Usuaris de l'R3 reclamen un «servei alternatiu vàlid» durant les obres de desdoblament

Insten a Renfe i Generalitat a "donar respostes a les necessitats" i demanen a Adif que "anunci amb temps" la data del primer tall entre la Garriga i Parets del Vallès

Membres de la plataforma de defensa de l'R3 aquest matí a l'estació de Centelles.
Membres de la plataforma de defensa de l'R3 aquest matí a l'estació de Centelles. | Irene Giménez
01 de juny del 2023
Actualitzat a les 17:00h
Malestar entre els usuaris de l'R3 pel tall del servei ferroviari entre la Garriga i Paretsdel Vallès per l'inici de les obres del desdoblament de la línia, uns treballs que des de l'associació de Promoció del Transport Públic (PTP) i la plataforma Perquè no ens fotin el tren celebren "perquè vol dir que a mitjà termini tindrem un servei millor" encara que els preocupa "la planificació per continuar desplaçant-nos durant aquest temps".

Tot i que Adif encara no ha comunicat oficialment les dates exactes de les actuacions, Renfe ja ha tret la licitació d'un contracte per articular serveis d'autobusos alternatius, una "bona anticipació" per part de l'operadora tot i que pels usuaris, les propostes que se'n deriven "són insuficients".

El concurs que ha formulat Renfe preveu oferir un bus llançadora Vic-Barcelona-Vic i un altre des de Centelles fins a Parets del Vallès amb parades a Sant Martí de Centelles, el Figaró, la Garriga, les Franqueses i travessant Granollers. Un cop a Parets del Vallès, els usuaris haurien de realitzar un transbord per agafar un tren, i si aquest ja ha passat, esperar que arribi el següent. D'aquesta manera, els afectats denuncien que el temps dels trajectes s'incrementarà i que el plantejament que proposa Renfe "no respon a les necessitats". Aquest primer període de talls a l'R3 durarà al voltant de tres mesos i s'estima que s'iniciï a l'agost i s'allarguin fins a la tardor.

"La informació que tenim és pèssima i indigne"

Des de Perquè no ens fotin el tren celebren que comenci el desdoblament, però al mateix temps, es mostren indignats per la poca informació que en tenen: "Ès pèssima i indigne", diuen. David Viñolas explica que, per fer el mateix viatge que fan ara, doblaran el temps de recorregut.

Daniel Pi, també membre de la plataforma de defensa de l'R3 i de la PTP detalla el malestar de les persones que habitualment utilitzen el tren: "Estem preocupats pels serveis substitutoris durant els mesos que no disposarem del servei ferroviari", explica. La licitació preveu incorporar un bus directe entre Vic i Barcelona, una solució que "ja existeix" -l'ofereix Sagalés amb la línia e12- i que "s'hauria de potenciar".

En aquest sentit, proposen que s'incorpori una conneixó directe entre Centelles i la capital catalana"perquè els usuaris d'Osona Sud i del nord del Vallès Oriental tinguin una alternativa satisfactòria". D'altra banda, també insisteixen en un transport per carretera entre la Garriga –població de 17.000 habitants- i Barcelona.
 

D'esquerra a dreta: David Viñolas, Montserrat Usàn i Daniel Pi, aquest matí a Centelles. Foto: Irene Giménez
 

"No volem ser les víctimes d'una partida de ping-pong"

Pi lamenta que la Generalitat i Renfe es "passin la pilota": "El Departament de Territori és qui té competències pel que fa al transport terrestre interurbà, mentre que Renfe és qui ha de garantir un servei alternatiu vàlid durant el període d'execució de les obres pel desdoblament", subratllar el portaveu insistint que els diferents agents implicats "han de treballar per donar respostes a les necessitats". A més, demana a Adif que "anunci amb temps" els dies que no podran disposar del servei ferroviari. "El transport públic és una necessitat però també un dret", insisteix tot subratllant que "tenim un problema de mobilitat de país i necessitem una alternativa raonable per fer els desplaçaments".
Arxivat a