1 de 10
Infraestructures

L'Eix Transversal passa a dependre de la Generalitat

Economia anticipa el final de la concessió a Cedinsa, prèvia compensació per 479,3 milions d'euros, i preveu un estalvi per a les arques públiques de 781,5 milions fins al 2040

L'Eix Transversal, al seu pas per Osona. | Josep M Montaner
per Joan Serra Carné, Barcelona, Catalunya | 9 de novembre de 2022 a les 14:21 |
Canvis rellevants en la gestió de l'Eix Transversal (C-25). El Departament d'Economia ha executat aquest dimecres una operació anunciada: el pagament que permetrà el final del peatge a l'ombra en l'autovia que connecta les comarques de Lleida amb les de Girona, una de les grans infraestructures del país. El Govern ha rescindit el contracte de concessió a Cedinsa -participada pel grup francès Vauban-, amb una compensació de 479,3 milions d'euros. Segons el càlculs de la conselleria, l'operació ha de permetre un estalvi net per a les arques públiques de més de 781,5 milions en els pròxims 18 anys, fins al 2040, que era el període que quedava de vincle amb la concessionària. Fonts governamentals apunten la possibilitat que l'empresa litigi la decisió presa per l'executiu, anunciada el maig passat per la conselleria de Jaume Giró i materialitzada avui mateix per la seva successora, Natàlia Mas.

Per què la Generalitat pot recuperar la gestió directa de l'Eix Transversal, que serà efectiva a partir de l'1 de gener del 2023? El plec de clàusules del contracte amb la concessionària s'hi preveuen tres dates en què el Govern té la possibilitat de trencar "unilateralment i sense justificació" la vinculació amb Cedinsa, previ pagament d'un denominat "preu de reversió". La primera data era la del 2017 i Economia -dirigida en aquell moment per Oriol Junqueras, amb Pere Aragonès a la conselleria- va iniciar els tràmits per liquidar el peatge a l'ombra. Però, quan s'havia de completar el moviment, la Generalitat estava intervinguda en virtut de l'article 155 i el Ministeri d'Hisenda va evitar validar l'operació. El segon llindar per avançar el final de la concessió era aquest 2022. El Govern no ha deixat passar la segona oportunitat.


Economia entén que l'estalvi de gairebé 800 milions que s'aconseguirà en les pròximes dues dècades -després de descomptar-ne el cost de conservació de l'autovia i les inversions que seran necessàries per al seu manteniment- era prou sucós com per no posposar la decisió fins al 2027, la tercera data prevista en el plec de clàusules. Així, a partir d'ara serà la conselleria de Territori qui assumirà la gestió directa de la via que transita entre Cervera i Caldes de Malavella. No està previst en el curt termini que el Govern apliqui algun tipus de peatge a l'autovia. Territori ja ha notificat la resolució anticipada del contracte de concessió, amb efectes a 31 de desembre d'aquest any.

L'executiu d'Aragonès calcula que el pas a la gestió directa de la C-25 permetrà que la Generalitat disposi d'uns recursos extres d'entre 40 i 50 milions anuals. Economia defineix l'operació econòmica, madurada en els darrers mesos -amb Junts encara al Govern-, com l'acció "amb major impacte sobre les finances catalanes en la darrera dècada". 


Tot i que la primavera passada es va apuntar la possibilitat que Economia optés per finançament bancari o que fes ús del fons de liquiditat autonòmica (FLA) per atendre l'operació, finalment s'ha recorregut a recursos propis, procedents de romanents de tresoreria i de l'augment de la recaptació del 2021. Fonts governamentals insisteixen que l'opció del FLA com a via de finançament ha quedat del tot descartada.

 

Participació