Deu anys de lluita per aconseguir el desdoblament de l'R3

Aquest divendres al vespre, la plataforma Perquè no ens fotin el tren celebra el 10è aniversari amb una "festa" al tren i una concentració a l'estació de Vic

Un tren de l'R3 a l'estació de Vic.
Un tren de l'R3 a l'estació de Vic. | ACN
Redacció
03 de febrer del 2023
La plataforma Perquè no ens fotin el tren, el grup de defensa de l'R3 de Rodalies, compleix deu anys amb un gran repte sobre la taula: aconseguir el desdoblament total de la línia, almenys fins a Vic. Per celebrar el desè aniversari, la Plataforma organitza, per aquest divendres al vespre, una "festa" al tren i una concentració a l'estació de Vic. Han difós una convocatòria perquè els passatgers acudeixin a la capital d'Osona amb tren des de la Garriga i Ripoll amb l'objectiu que siguin al seu destí a les vuit del vespre. Un cop allà, faran una concentració i valoraran els seus deu anys d'existència.

Fa una dècada va néixer amb l'objectiu de revertir "l'abandonament" de la línia i, malgrat que admeten que s'han fet passos, "encara queda molt per remar". Així s'explica a l'ACN el seu portaveu, Marc Janeras, que considera que, tot i que el desdoblament "no solucionarà per si sol el problema de la línia", sí que és un "desllorigador" perquè pugui créixer. Reclamen que es calendaritzin els dos trams de desdoblament que hi ha pendents i també que es garanteixi un servei alternatiu adequat durant les obres d'aquest estiu entre Parets i la Garriga.

El portaveu de la plataforma, Marc Janeras, ha explicat que durant aquest temps han treballat per "evitar l'abandó" de la línia i, sobretot, perquè es potenciï. En aquest sentit, deixa clar que el propòsit principal que tenen és que es completi el desdoblament de tota la línia fins a Vic. El fet que en diversos trams hi hagi via única provoca que hi hagi uns "retards sistemàtics", ja que "qualsevol incidència que hi hagi a la via única té repercussions", explica. De fet, assegura que aquesta és la línia que registra "més retards" i la "menys fiable per als usuaris".

Actualment, només hi ha prevista l'execució dels trams entre Parets i la Garriga (2024) i Centelles i Vic (2030). Pel que fa al tram entre Montcada i Parets, el Pla de Rodalies actual només preveu l'avaluació i la planificació de l'obra, mentre que del tram entre la Garriga i Centelles -el més costós- no es contempla cap actuació.
 

L'oficina tècnica per seguir el desdoblament, una peça "imprescindible"

Des de la plataforma valoren molt positivament la creació l'any 2021 d'una oficina tècnica en suport al desdoblament de l'R3. Diverses entitats, empreses i representants de l'administració es van unir per crear aquesta oficina, que està ubicada a la seu de Creacció, i que compta amb un equip especialitzat en la matèria. La nova oficina té per objectiu realitzar un seguiment exhaustiu del desdoblament de la línia des del territori.
Arxivat a