​El bus urbà i la nova normalitat

«Si es vol reduir l'ús del vehicle privat, s'ha de disposar d'alternatives eficients per decidir no agafar el cotxe»

per Isàvena Opisso , 20 d'octubre de 2020 a les 08:00 |
Ja fa massa mesos que la freqüència del bus urbà de Vic està lluny de la que era habitual, que ja de per sí era insuficient.

L'Ajuntament de Vic ha sol·licitat a Sagalés, l'empresa prestadora del servei, poder restablir el 100% d'un servei que ara funciona al 60%, però tot fa pensar els horaris especials que hi ha ara, que segons informen són per la pandèmia del coronavirus, van per llarg.


Si allò que es vol és reduir l'ús del vehicle privat a la ciutat, els ciutadans han de disposar d'alternatives eficients per decidir no agafar el cotxe. L'adequació de voreres i passos de vianants per incentivar els desplaçaments a peu, així com la creació i adequació de carrils bicicleta són una bona mesura com també ho podria ser una xarxa efectiva del bus urbà.

Però per tal que el bus urbà sigui una alternativa al cotxe, hauria de tenir uns recorreguts i uns horaris que donessin resposta a les necessitats de mobilitat de la població, i ara per ara no els té.


No podem oblidar tampoc que hi ha sectors de la població pels quals el transport públic és la principal o única alternativa per a desplaçar-se, que actualment s'han de resignar a adaptar les seves necessitats de transport a uns horaris insuficients que els obliguen a esperar llargues estones, especialment si han de fer un canvi de línia.

Ara estem davant del perill d'acostumar-nos a aquesta "nova normalitat" que molt possiblement tindrà com a conseqüència que el bus s'empri cada vegada menys, i després facin servir l'argument que el bus no té prou usuaris per deteriorar encara més el servei, i això ni és nou ni és normal.

 

Isàvena Opisso
Osonenca, bibliotecària de professió i vocació, amant de la música clàssica i l’òpera, membre de la junta de l’associació LGTB TALCOMSOM, defensora del transport públic i els serveis públics, activista pels drets socials i per la llibertat de les persones.
20/10/2020

​El bus urbà i la nova normalitat

12/06/2020

La bandera LGTBI al balcó dels ajuntaments

24/04/2020

Un Sant Jordi diferent

16/03/2020

Ara toca quedar-se a casa

27/01/2020

El bus diari a la UAB: una línia més que necessària

10/12/2019

​El transport públic a Osona o el dia de la marmota

28/10/2019

Per què tan pocs infants i joves utilitzen el bus urbà?

21/06/2019

On són els infants ara que s'ha acabat l'escola?

23/04/2019

Sobre caputxetes i biblioteques escolars

18/02/2019

​Els patis d'escola oberts

Participació