Els cotxes més contaminants pagaran un 25% més per aparcar a Vic

L'Ajuntament aprova els requisits de la futura concessió que també permetrà pagar a través del mòbil l'aparcament a la zona blava

Una parella treient un tiquet d'un parquímetre del carrer Verdaguer de Vic.
Una parella treient un tiquet d'un parquímetre del carrer Verdaguer de Vic. | Adrià Costa
Carles Fiter
20 de juliol del 2022
Actualitzat a les 15:53h
Els cotxes més contaminants hauran de pagar un recàrrec del 25% per aparcar a la zona blava de Vic. Per contra, els vehicles elèctrics amb zero emissions no hauran de pagar res, com fins ara, i els que tinguin la targeta ECO, la tarifa se’ls rebaixarà un 25%.

Aquests són alguns dels requisits que es contemplen en l'estudi de viabilitat de la gestió de l'aparcament en superfície, que la setmana passada va aprovar el ple de l'Ajuntament de Vic. L’aprovació d’aquest dictamen és el pas previ per adjudicar el servei a una nova empresa. La concessió actual -Parcosa- acaba aquest 2022.

Tal com avançava la regidora d'Urbanisme i Mobilitat, Fabiana Palmero, entre les altres novetats destaca la posada en marxa d'una aplicació mòbil per poder pagar des del mòbil, tot i que es conservaran els parquímetres per poder pagar amb monedes. Pel que fa a la zona verda, la regidora explicava que els no residents deixaran de pagar un preu més alt i s'igualarà a la zona blava amb 1,5 euros l'hora.

Sobre l'estudi, Palmero apuntava que el nou contracte que s'adjudicarà serà de quatre anys amb la possibilitat de prorrogar-se un any més. L’Ajuntament preveu rebre en cinc anys un cànon d'1,3 milions i l'empresa concessionària un import net de 512.000 euros. "Tota la inversió de parquímetres, la nova app i la senyalització va a càrrec de l'empresa", subratllava la regidora.

L'oposició, en contra per la pèrdua de llocs de treball i l'externalització
Tota l'oposició -ERC, Capgirem Vic i PSC- va votar en contra del dictamen. Des d'ERC Vic, Viqui Terricabras, lamentava que s'adoptés la gestió indirecta. "Si el servei és viable perquè no n'assumim la gestió?", es preguntava la regidora republicana. En aquest sentit, subratllava que si l'Ajuntament se'n fes càrrec no es perdria "el control" d'aquest servei públic i es podrien fer millores en funció de les noves necessitats.

Per la seva banda, Carla Dinarès, de Capgirem Vic, subratllava que "amb aquesta proposta" es perden llocs de treballs -es passa de 15 a 8- i que aquest model d'externalització "deixa al descobert" als treballadors. També va remarcar que s'hauria d'apostar per un model que redueixi la presència del vehicle privat a l'espai públic. Des del PSC, Carme Tena també va votar-hi en contra perquè "amb aquesta proposta es perden llocs de treball".

Palmero va reiterar que, malgrat que fos una concessió administrativa, era un servei públic que l'Ajuntament continuarà controlant-ne el funcionament. També va subratllar que és una proposta que beneficia el comerç de la ciutat que dona servei a tota la comarca. En aquest sentit, va apuntar que s'estan creant aparcaments a la perifèria de la ciutat.
Arxivat a