El tren de la Pobla recuperarà al març les tres freqüències diàries

Els dissabtes, però, es reduirà a dos viatges per sentit | Aquest matí s'ha presentat el nou comboi en societat, amb la presència del president Puigdemont | El temps de viatge entre Lleida i la Pobla serà de 93 minuts, 17 menys que actualment

per ACN / Jordi Ubach, 16 de gener de 2016 a les 14:07 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 16 de gener de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

La presentació ha comptat amb l'alcalde de la Pobla, Lluís Bellera. Foto: Ajuntament de Lleida


El primer dels dos nous combois del nou tren de la línia Lleida-la Pobla de Segur s'ha presentat aquest matí a Lleida amb la presència del president de la Generalitat, Carles Puigdemont. A l'espera que es coneguin els horaris definitius i tal i com va avançar Pallars Digital el passat mes de desembre, la posada en marxa dels nous trens ampliarà el seu volum de viatges amb tres circulacions per sentit entre Lleida i la Pobla de Segur, amb la excepció dels dissabtes, que es reduirà a dos viatges per sentit. Fins ara, només hi havia una circulació per sentit els set dies de la setmana.


Les freqüències es van reduir el 2012 per estalviar un milió d'euros anuals i retallar el dèficit. En concret, es va deixar només un servei d'anada i tornada per tot el recorregut fins a la Pobla i quatre entre Lleida i Balaguer. Abans n'hi havia tres per a tot el recorregut i vuit fins a Balaguer. En aquests moments, Ferrocarrils de la Generalitat és qui gestiona la línia, propietat de la Generalitat, però els combois que hi circulen són llogats a Renfe. Quan entrin en servei els nous trens FGC assumirà també la tasques operatives.

Reducció del temps de viatge


El temps de viatge també es redueix considerablement. Entre Lleida i la Pobla de Segur el nou tren tardarà 93 minuts en completar el viatge, pels 110 actuals. Una altra de les novetats del nou servei és que les parades seran facultatives, és a dir, a petició del passatger. Amb aquest sistema, segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, es pretén reduir les emissions contaminants en un 60%, en una clara aposta per l'eficiència. 

Els trens han costat 9,4 milions d'euros i s'han fabricat durant dos anys expressament adaptats a les característiques d'aquesta línia: d'ample ibèric i de tracció dièsel, ja que no està electrificada. De fet, l'encàrrec a l'empresa suïssa es va fer perquè la Generalitat considerava massa cara la gestió de la línia que fa la companyia Renfe, l'única que disposa de combois d'amplada ibèrica.

Els nous combois fan aproximadament 50 metres de llarg i tenen capacitat per a 201 passatgers cada un, la meitat (104) asseguts. Entre d'altres característiques, compten amb plataformes d'accés fàcil, estan climatitzats, gaudeixen de cobertura WIFI i tenen espais oberts i amplis on poden transportar-se, fins i tot, bicicletes.

La línia Lleida-La Pobla de Segur inclou tant el servei de tren entre aquestes dues poblacions com el servei turístic del Tren dels Llacs. Després del traspàs de la línia, l'any 2005, Adif es va ocupar de la regulació del trànsit, l'atenció al client i la venda de bitllets a l'estació de Balaguer i Renfe Operadora de l'operació de la línia. El mes de gener de 2015, FGC va assumir les tasques de manteniment de les infraestructures i quan entrin en servei els nous trens, que està previst que comencin el servei comercial la primavera d'enguany, assumirà també la tasques operatives.

Puigdemont defensa la gestió de la Generalitat

Puigdemont ha aprofitat per treure pit de la gestió que fa la Generalitat de les infraestructures de mobilitat respecte d'aquelles que depenen del Govern espanyol. "Gestionem millor i és un fet comprobable", ha dit, i ha afegit que és "una diferència objectiva i no ideològica". El president també s'ha referit a la línia de la Pobla com una "estructura d'estat que millora la vida de la gent" i que té clar que "les infraestructures o ens les fem o no ens les faran".

El primer tren que ha arribat des de Suïssa, on s'ha fabricat, s'ha descarregat a l'estació de Vilanoveta de Lleida i començarà a funcionar a partir de dilluns en període de proves. D'aquí unes setmanes arribarà la segona unitat i a la primavera començaran a circular. El comboi ha arribat en un transport especial per carretera des de Suïssa, on Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) l'ha comprat a l'empresa especialitzada Stadler, i s'espera que la segona unitat arribi en les pròximes setmanes.

El nou Govern ha volgut donar a l'acte una rellevància especial ja que, a banda del president Puigdemont, també hi han assistit els consellers de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el seu predecessor i actual titular de Cultura, Santi Vila. També hi eren el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé; els presidents dels Consells Comarcals del Pallars Jussà i Sobirà, Constante Aranda i Llàtzer Sibís; l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, així com els de la Pobla de Segur i Tremp, Lluís Bellera i Joan Ubach, entre altres personalitats.

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació