La C-37, entre Manlleu i la Vall d'en Bas, tindrà un tercer carril

Una vintena de carreteres catalanes seran remodelades a través del model 2+1 per tal de reduir els xocs frontals entre vehicles

Túnel de Bracons, a la C-37, entre Osona i la Garrotxa.
Túnel de Bracons, a la C-37, entre Osona i la Garrotxa. | Pau Masó
Redacció
15 de març del 2023
Actualitzat el 16 de març a les 8:44h
Una vintena de carreteres convencionals catalanes formaran part del programa 2023-2030 per estendre el model 2+1 a més de 400 quilòmetres de la xarxa viària de Catalunya que actualment tenen un carril per sentit (1+1) amb l'objectiu de reduir els accidents frontals.

Així ho ha avançat aquest dimecres el conseller de Territori Juli Fernàndez, que ha detallat que les actuacions s'aniran duent a terme fins al 2030 i tindran un cost aproximat de 660 milions d'euros. El propòsit principal és reduir entre el 80 i en 100% els accidents mortals en coalicions frontals en els trams on s'afectaran.

La C-37 entre Manlleu i la Vall d'en Bas és una de les carreteres escollides per a realitzar-hi els treballs, a on es preveu dotar d'un tercer carril al llarg de 22,8 quilòmetres. També a Osona, la C-25D a Vic, l'enllaç entre la C-17 i la C-25 en aquesta població, també tindrà un carril addicional d'uns 2 quilòmetres.
 

L'esquema 2+1

L'anomenat format 2+1 consisteix a configurar 3 carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit de la circulació i en l'altre per tal d'habilitar trams segurs d'avançament, a més d'incorporar una separació reforçada en ambdós sentits de la marxa.

La C-55, la C-16 o la C-58 són algunes de les carreteres on ja s'ha aplicat el format, inspirat amb Suècia, un dels països capdavanters en seguretat viària. En aquests trams, des del Govern se n'ha fet seguiment de l'accidentalitat i s'ha comprovat que no s'hi ha produït cap accident mortal per xoc frontal o frontolateral. A més, segons dades de la Generalitat, els sinistres mortals s'hi ha reduït considerablement.

El Departament de Territori ha establert un seguit de requisits per estendre aquest sistema a la xarxa viària catalana: d'entrada han de ser vies existents 1+1 de la xarxa bàsica, amb un trànsit a partir de 5.000 vehicles diaris, amb una accidentalitat frontal i gravetat dels accidents o ser trams amb més intensitat de trànsit.
 

A quines carreteres es farà?

A banda de la C-37 entre Osona i la Garrotxa i de la connexió de la C-25D a Vic, s'inclouen en el programa 2023-2030 la B-224 entre Sant Esteve Sesrovires i Piera, la C-12 entre Amposta i Lleida, la C-14 entre Alcover i Montblanc i entre Ponts i Oliana, la C-15 entre Vilafranca del Penedès i la Pobla de Claramunt, la C-26 entre Balaguer i Artesa de Segre, a la variant de Vilanova i la Geltrú (C-31), la C-35 entre La Roca i Hostalric, la C-37 entre Alcover i Valls, la C-51 entre El Vendrell i Vilardida, la C-55 entre Manresa i Súria i entre Abrera i Monistrol de Montserrat, la C-59 entre Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui, la C-63 entre Lloret de Mar i Vidreres, la C-65 entre Girona i Llagostera, la C-66 entre Besalú i Banyoles i entre Girona i Palafrugell, l'L-310 entre Tàrrega i Guissona, i l'L311 entre Cervera i Guissona.
 

Com es farà?

En general, s'afegirà un carril addicional que s'anirà alternant en un sentit o altre, a més de reforçar la separació d'ambdós. D'altra banda, en algunes vies s'apostarà per una solució intermèdia implantant únicament un sistema reforçat de separació de sentits mitjançant una barrera de formigó, amb senyalització horitzontal o amb elements d'abalisament.
Arxivat a