15
de març
del
2023
Actualitzat
el
16
de març
a les
8:44h
Una vintena de carreteres convencionals catalanes formaran part del programa 2023-2030 per estendre el model 2+1 a més de 400 quilòmetres de la xarxa viària de Catalunya que actualment tenen un carril per sentit (1+1) amb l'objectiu de reduir els accidents frontals.
Així ho ha avançat aquest dimecres el conseller de Territori Juli Fernàndez, que ha detallat que les actuacions s'aniran duent a terme fins al 2030 i tindran un cost aproximat de 660 milions d'euros. El propòsit principal és reduir entre el 80 i en 100% els accidents mortals en coalicions frontals en els trams on s'afectaran.
La C-37 entre Manlleu i la Vall d'en Bas és una de les carreteres escollides per a realitzar-hi els treballs, a on es preveu dotar d'un tercer carril al llarg de 22,8 quilòmetres. També a Osona, la C-25D a Vic, l'enllaç entre la C-17 i la C-25 en aquesta població, també tindrà un carril addicional d'uns 2 quilòmetres.
La C-55, la C-16 o la C-58 són algunes de les carreteres on ja s'ha aplicat el format, inspirat amb Suècia, un dels països capdavanters en seguretat viària. En aquests trams, des del Govern se n'ha fet seguiment de l'accidentalitat i s'ha comprovat que no s'hi ha produït cap accident mortal per xoc frontal o frontolateral. A més, segons dades de la Generalitat, els sinistres mortals s'hi ha reduït considerablement.
El Departament de Territori ha establert un seguit de requisits per estendre aquest sistema a la xarxa viària catalana: d'entrada han de ser vies existents 1+1 de la xarxa bàsica, amb un trànsit a partir de 5.000 vehicles diaris, amb una accidentalitat frontal i gravetat dels accidents o ser trams amb més intensitat de trànsit.
Així ho ha avançat aquest dimecres el conseller de Territori Juli Fernàndez, que ha detallat que les actuacions s'aniran duent a terme fins al 2030 i tindran un cost aproximat de 660 milions d'euros. El propòsit principal és reduir entre el 80 i en 100% els accidents mortals en coalicions frontals en els trams on s'afectaran.
La C-37 entre Manlleu i la Vall d'en Bas és una de les carreteres escollides per a realitzar-hi els treballs, a on es preveu dotar d'un tercer carril al llarg de 22,8 quilòmetres. També a Osona, la C-25D a Vic, l'enllaç entre la C-17 i la C-25 en aquesta població, també tindrà un carril addicional d'uns 2 quilòmetres.
L'esquema 2+1
L'anomenat format 2+1 consisteix a configurar 3 carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit de la circulació i en l'altre per tal d'habilitar trams segurs d'avançament, a més d'incorporar una separació reforçada en ambdós sentits de la marxa.La C-55, la C-16 o la C-58 són algunes de les carreteres on ja s'ha aplicat el format, inspirat amb Suècia, un dels països capdavanters en seguretat viària. En aquests trams, des del Govern se n'ha fet seguiment de l'accidentalitat i s'ha comprovat que no s'hi ha produït cap accident mortal per xoc frontal o frontolateral. A més, segons dades de la Generalitat, els sinistres mortals s'hi ha reduït considerablement.
El Departament de Territori ha establert un seguit de requisits per estendre aquest sistema a la xarxa viària catalana: d'entrada han de ser vies existents 1+1 de la xarxa bàsica, amb un trànsit a partir de 5.000 vehicles diaris, amb una accidentalitat frontal i gravetat dels accidents o ser trams amb més intensitat de trànsit.