Mossegada de salut

Tinc gastritis, què puc menjar i què he d'evitar?

La nutricionista Laura Espia ens explica quins aliments hem de restringir si tenim una gastritis

per Laura Espia, 30 de març de 2018 a les 11:36 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 30 de març de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
"Bon dia Laura, fa un temps que tinc varies molèsties al estómac. M’han dit que possiblement tinc gastritis. Amb quins aliments hauria de vigilar? Molt agraït."
Josep E.

 
La gastritis és la inflamació de la mucosa de l’estòmac, causada quasi sempre per mals hàbits alimentaris o per substàncies agressives, com poden ser:

 
· Les begudes alcohòliques en general i el cafè.
 
· Certs medicaments, especialment antiinflamatoris com pot ser l’aspirina o d'ibuprofè.
 
· Aliments o begudes massa calentes (com el té) o massa fredes (com la cervesa o el gelat)
 
· El tabac: Al fumar, la nicotina i el quitrà i altres substàncies irritants són dissoltes en la saliva i passen al estómac on poden causa la gastritis.

 
· O per infecció. La causa més comú és per un bacteri anomenat Helicobacter pylori que es transmet de persona a persona.
 
Per tant, aquests mals hàbits els hauries de tenir en compte tant a l'hora de millorar la simptomatologia de la gastritis com per prevenir-la si l'has patit anteriorment.
 
El tractament dietètic de la gastritis requereix d’una alimentació tova, suau i no irritant per l’estómac. Resulta fonamental evitar tota aquella substància que pot ser irritant per la mucosa gàstrica, així com l'estrès i l’ansietat nerviosa. Cal mencionar que la medicació antiàcida que habitualment es prescriu en cas de gastritis resulta poc efectiva si no es corregeixen els hàbits alimentaris. 
 
Els aliments que són més beneficiosos per la gastritis són:
 
· La patata: Les patates al ser cuinades de forma saludables (bullides, en puré...) tenen una acció al estómac antiàcida i gràcies a la seva textura suau són molt recomanables.
 
· L'arròs: Exerceix una acció astringent sobre la mucosa (l’asseca) i antiinflamatòria sobre l’estómac i l’intestí. 
 
· La pastanaga: La pastanaga, gràcies a la seva provitamina A i la seva fibra vegetal, regula la producció de suc gàstric i neutralitza l’excés d’àcid. És un aliment que encara que estigui cuinat o cru fa l’efecte beneficiós i calma el dolor d’estómac.
 
· La poma: Conté fibra soluble, així com Tanins que desinflament la mucosa digestiva. Cuinada al forn és com millor es tolera.  
 
· L'alvocat: És una de les millors fruites per suavitzar, desinflamar i protegir la mucosa de l’estómac en cas de gastritis. 
 
Pel contrari has d’evitar tot aquell aliment que augmenta la producció de suc gàstric i que per tant és poc beneficiós en cas de gastritis.Els aliments que hauries de controlar són:
 
· Cervesa, begudes alcohòliques: Degut al seu contingut en alcohol i gas carbònic, i que habitualment es beuen fredes  el seu consum s’hauria de limitar. En el cas de la cervesa ja sigui tant amb alcohol com sense alcohol es requereix una abstinència total durant la gastritis. 
 
· Cafè i begudes estimulants: Pel seu contingut en cafeïna, tan el cafè com  el té i el mate, augmenten  la secreció gàstrica.
 
· Marisc: El seu consum produeix una inflamació de la mucosa digestiva, degut a la seva elevada quantitat de toxines i la seva dificultat a l’hora de fer la digestió.
 
· Carn: Les substàncies nitrogenades no proteiques que conté la carn, les purines, dificulten la curació i afavoreixen la gastritis.
 
· Gelats, fruits secs i espècies: Són altre substàncies que poden irrita la mucosa digestiva i dificulta la curació de la gastritis. 
 
Pensa que tan sols són recomanacions generals i que has de procurar adaptar-les a les teves toleràncies personals, per això, no limitis la teva alimentació més del necessari. Intenta que la teva dieta, dins les seves restriccions, sigui el més variada i completa possible. A més, si vas millorant, hauries d'anar introduint de manera progressiva més aliments en la dieta. De totes maneres, si vols recomanacions personalitzades, per a la teva situació, no dubtis en contactar amb un dietista/nutricionista.
 
Espero haver resolt els teus dubtes i recordeu que ens podeu fer arribar les vostres consultes al correu electrònic: [email protected]

 

Participació