turisme

Més de 10.000 persones visten el 2016 les botigues-museu de Salàs de Pallars

Les instal·lacions se situen en el segon lloc de les infraestructures museístiques culturals de la demarcació, per darrera del conjunt d'esglésies de la Vall de Boí

| 02/03/2017 a les 08:54h
Arxivat a: Economia i turisme, CIAC, turisme, Ajuntament de Salàs de Pallars, botigues-museu de Salàs, museus
Botiga d'ultramarins i colonials al bell mig de Salàs de Pallars
Botiga d'ultramarins i colonials al bell mig de Salàs de Pallars | CIAC
Aquesta notícia es va publicar originalment el 02/03/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Centre d'Interpretació de l'Antic Comerç (CIAC) i les botigues-museu de Salàs de Pallars es consoliden com un referent cultural a la demarcació de Lleida. Així ho demostra el nombre de visitants que durant l'any 2016 van passar per les seves instal·lacions: 10.422 persones van visitar les botigues-museu de Salàs, les exposicions permanents i l'exposició temporal Àlbum de la Gran Guerra. 1914.

Aquesta xifra situa les instal·lacions del CIAC en el segon lloc de les infraestructures museístiques culturals de la demarcació, segons el llistat de visitants dels museus registrats pel Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles del Departament de Cultura. En primer lloc se situa el conjunt d'esglésies romàniques de la Vall de Boí.

Durant el 2016, a més, s'ha incrementat el volum d'escoles i centres educatius que han visitat les instal·lacions, que van suposar un 8,5% del total de visitants. Entre les escoles i instituts cal destacar les de primària de la comarca del Pallars Jussà, incloses dins el Pla Comarcal d'Educació, les de secundària del Pallars Sobirà i un excepcional nombre de centres educatius de Barcelona, corona metropolitana i província, molts d'ells canalitzats a partir de l'Entorn d'Aprenentatge de Tremp.

A més, també acostumen a visitar les instal·lacions de Salàs mitjans de comunicació, tant escrits com audiovisuals, bloggers, touroperadors, tècnics en turisme i tècnics del projecte Geoparc de diverses nacionalitats. 

L'historiador i mestre Sisco Farràs, l'inspirador

El CIAC i les botigues-museu són un conjunt d'espais dedicats a rememorar l'antic comerç i la publicitat comercial a partir de l'ambientació d'espais i la realització d'exposicions monogràfiques. Des de l'any 2005, l'Ajuntament de Salàs de Pallars ha gestionat els espais museïtzats que un particular de la població, en Sisco Farràs, va començar a dissenyar com a hobby i com a eina didàctica, presidits per una botiga d’ultramarins i colonials, una barberia i un bar.

Posteriorment aquest particular, sense cap tipus de subvenció, va anar adquirint diferents locals i els va omplir fins aconseguir una sèrie de botigues úniques en la geografia catalana i peninsular. Actualment la col·lecció inclou una farmàcia, un estanc, una merceria, una impremta i un quiosc de premsa.

El CIAC, per la seva part, va obrir les portes l'any 2007, i pretenia ser una eina complementària a les botigues: la realització d'exposicions monotemàtiques pretenia ensenyar i difondre la història, més que dels productes que exposava, de les persones i de la vida quotidiana d'aquells que els van fer servir. Això, acompanyat de tallers i aules didàctiques obertes a tots els escolars, feien del CIAC no només una sala d'exposicions sinó també un espai educacional únic.
 

COMENTARIS

Una exposició degradada 2014-201.....
Anònim, 02/03/2017 a les 09:36
+31
-17
L'exposició "Àlbum de la Gran Guerra. 1914" (que és de CROMOS DE XOCOLATA, detall que sovint es passa per alt davant l'ambientació) del CIAC porta oberta des del 2014 sense cap renovació. Els cromos s'estan degradant i tenen una capa considerable de pols pel damunt. A més a més alguns dels objectes que formen part del diorama de les trinxeres no corresponen a l'època de la I Guerra Mundial sinó que són posteriors.

Quantes persones REALMENT visiten aquesta exposició? Els número de visitants van lligats amb els de les botigues-museu, que són realment allò que la gent visita i per al qual paga l'entrada.

L'"Àlbum de la Gran Guerra. 1914" estava prevista fins al desembre del 2015. Mantenir-la oberta, és realment una atracció pels visitants o una excusa per a no tenir una sala d'exposicions buida?

Sugus de pinya
Ataulfo menendez, 03/03/2017 a les 08:29
+21
-18
I el benefici de tot aquest turisme al poble de Salàs està quantificat? Realment va a parar a les arques municipals pel benefici de tot el poble? aquestes qüestions no son menors i menys quan hi ha interessos econòmics pel mig. Això és fer política pel poble i no anar als plens del consell a tocar el violí
Una exposició que ens agrada.
CIAC (Centre d'Interpretació de l'Antic Comerç de Salàs de Pallars), 03/03/2017 a les 12:51
+21
-25
Encara que no ens agrada contestar a fantasmes (persones que s’amaguen sota el llençol de l’anonimat) voldríem puntualitzar algunes qüestions relacionades amb el comentari del senyor/senyora Anònim realitzat el 2 de març de 2017:
1- Si bé és cert que el fil conductor de "l’Àlbum de la Gran Guerra" són diverses col·leccions de cromos de xocolata (una mostra de grafisme popular que el nostre interlocutor sembla menysprear), l’exposició s’articula entorn d’altres àmbits temàtics: situació d’Europa abans de la guerra, textos literaris que expliquen l’horror del conflicte, escenografies de les trinxeres d’Alemanya i França, l’arribada de la pau, i, sobretot, l’apartat concret titulat "De la Gran Guerra als Petits Invents".
2- Respecte a la degradació de l’exposició el senyor/senyora Anònim té una part de raó. Els cromos que estan col·locats en expositors de difícil accés han acumulat pols, en canvi, els que il·lustren els caps d’Estat estan embolcallats i embrutats de manera intencionada formant part de l’escenografia.
3- També té part de raó en la seva apreciació de que uns pocs objectes no corresponen a l’època de la Primera Guerra Mundial. El fet d’haver-los incorporat respon a l’intent de reforçar el discurs expositiu. Tanmateix s’ha fet un esforç considerable per aconseguir que la immensa majoria dels materials fossin autèntics.
4- Certament tots els visitants de les Botigues Museu passen abans o després de la visita per l’exposició temporal. Però, també, és cert que hi ha visitants interessats només per l’exposició. A més, s’han d’afegir els centres educatius que venen específicament a realitzar una visita didàctica completant-la amb una xerrada, la projecció d’una pel·lícula i un taller didàctic.
5- En un principi la durada de l’exposició estava prevista fins el desembre de 2015. La pressió d’alguns sectors socials pel cost de les diferents exposicions (ínfim en relació a projectes similars) i l’interès suscitat per la mostra, sobretot per part de les escoles, ens ha fet reconsiderar la durada d’aquesta fent-la coincidir amb els quatre anys de la Gran Guerra (1914-1918; 2014-2018). Si no hagués estat per aquestes circumstàncies s’haurien portat a terme altres projectes expositius.
Estem orgullosos de què un equipament cultural d’un poble petit, amb uns recursos molt limitats, hagi produït la darrera dècada set exposicions que han estat a l’alçada de mostres similars realitzades pels millors museus del país. Si algú té interès pot consultar els següents articles:
Blog de l’Oriol Nel·lo:

+de+la+gran+guerra
El Punt Avui, article de Joaquim Nadal:


Casualitats
Anònim, 03/03/2017 a les 14:39
+21
-9
Que casual que amb un ajuntament socialista els dos articles citats estiguin signats per exdiputats del PSC.
Abans d´opinar és bo informar-se
Anònim, 03/03/2017 a les 18:25
+6
-15
Molt recomanable la visita als dos enllaços proposats pel CIAC, donant un altre punt de vista de l´esmentada exposició.
Sobre els comentaris no publicats
Pallars Digital, 03/03/2017 a les 19:36
+7
-12
Recordem als lectors que tots els comentaris passen un filtre i que ens reservem el dret a no publicar tots aquells que contenen acusacions directes, insults, ofenses, paraules malsonants o expressions que puguin ferir sensibilitats. Recordem també que tenim disponible la secció "Dis la teva!", on els lectors es poden expressar identificant-se degudament. Salutacions.
Intel·lecte
Casual, 03/03/2017 a les 23:06
+15
-10
A Casualitats: potser sí que son exdiputats del PSC. Com si fóssin de la CUP! Què té que veure la política amb la cultura! I en aquest cas, si llegiu els articles mencionats, els signants no actuen com a polítics sinó com a intel·lectuals, què és una de les virtuts que alguns trobem a faltar en aquest moment, siguin del color que siguin.
Invitació
Sisco Farràs, 05/03/2017 a les 00:40
+7
-13
Fa anys que participo en diverses iniciatives culturals d'àmbit comarcal. Mai he deixat de fer-ho per raons ideològiques o partidistes. És per això que em resulta molt difícil debatre de manera racional (comentari "una exposició que ens agrada") amb persones anònimes que utilitzen el sectarisme com a únic argument (comentari "casualitats"). Per altra banda voldria invitar al Sr/Sra Anònim a visitar l'exposició "Àlbum de la Gran Guerra" i les Botigues-Museu que, malgrat estar gestionades per un ajuntament socialista, continuen sent els espais museístics més visitats de la comarca.
A Intel·lecte
Anònim, 05/03/2017 a les 11:06
+11
-3
Si els esmentats articulistes fossin de la CUP o del PP no es plantejaria cap ombra de dubte sobre les seves motivacions. Ningú nega la vàlua intel·lectual dels srs. Nel·lo o Nadal, però no deixa de ser curiós que cap altre intel·lectual de diferent ideologia hagi fet cap article.

L'afiliació política d'una persona no nega les seves qualitats però quan diverses persones del mateix signe donen suport a una activitat municipal del seu propi partit, com a mínim, s'ha de saber que no són "neutrals". No estem parlant de professionals sense carnet però amb simpatia per un o un altre partit, estem parlant d'exdiputats, absolutament vinculats al partit.

Si voleu podem entrar en el contingut dels articles:

- El d'en Nadal li fa dir a l'exposició coses que no diu, i cito:
"I l'impacte de la guerra a Catalunya. Una societat dividida, una opinió pública enfervorida, un nou periodisme, una literatura de la guerra, unes expectatives polítiques, totes les grans oportunitats econòmiques amb les grans fortunes desaprofitades, el fracàs de l'escena internacional com a fórmula per solucionar el plet català amb Espanya. L'acomodació dels uns, l'escepticisme dels altres, la radicalització del moviment obrer, la manca de cintura política de les elits catalanes i espanyoles."

Expliqueu-me on de l'exposició apareix això?

- I en tots dos articles es destina bona part del text a parlar NO de l'exposició a la qual ens referim sinó de les botigues-museu i lloar l'ajuntament, el CIAC i els seus promotors (que són del su color, no ho oblidem.)
Colors
Sisco Farràs, 06/03/2017 a les 21:41
+12
-35
Com a promotor de les botigues-museu m'agradaria aclarir-li al Sr/Sra Anònim les meves preferències cromàtiques. En uns moments en què estan de moda els colors blanc i/o negre cada vegada m'agrada més el gris. És el problema de fer-se vell i d'estar al marge de les noves tendències.
zasca
Anònim, 07/03/2017 a les 09:09
+3
-0
zasca!!!
Mes transparència, si us plau
Anna Maria Martínez, 07/03/2017 a les 10:03
+25
-3
El meu comentari fa referència a l'article publicat al diari El Punt Avui del Diumenge 5 de març:



En aquest article, que és una versió reduïda del que heu publicat aquí, en Jordi Ubach afirma que "Res no seria el mateix sense l’imprescindible Sisco Farràs..."

Penso que caldria afegir que també és imprescindible el poble de Salàs, ja que sembla que són les arques municipals les que paguen totes les despeses del CIAC: adequació i manteniment del local, serveis, contractació de personal administratiu i de guies per a les botigues. En canvi no està clar com es reparteixen els ingressos que deixen les visites al CIAC i a les botigues.

Per tal d’evitar especulacions, seria bo que tant l'Ajuntament com l'impulsor del CIAC informessin al poble amb transparència sobre la gestió econòmica del CIAC i les botigues-museu.
Quan els colors es difuminen....
Cromàtic, 07/03/2017 a les 11:31
+5
-4
De vegades és bó saber que és blanc i que és negre. Quan els colors es difuminen sempre tendeixen sospitosament al groc.
Cafè
Sisco Farràs, 07/03/2017 a les 17:01
+7
-20
Dóna gust debatre amb persones de carn i ossos. En aquest sentit, voldria agrair a la Senyora Anna Maria Martínez el seu comentari crític, però perfectament correcte i raonat, encara que amb alguns errors de contingut. Quan vulgui, anem a prendre cafè i li explico, amb tot detall, les condicions del conveni que tenim signat amb l'Ajuntament per tirar endavant un projecte cultural iniciat, l'any 2004, per un Consistori governat per Convergència i Unió. Tanmateix, penso que no ha de ser la part privada qui ha de donar explicacions públiques de l'acord.

Per acabar definitivament amb aquesta polèmica només dir que alguns, des de fa molts anys, intentem millorar aquest país amb FETS (Botigues-Museu: 10.000 visitants/any en una població de 380 habitants), altres ho fan amb PARAULES (anònims vagant per les xarxes socials). Salut per a tothom.
Salas city
Anònim, 08/03/2017 a les 00:35
+11
-1
Soc anònim i a mucha honra. No vull desprestigiar la feina que feu i trobo que la feu amb exel.lència, el que trobo que l'Ajuntament hauria d'aclarir els comptes que tot aquest moviment genera i el benefici que reporta als veïns de Salàs. Només això

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Els palistes durant el descens popular pel Noguera Pallaresa
Els palistes durant el descens popular pel Noguera Pallaresa | Olga Cuevas
01/01/1970
Amb la celebració de les dos copes del món i del Ral·li Internacional, Sort es prepara per acollir el Mundial d'estil lliure
Imatge d'un concert al castell de Llordà en una edició anterior del festival
Imatge d'un concert al castell de Llordà en una edició anterior del festival | CCPJ
01/01/1970
El certamen, organitzat pel Consell Comarcal del Pallars Jussà, compta un any més amb la direcció artística de Xavier Baulies
Imatge del rescat de Bombers al congost de Mont-rebei
Imatge del rescat de Bombers al congost de Mont-rebei | Bombers
Darío Albert
01/01/1970
Els dos senderistes van resultar ferits de la cama i no podien continuar amb l'excursió
Retirada d'una placa franquista d'un edifici de la capital catalana
Retirada d'una placa franquista d'un edifici de la capital catalana | Ajuntament de Barcelona
01/01/1970
La Generalitat podrà anul·lar condecoracions i suprimir els noms dedicats a dirigents de la dictadura tot i l'oposició dels ajuntaments