Com és el turista que ve a Osona?

La majoria de visitants del 2021 són de la resta de Catalunya, venen amb família o parella, i s'allotgen en hotels

El mercat de la plaça de Vic és un reclam turístic
El mercat de la plaça de Vic és un reclam turístic | Carles Fiter
Redacció
18 d'agost del 2022
Durant l'estiu, alguns dels indrets més turístics d'Osona s'omplen de cares noves. Com és habitual, s'ha elaborat un estudi per conèixer millor el perfil del turista que visita la comarca. Enguany, però, s'ha comparat la informació del 2021 amb la del 2019, ja que el 2020 va ser un any molt excepcional per la Covid-19.

Entre les dades del 2021, destaca que un 60% dels turistes són homes mentre que un 40% són dones. La franja d'edat que visita la comarca és dels 35 als 44 anys

Els visitants provenen majoritàriament de la resta de Catalunya, tot i que ha augmentat -en un 10%- els de l'Estat. Representen el 18% del total. Quant als turistes estrangers suposen un 9%, entre francesos, italians, belgues, nord-americans i alemanys, entre altres.

La majoria de visitants ho fan amb família i fills o amb parella (65%). Un 14,1% viatja sol, un 8,2% amb companys de feina i només un 3,3% amb amics.

Oci, tranquil·litat i gastronomia
I per què venen a Osona? Principalment, és per motius d'oci (67%), però també n'hi ha que venen per motius professionals (19%) o motius personals (12,8%). La majoria d'activitats que porten a terme són activitats tranquil·les i de relax, degustar gastronomia o activitats a l'aire lliure.

La despesa mitjana per persona durant l'estada se situa a uns 269 euros, una xifra que ha disminuït. Abans se situava als 308,89 euros. La despesa es reparteix en allotjament (112,1 euros), transport (69,2) i altres despeses (87,7).

Allotjament i mitjà de transport
Aquests turistes generalment s'allotgen en hotels (55,3%). Amb molt bones xifres també els segueixen els càmpings (32,6%) o les cases rurals (3,2%). La majoria contracten l'allotjament i el transport per compte propi. El mitjà de transport per venir a Osona és principalment el vehicle propi (més del 83%). Només un 5,9% ho fa en tren i un 1,3% amb autocar.

Gairebé un 20% no van necessitar cap informació prèvia pel fet d'estar de pas o bé pel coneixement previ que ja tenien. Cal destacar que més de la meitat dels turistes (54,6%) són repetidors.

Els turistes posen bona nota
La valoració global del territori és d'un 8,7 sobre 10 de nota global. Es valora l'entorn natural, el caràcter i amabilitat de la gent, l'allotjament, neteja i el soroll. Les valoracions més baixes són la qualitat de connexió a internet, l'accessibilitat de les persones amb dificultat de mobilitat i el transport públic.

Aquest treball ha estat elaborat per l'Observatori de Turisme a Barcelona, impulsat per la Diputació de Barcelona i Turisme de Barcelona, amb la col·laboració d'Osona Turisme. S'han basat en una mostra de 304 entrevistes a turistes durant tot l'any 2021. Podeu consultar tots els resultats en aquest enllaç.