Mossegada de salut

Una dieta vegetariana i la falta de vitamina B12

La nutricionista Laura Espia ens explica quan s'aconsella suplementar una dieta vegetariana amb vitamina B12

per Laura Espia, 25 de juny de 2018 a les 12:12 |
Una dieta vegatariana pot portar un dèficit en la vitamina B12 | Arxiu
"Bon dia Laura. Ens hem de suplementar amb vitamina B12 en les dietes vegetarianes?" 
 
La dieta vegetariana és una dieta de restricció, en la qual la persona, de manera voluntària, decideix deixar de menjar certs aliments. Això no ha de suposar un gran problema si es compensa la restricció d'aquests aliments amb la incorporació d'altres. 

Totes les dietes vegetarianes (ovolactovegetarià, ovovegetarià, lactovegetarià i vegetarià estricte) tenen en comú que exclouen els aliments d'origen animal. Al excloure aquests grup, pot haver-hi un dèficit de vitamina B12, ja que és l'única que només es troba en aquest  aliments.

 
Quan s'ha de suplementar una persona amb vitamina B12?
 
· Si es porta una dieta vegana.
 
· Si es porta una dieta ovolactovegetariana amb consum baix de làctics i ous. En aquest cas s'aconsella acudir a un dietista o nutricionista perquè valori la dieta, els aliments rics en vitamina B12 que s'estan ingerint i en quina freqüència setmanal, per valorar si l'aportació de B12 és suficient i detectar si s'estan prenent anàlegs que puguin falsejar els resultats de l'analítica. 
 
· Si tenim problemes d'absorció, reseccions gàstriques, secreció gàstrica minvada (ancians) o d'altres problemes. En aquest cas, hi ha l'opció de vitamina B12 injectable i es pot indicar bé per via subcutània com intramuscular. Aquest mètode ha de ser sempre sota supervisió mèdica.
 
Quanta B12 s'ha de prendre? A l'hora de suplementar aquesta vitamina, tenimdos opcions:

· Prendre un suplement diari entre 25mcg i 100mcg de cianocobalamina, preferiblement masticables, ja que la saliva aporta haptocorrina que afavoreix l'absorció.
 
· Prendre un suplement setmanal de 2000mcg, en aquest cas es pot empassar sense mastegar. Aquesta última és la suplementació més còmoda, que surt millor de preu i que, a més, té l'absorció garantida en casos d'hipoclorhídria o absència de FI.
 
En resum, la postura oficial de la Unió Vegetariana Espanyola i de la International Vegetarian Union aconsella la suplementació de la vitamina B12 a les persones veganes i ovolactovegetarianas amb un consum baix de làctics i ous. En aquest enllaç podreu consultar més informació referent a la vitamina B12 i el seu metabolisme: 
 
Espero haver resolt els teus dubtes i recordeu que ens podeu fer arribar les vostres consultes al correu electrònic: [email protected].
 

 

Participació