Aquest article es va publicar originalment el 6 de juny de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Que cal restringir severament el trànsit de pas a l’Eixample Morató (aquell que hi passa per no fer volta i estalviar-se temps), el més nombrós en quantitat, és una obvietat. Que cal retornar l’Eixample als vianants, una imperiosa necessitat. Però tot això cal fer-ho compatible, també, amb el comerç de la zona. I no és una quimera. És una oportunitat.
Ara bé, al nostre entendre i a dia d’avui, la prohibició total del trànsit a l’Eixample invalida aquesta equació perfecte. És per això que no en som partidaris. Sí en canvi, d’una nova senyalització amb canvis de sentit que evitin dreceres, que són les que omplen l’Eixample de cotxes i molesten als veïns. Si a més podem reconvertir i reduir la zona de pàrquing limitant-la en exclusiva al comerç de la zona, aconseguirem que els comerços es mantinguin vius i que els veïns puguin gaudir dels carrers sense haver de patir pels cotxes.
Arribats en aquest punt advoco per fer les coses bé i sense presses. Els diners públics són de tots i no podem malbaratar-los. És per això que en el ple del passat dilluns, tot i partir del vot en contra, al final ens vam abstenir en la modificació de crèdit per l’adquisició de càmeres pel control d’accés a l’Eixample Morató, donat que l’alcalde ens va donar garanties d’estudiar altres possibilitats per generar consens.
Ara per ara, la prohibició total del trànsit (excepte veïns i serveis) generaria disfuncions per la idiosincràsia del propi Eixample, que no té la mateixa tipologia que el carrer Manlleu. Disfuncions tant pel nombre de sancions que s’imposarien si el control d’accés és de tota l’illa (tothom pensarà a autoritzar i validar totes les matrícules? inclosa la tieta que va a buscar un moment la iaia?) com perquè podríem escanyar part del comerç de la zona, que prou dificultats passa.
En un nou mandat, la nostra aposta seria “peatonalitzar” tot el carrer Nou i el tram pendent del carrer Pla de Balenyà per fer una gran illa comercial a cel obert que sí podria ser lliure de cotxes i que aniria des del carrer Manlleu fins la plaça Divina Pastora, cosint-la definitivament amb tot el centre de la ciutat. El volum de gent que atrauria la zona i la potència comercial que hi naixeria justificaria llavors la mesura. A dia d’avui, però, la situació no és aquesta i és per això que treballarem per fer compatible totes les necessitats.