través d’immensos paisatges. Es tracta d’un viatge en grup que ens parla de l’animalitat del cos i del moviment, de l’esforç i la resistència, la bellesa i l’esperit de llibertat. Un paisatge fet de complicitats i de treball en equip per resistir la travessa i els seus obstacles. Un imaginari ple de llum i vitalitat, amb fisicalitat forta i alhora plena de delicadesa. Un joc d’enginy per desplegar les pròpies ales. L’estol és la gran formació d’ocells que es mou al cel com si fos un. Al capvespre el cel es cobreix de murmuris.

Thomas Noone

És un coreògraf amb un estil físic, atlètic i poètic que s’ha convertit en el segell de les seves creacions. Resident al SAT! Teatre, treballa amb la seva companyia des de 2001 i també com a coreògraf convidat per a companyies internacionals.

Des d’aleshores ha creat una vintena d’espectacles amb Thomas Noone Dance i ha col·laborat amb entitats com el festival Grec o el Mercat de les Flors.

La companyia gira regularment per Catalunya, Espanya, Europa, Amèrica del Sud i altres països com ara Corea o el Líban. Com a coreògraf convidat ha creat peces per a companyies com ara Norrdans (Suècia), Ballet du Rhin (França), el Tanztheater de Munster (Alemanya) i El Ballet Nacional Chileno (Xile), entre altres, i també ha creat una peça de dansa inclusiva per a Stopgap (Gran Bretanya). És director artístic del festival Dansat des de 2006 i assessor de dansa de la programació regular del SAT! Teatre. L’any 2011 va rebre el Premi Ciutat de Barcelona per la seva tasca creativa i per la feina feta en la difusió i visibilització de la dansa amb el SAT! Teatre.

El 2015 crea Medea per la seva companyia en coproducció amb el Mercat de les Flors, obra que va rebre el Premi de la Crítica al  millor espectacle  de  dansa  de  l’any. Actualment Noone també està treballant en Closer, una peça per espais no convencionals en la qual ha buscat la complicitat de artistes del circ, tot cercant noves poètiques corporals que el permetin seguir avançant en la relació de l’apropament amb el públic (www.thomasnoonedance.com).

Many és una peça abstracta on la narrativa sorgeix del mateix moviment i organització del grup. El fil conductor és la dinàmica del moviment i la música, que porta a l’espectador des del principi fins al final. La temàtica es centra en l’individu versus el grup, quan lluitem per a destacar o intentem desaparèixer entre la massa. La paradoxa de voler ser individu però no voler patir la vulnerabilitat de l’ésser solitari, o agonitzar entre l’homogeneïtat per beneficiar-se de l’anonimat del grup.

La música la signa Philip Sheppherd, destacat compositor que ha creat i interpretat nombroses bandes sonores como ara la de Sacred Monsters d’Akhram Khan i Sylvie Guillem.

 

 

Participació