Obren la reivindicada variant de l'Esquirol cap a Tavertet

Les obres, que han anat a càrrec de la Diputació, han tingut un cost d'uns 2,9 milions

Àlex Montanyà, Pere Pons i Albert Prado, durant la inauguració de la nova variant.
Àlex Montanyà, Pere Pons i Albert Prado, durant la inauguració de la nova variant.
Osona.com
06 d'abril del 2022
Aquesta setmana s'ha obert oficialment el trànsit a la nova variant de la carretera BV-5207 al seu pas per l'Esquirol, amb la qual s'evita el pas pel nucli urbà de la població els vehicles cap a Tavertet. La nova carretera, que ha anat a càrrec de la Diputació de Barcelona, ha comptat amb un pressupost de 2.985.344 euros.

Amb aquesta nova carretera es desvia el trànsit pesat del carrer Major de l'Esquirol, que històricament ha provocat embussos, molèsties als veïns i desperfectes en immobles i enllumenat públic.

Durant la inauguració oficial, el diputat Pere Pons va ressaltar la importància de l'obra que millora la seguretat, ja que evita que molts vehicles hagin de creuar pel nucli urbà de l'Esquirol. En alguns punts, l'amplada dels carrers era insuficient pel pas de dos vehicles.

D'altra banda, també ressaltava que és una "carretera moderna", que compta amb bons enllaços d'entrada i sortida a la població, en què es guanya "qualitat i seguretat" per als veïns i els usuaris de la via. A la inauguració també hi havia els alcaldes de l'Esquirol i Tavertet, Àlex Montanyà i Albert Prados.

L'actuació ha comprès la construcció del nou tram de carretera de 850 metres, que va des de la intersecció de la C-153, com a punt d'inici de la nova variant, fins a enllaçar amb la BV-5207, a la sortida de la població, cap a Tavertet.

Les obres també han comportat altres millores com el soterrament de línies elèctriques de baixa tensió i de telèfon, o la visibilitat del pont medieval del camí ral de Vic a Olot, anomenat pont de la Gorga o del Raval, que està catalogat com a Bé cultural d'interès local (BCIL).

Una obra llargament reivindicada que s'ha allargat quatre anys
La posada en marxa d'aquesta variant s'ha allargat més del que estava previst. Segons la Diputació, a causa de les difícils condicions tècniques del terreny que s'han trobat durant les obres i que han dificultat la posada en servei en el temps previst.

És una variant llargament reivindicada, sobretot per l'Esquirol. El 2007, l'Ajuntament va sol·licitar els primers informes i el 2010 la Generalitat va lliurar un primer estudi informatiu sobre la variant a la Diputació. No va ser fins el 2013, que la Diputació va adaptar l'estudi i va redactar l'Estudi d'Impacte Ambiental.

L'octubre del 2015 s'obté la Declaració d'Impacte Ambiental positiva per part de Territori i Sostenibilitat i és llavors quan es pot contractar el projecte constructiu de la nova variant, que s'aprova el gener del 2017 i s'inicia el procés de contractació de les obres i expropiacions. El setembre del 2018 van començar les obres amb una previsió d'execució d'un any. Al final s'han allargat quatre anys.