​Vic aposta per potenciar els mercats

El consistori vigatà presenta la nova marca de mercats amb l'objectiu de "donar una empenta" al comerç local i per reconèixer la tasca dels marxants

L'Ajuntament de Vic ha presentat aquesta setmana la nova marca de mercats de la ciutat.
L'Ajuntament de Vic ha presentat aquesta setmana la nova marca de mercats de la ciutat. | Irene Giménez
16 de març del 2023
Actualitzat el 19 de març a les 11:11h
Vic es caracteritza per ser una ciutat viva comercialment i pels seus mercats de marxants, que s'han convertit en un atractiu tant per a la població d'Osona com per als visitants. Actualment, la capital de comarca disposa de tres mercats: el setmanal dels dimarts a la plaça Major i a la rambla del Passeig, l'històric mercat setmanal dels dissabtes a la plaça Major, al Passeig, rambla del Carme i plaça del Carbó, i el dels diumenges al Passeig de la Generalitat.

Amb aquest context, l'Ajuntament de Vic ha creat una nova marca de Mercats amb l'objectiu de potenciar-los com a eixos vertebradors del comerç local i de proximitat de la ciutat, a més de fer valdre el treball dels marxants. En aquest sentit, la regidora de Comerç Bet Piella explicava que l'objectiu de la nova campanya és "posar en valor el mercat, ja que és un eix fonamental de la ciutat".
 

Nova marca de Mercats

La imatge pensada per potenciar els mercats ha anat a càrrec de l'estudi de disseny vigatà Suki Design Studio, una marca que "intenta ser un reflex de la ciutat fent especial èmfasi a les voltes dels edificis que formen la plaça", detallen els responsables de l'empresa de disseny. En aquesta línia, expliquen que "no és una marca única sinó que es compon de submarques que representen la diversitat del mercat".

Cada una està pensada per representar un sector concret de l'espai: la Casa de la Ciutat, que agrupa tots els sectors de mercat; la Casa Beuló, que simbolitza el producte de temporada; la Casa Tolosa, en homenatge a les plantes i les flors; la Casa Costa, que fa referència a les parades de roba i complements; la Casa Moixó, relacionada amb productes de la llar i complements; i la Casa Cortina simbolitzant l'alimentació.

Així, cada parada disposarà d'una banderola amb la imatge representativa del seu sector, escollida a través d'un procés participatiu entre els marxants i paradistes de la ciutat. A més, s'han dissenyat bosses de roba amb una imatge que "simula els tendals de la plaça Major", ha afegit Piella. Uns complements que es distribuiran de manera gratuïta durant 3 dies: dissabte 18 a la plaça, diumenge 18 al passeig de la Generalitat i dimarts 21 a la rambla de Passeig. Per completar l'acció també s'han organitzat visites guiades al mercat de marxants de la plaça Major de Vic. La primera tindrà lloc aquest mateix dissabte 18 de març a les onze de matí.
 

"Potenciar el mercat és important per Osona i per Vic"

Els marxants es mostren "molt agraïts" amb l'Ajuntament de la ciutat per potenciar el comerç local i de proximitat i destaquen el suport per part del consistori vigatà, sobretot, durant la pandèmia: "En alguns llocs ens van deixar bastant de banda".

Creuen que "potenciar el mercat és important per la comarca i per la ciutat", puntualitzen que "és més interessant fer els mercats més petits, més especialitzats i de més qualitat" i reivindiquen "la varietat de parades", perquè, diuen, és "l'encant d'un mercat".

En aquest sentit, Anna Erra, alcaldessa de Vic, remarca el caràcter comercial de la ciutat i apunta que la nova campanya té doble vessant: d'una banda, vol ser "un reconeixement a la feina, tan dura, que es fa al mercat", i de l'altra, "una empenta a aquesta singularitat de la ciutat, de la seva història, tradició i orígens".
 

El relleu generacional, un problema

Entre tots els mercats setmanals de Vic s'hi agrupen 333 parades: 117 en el mercat dels dimarts, 184 en el dels dissabtes i 32 en el mercat dels diumenges. Amb tot, durant els últims temps, hi ha hagut una davallada de parades al mercat setmanal, un fet que la regidora de comerç atribueix, possiblement, a la pandèmia, tot i que ressalta que "en algun cas es fa difícil trobar relleu generacional".

Segons dades facilitades per l'Ajuntament de Vic, el sector més representat al mercat dels dimarts i dels dissabtes és el tèxtil i complements -un 80% i un 71%-, i en canvi, el diumenge és l'àmbit de l'alimentació -amb un 52%.-
Arxivat a