trànsit

Els accidents amb senglars augmenten un 34% al Pirineu

En tot l’any passat hi van haver 169 sinistres, una xifra que gairebé quadruplica la del 2010, quan se’n van registrar 44 | Els Mossos d’Esquadra reconeixen la dificultat de prevenir aquest tipus de sinistres

per ACN, 3 de gener de 2018 a les 09:43 |
Els accidents de trànsit amb senglars augmenten any rere any | ACN.
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 de gener de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les comarques del Pirineu tanquen el 2017 amb la xifra rècord de 169 accidents de trànsit amb porcs senglars implicats. Aquesta xifra suposa un increment del 34% d’aquest tipus de xocs respecte els que es van registrar l’any 2016, que van ser 111. Si ampliem una mica més el focus en el temps, veurem que la xifra d’enguany gairebé quadruplica la del 2010, quan se’n van registrar 44.

​Els accidents amb animals el 2017 han estat 292 al Pirineu. Com dèiem, els senglars estan implicats en gairebé la meitat d’aquests xocs (169) però destaquen els 123 provocats per cabirols, isards, cérvols i fins i tot teixons i voltors. El total d’accidents de trànsit amb animals a la demarcació de Lleida al 2017 és de 931, mig centenar més que l’any passat, i d'aquests, el 70% són amb senglars.


El cap de l’àrea regional de Trànsit del Pirineu Occidental, Albert Cela, ha concretat que al Pirineu la majoria de xocs s’acumulen a les vies més transitades, com són la C-14, l’N-260 i l’N-230, i a les hores nocturnes amb més mobilitat de vehicles, entre les vuit del vespre i dos quarts d’una de la matinada. Les dades demostren, per tant, que la sinistralitat provocada per la gran proliferació de senglars que hi ha hagut en l'última dècada es manté o creix.

A Ponent la localització continua sent molt dispersa. Són especialment perilloses la C-12 entre Lleida, Balaguer i Àger; la C-14 de Tàrrega a Artesa de Segre i cap a l’Alt Urgell; la C-26 entre Balaguer i Artesa de Segre. Darrerament, però, també s'han disparat a la N-240 entre Almacelles, Lleida i les Borges Blanques i fins i tot n'hi ha hagut a l'autovia A2. Només a l'Horta de Lleida, els Agents Rurals han abatut aquest 2017 una seixantena de senglars.
 

Senglar mort per atropellament en una carretera lleidatana. Foto: ACN


Entre octubre i febrer és quan es concentren més sinistres i aquest 2017 la xifra més alta s'ha registrat al novembre, amb 25 al Pirineu. Segons els Mossos, això s'explica perquè a la tardor i l'hivern és quan els animals es mouen més per buscar menjar i justament ho fan quan hi ha menys hores de llum i, per tant, pitjor visibilitat per als conductors. A més, en alguns casos envaeixen la carretera buscant la potassa que s'ha llençat per prevenir les gelades, segons Cela.


La majoria de casos acaben amb danys materials als vehicles, però els Mossos recorden que en alguns punts de Catalunya fins i tot n’hi ha hagut de mortals i per tant, fa una crida als conductors perquè extremin les precaucions a les carreteres on hi ha senyalitzada la presència d'aquests animals, sobretot quan és fosc. Els Mossos recomanen reduir la velocitat i, si es detecta l'animal, frenar sense fer maniobres brusques que poden acabar amb una sortida de via o el xoc amb un altre vehicle.

La prevenció és complicada

Els Mossos reconeixen que prevenir els accidents amb senglars és molt difícil, per tant, gairebé l'única via que s'albira per poder capgirar les estadístiques és reduir els exemplars d'aquesta espècie, ja sigui a través de la caça o de l'esterilització. Actualment existeix una comissió que treballa des de l'any passat per definir les mesures per limitar la proliferació d'aquests animals i reduir els danys provocats per la fauna cinegètica. De moment, però, encara no hi ha concrecions i també està pendent d'aprovació la primera llei catalana de caça.
 

Els Mossos reconeixen que és complicat prevenir aquest tipus d'accidents. Foto: ACN


Cal recordar que des del maig de 2014 la llei estableix que la responsabilitat de l'accident de trànsit amb un senglar és del conductor del vehicle i no del vedat. Hi ha, però, excepcions com ara si en el terreny on hi ha hagut el sinistre s'ha fet una caça col·lectiva de caça major entre el moment de l'accident i fins a 12 hores abans, o si no s'ha reparat una tanca trencada o no s'ha senyalitzat la perillositat de la via amb senyals d'animals en llibertat si és una zona informada com a sensible.
 

 

Participació