trànsit

Els accidents amb senglars augmenten un 34% al Pirineu

En tot l’any passat hi van haver 169 sinistres, una xifra que gairebé quadruplica la del 2010, quan se’n van registrar 44

Els Mossos d’Esquadra reconeixen la dificultat de prevenir aquest tipus de sinistres

| 03/01/2018 a les 09:43h
Arxivat a: Societat, Mossos d'Esquadra, trànsit, accidents, fauna salvatge, senglars
Els accidents de trànsit amb senglars augmenten any rere any
Els accidents de trànsit amb senglars augmenten any rere any | ACN.
Les comarques del Pirineu tanquen el 2017 amb la xifra rècord de 169 accidents de trànsit amb porcs senglars implicats. Aquesta xifra suposa un increment del 34% d’aquest tipus de xocs respecte els que es van registrar l’any 2016, que van ser 111. Si ampliem una mica més el focus en el temps, veurem que la xifra d’enguany gairebé quadruplica la del 2010, quan se’n van registrar 44.

​Els accidents amb animals el 2017 han estat 292 al Pirineu. Com dèiem, els senglars estan implicats en gairebé la meitat d’aquests xocs (169) però destaquen els 123 provocats per cabirols, isards, cérvols i fins i tot teixons i voltors. El total d’accidents de trànsit amb animals a la demarcació de Lleida al 2017 és de 931, mig centenar més que l’any passat, i d'aquests, el 70% són amb senglars.

El cap de l’àrea regional de Trànsit del Pirineu Occidental, Albert Cela, ha concretat que al Pirineu la majoria de xocs s’acumulen a les vies més transitades, com són la C-14, l’N-260 i l’N-230, i a les hores nocturnes amb més mobilitat de vehicles, entre les vuit del vespre i dos quarts d’una de la matinada. Les dades demostren, per tant, que la sinistralitat provocada per la gran proliferació de senglars que hi ha hagut en l'última dècada es manté o creix.

A Ponent la localització continua sent molt dispersa. Són especialment perilloses la C-12 entre Lleida, Balaguer i Àger; la C-14 de Tàrrega a Artesa de Segre i cap a l’Alt Urgell; la C-26 entre Balaguer i Artesa de Segre. Darrerament, però, també s'han disparat a la N-240 entre Almacelles, Lleida i les Borges Blanques i fins i tot n'hi ha hagut a l'autovia A2. Només a l'Horta de Lleida, els Agents Rurals han abatut aquest 2017 una seixantena de senglars.
 

Senglar mort per atropellament en una carretera lleidatana. Foto: ACN


Entre octubre i febrer és quan es concentren més sinistres i aquest 2017 la xifra més alta s'ha registrat al novembre, amb 25 al Pirineu. Segons els Mossos, això s'explica perquè a la tardor i l'hivern és quan els animals es mouen més per buscar menjar i justament ho fan quan hi ha menys hores de llum i, per tant, pitjor visibilitat per als conductors. A més, en alguns casos envaeixen la carretera buscant la potassa que s'ha llençat per prevenir les gelades, segons Cela.

La majoria de casos acaben amb danys materials als vehicles, però els Mossos recorden que en alguns punts de Catalunya fins i tot n’hi ha hagut de mortals i per tant, fa una crida als conductors perquè extremin les precaucions a les carreteres on hi ha senyalitzada la presència d'aquests animals, sobretot quan és fosc. Els Mossos recomanen reduir la velocitat i, si es detecta l'animal, frenar sense fer maniobres brusques que poden acabar amb una sortida de via o el xoc amb un altre vehicle.

La prevenció és complicada

Els Mossos reconeixen que prevenir els accidents amb senglars és molt difícil, per tant, gairebé l'única via que s'albira per poder capgirar les estadístiques és reduir els exemplars d'aquesta espècie, ja sigui a través de la caça o de l'esterilització. Actualment existeix una comissió que treballa des de l'any passat per definir les mesures per limitar la proliferació d'aquests animals i reduir els danys provocats per la fauna cinegètica. De moment, però, encara no hi ha concrecions i també està pendent d'aprovació la primera llei catalana de caça.
 

Els Mossos reconeixen que és complicat prevenir aquest tipus d'accidents. Foto: ACN


Cal recordar que des del maig de 2014 la llei estableix que la responsabilitat de l'accident de trànsit amb un senglar és del conductor del vehicle i no del vedat. Hi ha, però, excepcions com ara si en el terreny on hi ha hagut el sinistre s'ha fet una caça col·lectiva de caça major entre el moment de l'accident i fins a 12 hores abans, o si no s'ha reparat una tanca trencada o no s'ha senyalitzat la perillositat de la via amb senyals d'animals en llibertat si és una zona informada com a sensible.
 

COMENTARIS

Falta ajuda
Anònim, 04/01/2018 a les 11:10
+5
-5
Si les societats de caçadors s'impliquessin més, colaborarien a eliminar-ne una bona colla, pero de moment això no passa

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Foto de família dels participants a Santa Maria de Covet
Foto de família dels participants a Santa Maria de Covet | Centre d'Estudis
01/01/1970
Entre els seus projectes hi ha la restauració d’una campana i el condicionament del safareig d'Isona
Els infantils de l’Espanyol alçant-se amb el trofeu a Rialp
Els infantils de l’Espanyol alçant-se amb el trofeu a Rialp | Ajuntament de Rialp
01/01/1970
Més de 300 joves jugadors de 12 clubs diferents han participat al Torneig de futbol base de Rialp
La mostra va tenir una bona afluència de públic
La mostra va tenir una bona afluència de públic | Justicia
01/01/1970
Una vintena de cerveses artesanes del Pirineu han participat a la mostra aquest cap de setmana | La consellera de Justícia, Ester Capella, signa el llibre d’honor de l'Ajuntament
Imatge de sis de les set dones fallaires que han participat de la baixada
Imatge de sis de les set dones fallaires que han participat de la baixada | ACN
01/01/1970
Volien canviar el rol que tenien fins ara a la festa i participar de tot el seu procés de confecció