Potenciar l'autoconeixement des de 1r d'ESO

La UVic impulsa una prova pilot que es basa en la psicologia positiva i començarà amb la participació d'un centenar d'alumnes de l'institut de Roda de Ter

L'institut Miquel Martí i Pol a Roda de Ter
L'institut Miquel Martí i Pol a Roda de Ter | Josep M. Montaner
Redacció
31 d'agost del 2022
Prova pilot a l'institut Miquel Martí i Pol de Roda de Ter amb alumnes de 1r d'ESO. Es tracta d'un programa liderat per la UVic-UCC que portarà a la pràctica el que es coneix com a psicologia positiva. Es tracta d'oferir eines i recursos per fer front a la incertesa o els fracassos que poden aparèixer en aquesta etapa. Aquesta metodologia es basa en la idea que emocions positives com la felicitat i la sensació de satisfacció amb la vida no només afavoreixen l'èxit acadèmic i milloren les relacions i la salut mental, sinó que també beneficien la longevitat i la resistència davant les adversitats. En total hi participaran un centenar d'alumnes de 1r d'ESO i l'experiència s'allargarà fins que acabin 4t d'ESO.

El projecte Hallenges està liderat per Elisenda Tarrats, professora i investigadora del grup de recerca Emprèn de la UVic-UCC, i es posarà en marxa de manera pionera el proper curs. Es tracta d'un programa de psicologia positiva que, durant tota l'educació obligatòria secundària, anirà donant eines als adolescents per poder gestionar el seu autoconeixement amb l'objectiu que puguin aconseguir un millor benestar personal i acadèmic, millorar la seva autorealització, incrementar la resiliència, afavorir sentiments com l'autoestima o la seguretat, reforçar el sentit de compromís amb l'escola i la societat, i també millorar la seva ocupabilitat futura.

La iniciativa, inèdita a Osona, inclou dues orientadores educatives i un centenar de d'alumnes de cinc grups de 1r d'ESO, que seguiran el programa fins a 4rt d'ESO per tal que es pugui fer una anàlisi de l'evolució que experimenten tots ells. A més a més, cada any s'incorporaran els alumnes que comencin 1r d'ESO.

Un dels objectius és preparar els estudiants per poder fer front a una societat complexa, amb l'adquisició de soft skills (habilitats toves) com ara la intel·ligència emocional, el treball en equip o la comunicació. Unes habilitats que també han de "millorar el seu benestar i contribuir a tenir una vida més feliç, saludable, productiva i amb més significat".

Per últim, el programa també es proposa identificar les fortaleses de cada alumne i contribuir al seu desenvolupament personal i professional. "Partint de les tesis defensades per Martin Seligman, fundador de la psicologia positiva, s'activa la part reflexiva dels alumnes, se'ls ajuda a veure el món des d'una altra perspectiva, a valorar i agrair les petites coses de la vida i, en definitiva, se'ls empodera", explica Tarrats.

Fa un parell d'anys, la investigadora principal del projecte Hallenges ja va introduir la psicologia positiva a l'alumnat de la Facultat d'Empresa i Comunicació de la UVic-UCC amb bons resultats. Actualment, aquesta metodologia també està present a diversos graus i universitats espanyoles.
Arxivat a