Les reserves que no venen, un problema pels restaurants d'Osona per festes

Alguns establiments es plantegen demanar una paga i senyal

Terrassa d'un bar de la plaça Major de Vic.
Terrassa d'un bar de la plaça Major de Vic. | Adrià Costa
09 de gener del 2023
Actualitzat el 16 de gener a les 10:51h
Colles que reserven i després no es presenten al restaurant. Aquesta pràctica és cada vegada més habitual entre alguns clients i això preocupa i fa anar de corcoll molts establiments que “queden fotuts” perquè no omplen quan comptaven tenir ple fins a la bandera. La pràctica és cada vegada més habitual i això preocupa al sector.

El problema és que moltes colles d'amics opten per demanar amb molta antelació taula a diversos llocs, en dates assenyalades com caps de setmana o dies de festa de Nadal. D'aquesta manera s'asseguren tenir taula en una de les opcions que acaben escollint a última hora, però no adverteixen a la resta de restaurants que no hi van o ho fan molt tard.

Tot això provoca que els restaurants afectats no puguin vendre l'espai fins que veuen que la taula no ve i, molts cops, no acaben omplint l'espai, com li va passar a un establiment del centre de Vic en plena fira del Mercat Medieval a la ciutat, on paradoxalment, era gairebé impossible trobar taula per dinar.

On també s'hi han trobat és en un restaurant de Torelló que durant les festes tenia ple de reserves i en veure que no es presentava un grup important va decidir trucar al telèfon que van donar. La resposta va ser que un dels nens s'havia trobat malament i que no podien anar a dinar, amb la conseqüent pèrdua de clients. 

Demanar una paga i senyal
Per tot plegat, des d'alguns establiments estan plantejant-se demanar una paga i senyal per tal de fer efectiva la reserva. La idea és intentar evitar aquestes actituds i des del sector recorden que cobrar una paga i senyal petita no és millor que rebre els clients, però sí que ha de servir per evitar més casos de reserves que no venen. 

El gerent de l'Associació d'hostaleria i Turisme d'Osona, Toni Dinarès, considera que el que s'hauria de fer seria demanar el número de targeta a través de la pàgina web i veu “molt correcte” carregar un import en cas que no es presenti la taula.

Amb tot, Dinarès reconeix que hi ha molts establiments que tenen clients habituals que els pot incomodar, i per això pot entendre que hi hagi establiments reticents. L'altra opció, remarca el gerent dels hostalers és no reservar i així assegurar-se que qui vingui tingui taula, si bé és un risc afegit de no omplir.

De fet, cobrar una paga i senyal o demanar el número de targeta és una de les possibilitats que els restauradors contemplen cada vegada amb "menys vergonya". En Pep Capdevila té un restaurant a Torelló i reconeix que demanen el número de telèfon i fan un seguiment a través de WathsApp els dies previs, si no coneixen els clients.

Amb tot, en Pep remarca que s'hi ha trobat en comptades ocasions i en dies assenyalats però que, per fortuna, no és la norma. Tot i això, no veu malament demanar el número de targeta i recorda que "a ningú li estranya" que en establiments d'alt nivell exigeixin una paga i senyal o un preu mínim per comensal.