Moviment agroecològic al Camp de Tarragona

per Enric Sabaté i Ferran Plana , 18 de maig de 2013 a les 00:01 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 18 de maig de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Enginyer tècnic agrícola, pagès agroecològic i activista agrari, en Francesc Xavier Cabré, més conegut per Siano, va ser un dels socis fundadors de l’ADV Gent del Camp. Ens explica que aquesta associació va néixer fa deu anys arran d’unes xerrades sobre transgènics que es van portar a terme a diferents municipis del Camp de Tarragona. Com que sempre eren els mateixos, es van constituir en associació de productors per promocionar l’agricultura ecològica i centralitzar recursos i necessitats.
 
Inicialment van començar uns 20 integrants repartits entre l’Alt Camp, el Baix Camp, la Conca de Barberà i el Priorat. Aquest col·lectiu és molt dinàmic i ha portat a terme iniciatives rellevants com la Taula de Menjadors Escolars de Catalunya, un projecte d’àmbit català en què es va implicar el Departament d’Agricultura, el de Salut i el d’Educació i una important representació del sector agrícola ecològic per fer arribar aliments ecològics als menjadors escolars. Ens explica una mica decebut que aquest projecte va fracassar parcialment per les discrepàncies polítiques dels diferents departaments; eren temps del tripartit, puntualitza.


 
Una altra iniciativa del col·lectiu ha estat portar a terme els mercats agroecològics locals, i consisteix a establir un mercat de marxants ecològics a diferents poblacions amb certa periodicitat. Ens comenta un altre cop que la política municipal està moguda per interessos i que aquestes propostes inicialment tenen bona rebuda, però quan toca materialitzar-ho tot és molt complicat.

 
El primer mercat agroecològic es volia portar a Reus. El Siano tenia una especial il·lusió per aquest emplaçament, ja que ens explica que record quan baixava de Riudoms amb son avi a vendre la verdura els dissabtes. «L’Ajuntament de Reus, i en especial l’Ortiz, se’ns va pixar a la cara quan vam presentar el projecte, mai no es van prendre seriosament la iniciativa; apareixia a les reunions sense haver-se llegit el projecte, que va portar mesos de gestació», explica. Aquest va ser un dels motius pel qual el mercat agroecològic es va iniciar a Valls.
 
 
  
 

Actualment d’ADV Gent del Camp ha reorientat els seus objectius i té centralitzats els seus esforços en la comercialització dels productes del camp. A dia d’avui, el Siano és un dels propietaris d’El Maset SCP, i ens explica que «El Maset va néixer d’una il·luminada un dia que esporgava avellaners; tinc molt clar que els projectes d’agricultura no tenen sentit si no són cooperatius o col·lectius ni tenen la funció final de gestió del territori». Amb aquesta idea va crear una empresa amb l’objectiu de gestionar i controlar la producció fins a la comercialització al consumidor final. Perquè el nostre territori no quedi abandonat, els preus dels productes agraris els ha de fixar el productor i no les cadenes de distribució o el comercialitzador; si no, cada vegada veurem un territori més abandonat i despoblat. 
 
Va planificar els camps amb verdura i fruita i va llogar una parada al Mercat Central de Reus. La parada d’El Maset té la voluntat de reeducació alimentària, venent exclusivament verdures de temporada. L’aposta és no només produir aliments ecològics sinó de qualitat, deixant madurar els productes al camp i no en càmeres de fred. Ja fa tres anys que El Maset és una realitat i el Siano està content amb la decisió malgrat que ens diu que el Mercat de Reus és un dels més cars de Catalunya.


 
Fa quatre dies ha ampliat la paradeta del mercat, llogant la parada del costat per vendre altres productes ecològics. El projecte creix, ens explica, i actualment volem oferir un servei d’assessorament amb temes dietètics i d’alimentació d’una manera més global. Val a dir que la seva companya i sòcia, la Marta, és dietista i ha estat ella qui ha impulsat aquesta proposta.
 
Finalment, ens comenta que a la seva parada hi compren principalment tres perfils de consumidors: els que busquen un producte fresc i de qualitat, els militants de l’agricultura ecològica i els que tenen o han tingut malalties greus i que diuen «que estan farts de menjar merda». 

 

Participació