El Museu Episcopal de Vic proposa un viatge sensorial a l'edat mitjana

El MEV acosta l'art medieval i la catedral romànica al present a través d'una experiència immersiva

Una imatge de l'audiovisual, on es pot veure com un pintor crea un retaule de la catedral
Una imatge de l'audiovisual, on es pot veure com un pintor crea un retaule de la catedral | ACN
Redacció
26 d'octubre del 2022
Actualitzat a les 12:19h
De la catedral romànica de Vic només en queda el campanar, i alguns vestigis de la canonja i la cripta. El Museu Episcopal de Vic (MEV) s'ha proposat acostar-la al públic a través d'una experiència immersiva on es pot veure com seria l'interior de l'espai al segle XII, amb peces d'aquella època que actualment s'exposen al museu, com ara el frontal d'altar de la Mare de Déu del Coll o les pintures murals de l'absis de Sant Sadurní d'Osormort.


El director del MEV, Oriol Picas, ha explicat que l'audiovisual permet "trencar" alguns mites. Gràcies a un intens procés de documentació, per exemple s'hi poden descobrir els colors originals de les peces, que mostren un art medieval ple de colors i daurats, en contra del tòpic d'austeritat i foscor.

El nou espai immersiu del MEV vol ser una eina divulgativa on s'explica un relat que connecta diferents obres de la col·lecció permanent del museu. "En un museu les peces estan fora de context, semblen quadres, com si fossin en una pinacoteca", ha explicat Oriol Picas, director. En canvi, amb la proposta immersiva les peces es veuen dins de la catedral romànica, "en el seu context i en la seva lògica".

El relat que s'explica connecta el públic amb l'art medieval a través de la història del protagonista, un jove aprenent de pintor del segle XII, i la catedral romànica de Vic. Aquest viatge cap al passat s'ha dut a terme a través d'una restitució digital de les obres, on destaca especialment el color original de les peces. La idea preconcebuda de foscor i austeritat medievals donen pas a l'exuberància dels colors i l'ús dels daurats en els interiors dels temples, ha explicat Carme Comas, responsable del projecte. De fet, això ha estat possible gràcies a un important estudi i l'assessorament dels conservadors del museu.
 
Arxivat a