La Cambra exigeix un compromís ferm per desdoblar l'R3 fins a Vic

L'organització defensa que l'emergència climàtica fa "indispensable" comptar amb una xarxa ferroviària eficient

Un tren de l'R3 per Osona
Un tren de l'R3 per Osona | Josep M. Montaner
Osona.com
09 d'abril del 2022
Actualitzat el 11 d'abril a les 17:11h
La Cambra de Comerç de Barcelona exigeix un compromís "ferm" per definir i executar el desdoblament de la línia R3 en tot el seu traçat fins a Vic dins el Pla de Rodalies vigent. En un comunicat, critiquen que el pla no prevegi l'execució del desdoblament al llarg de tot el traçat en l'horitzó 2030 i qualifiquen tots els retards i incompliments acumulats d'"indignants". La Cambra defensa que cal "accelerar" els estudis i projectes dels trams entre Montcada i Vic i que l'execució s'inclogui en l'horitzó 2030. Per l'organització, l'emergència climàtica fa "indispensable" comptar amb una xarxa ferroviària eficient.

La Cambra de Barcelona destaca que la xarxa de Rodalies representa una de les grans "assignatures pendents" a l'Estat en termes d'infraestructures, fruit d'anys de retards i "abandonament". Malgrat això, destaquen que el nou pla de Rodalies 2020-2030 suposa un canvi de tendència que ha donat pas a la licitació i adjudicació de projectes reclamats des de fa anys com l'accés a la T1 de l'Aeroport i la duplicació del tram Parets del Vallès – la Garriga de la línia R3. Amb tot, la Cambra troba que els terminis d'algunes de les actuacions, com la del desdoblament de l'R3 fins a Vic, resulten "incomprensibles".

El Pla d'Infraestructures de Transport 2000-2007 ja incorporava actuacions parcials de duplicació de l'R3 fins a Vic, així com la instal·lació de travesses polivalents per una futura conversió de la via a ample europeu (Pla Global d'Actuacions a la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà del Ministeri de Foment). Posteriorment, el Pla de Rodalies 2008-2015 va incloure la duplicació de tota la línia fins a Vic, però critiquen que s'hagi hagut d'esperar fins al mes de gener de 2022 per l'adjudicació del primer tram de desdoblament, entre Parets i la Garriga.

Per la Cambra, és "encara més indignant" que al Pla de Rodalies actualment vigent no es prevegi l'execució del desdoblament al llarg de tot el traçat de la línia dins l'horitzó 2030. A part del tram Parets-la Garriga, només un altre tram (Centelles-Vic) s'arribaria a executar dins d'aquest horitzó. Els altres trams no passaran de la fase d'estudis. Davant d'aquesta situació, la Cambra de Comerç de Barcelona exigeix accelerar els estudis i projectes dels trams perquè la totalitat de la línia quedi desdoblada en el marc del Pla.

L'organització lamenta que, a hores d'ara, "s'hauria d'estar parlant d'una programació d'adjudicacions d'obres per a tots els trams de la línia fins a Vic, de forma consecutiva en el temps dins l'actual Pla".
Arxivat a