​«Un valor diferencial del comerç de Manlleu és que els amos estem darrere el taulell»

El sector comercial de Manlleu es reivindica per la seva singularitat, especialització i capacitat d'atracció més enllà del municipi i, fins i tot, de la comarca

El comerç de Manlleu destaca per la singularitat, l'especialització i un tracte molt personal
El comerç de Manlleu destaca per la singularitat, l'especialització i un tracte molt personal | Adrià Costa
21 de desembre del 2021
Actualitzat a les 17:01h
La pandèmia amenaçava en deixar els centres dels pobles sense comerços. A Manlleu no ha estat així, ni de bon tros. Les restriccions de mobilitat van ajudar precisament a redescobrir un comerç local que destaca per la seva singularitat, especialització i un tracte molt personalitzat. “Un dels valors diferencials és que els amos estem darrere el taulell”, explica Mercè Forner, propietària de la històrica sabateria Calçats Muns.

Superats els pitjors moments de la pandèmia, el comerç més singular de Manlleu també ha recuperat la capacitat d'atracció més enllà del municipi o, fins i tot, de la comarca. Un factor que, juntament amb el fet de no ser franquícies i tenir uns lloguers més assequibles, ha permès aguantar al sector. “Aquí, a diferència de ciutats més grans, no han tancat comerços i, si ho han fet, ha estat per jubilació”, explica l'alcalde Àlex Garrido.

Nous comerços en plena pandèmia
Els dos mesos de confinament estricte es van viure molt diferent si el comerç era considerat essencial o no. En el cas de Tatjer Peixateria, per exemple, ho van “patir” com un autèntic boom. “No paràvem de treballar. Gent que tota la vida havia comprat en supermercat ens va descobrir”, explica la Maria Teresa Tatjer, propietària i quarta generació de la família que es dedica al negoci.
 


Quan fas bé les coses, s'acaba sabent pel boca a boca. No cal molta propaganda.

Maria Teresa Tatjer. Propietària de Tatjer Peixateria. Quarta generació en el negoci

En altres casos, com la botiga de joguines infantils L'Escaleta, van haver de plantejar una estratègia diferent. “Teníem l'establiment tancat, però treballàvem per servir la demanda d'unes famílies que, de cop i volta, no podien sortir de casa”, explica l'Èrica Vila, copropietària d'un negoci creat fa tres anys amb l'Andrea Cabanas. Per “resistir” aquell sotrac van apostar per rebre les comandes a través d'Instagram i Whatsapp, i repartir-les gratuïtament en qualsevol punt d'Osona.

Durant aquests mesos, el MAB –l'entitat que agrupa els comerços del municipi- ha augmentat la xifra d'associats, que superen la setantena. Des de l'Ajuntament destaquen tant l'obertura de nous comerços com especialment d'un parell d'establiments de restauració. “Segurament abans l'oferta era una mica menor del que tocaria i s'està vivint un procés de normalització. S'ha demostrat que a Manlleu hi ha prou massa crítica per tal que un negoci funcioni”, explica Eudald Sellarès, regidor de Promoció Econòmica.
 


Vull que la gent sigui conscient del què compra i evitar el malbaratament. També poder oferir un espai on poder-ho debatre.

Cèlia Torns. Propietària de la Granera, un comerç d'alimentació a granel amb tot just un any de vida

Un exemple perfecte és La Granera. Un establiment dedicat a l'alimentació a granel i que fa poques setmanes va celebrar el primer aniversari. El va obrir la Cèlia Torns: “Sempre ens havíem de desplaçar per poder consumir d'aquesta manera i pensàvem que Manlleu era una població prou gran per tenir un negoci així”. Hi ha una mica de tot: fruits secs, fruita deshidratada, aperitius, galetes, arrossos, pasta, cervesa, xocolates i mel, entre altres. “Sovint hi ha la idea que en una botiga a granel hi ha una sola tipologia de producte, però en realitat, et podries alimentar només comprant aquí”, afegeix.

En el seu cas, a més, aposta per repensar la manera de comprar: més conscient, sostenible i, si convé, més lenta. “No volíem crear un ambient d'arribo, compro i marxo”, explica la Cèlia. De fet, una part del projecte és oferir un espai a la rebotiga on es fan activitats, tallers i debats. “Un punt de trobada que ens permeti, poc a poc, crear una certa comunitat”, afegeix.

Punt de referència més enllà de Manlleu
Hi ha diversos factors que expliquen aquesta relativa fortalesa del comerç de Manlleu, malgrat totes les dificultats. El regidor Eudald Sellarès apunta la tasca del MAB. “És un referent per a altres poblacions. Tenen personal tècnic i els comerciants valoren els seus serveis”, assenyala.

Àlex Garrido, per la seva banda, també destaca la importància dels ajuts directes: 400.000 l'any passat i 150.000 més aquest 2021. “Hem intentat respondre al que altres administracions superiors no han pogut”, assenyala l'alcalde.

Hi ha altres factors més estructurals. En una època on les franquícies aposten per reforçar els canals on line i tancar botigues físiques, el comerç més singular resisteix millor. També ho ha facilitat tenir lloguers més assequibles així com augmentar la capacitat d'atraure clients del mateix municipi o de poblacions de l'entorn a causa dels confinaments comarcals. “A Manlleu va augmentar la despesa familiar que es feia al mateix poble”, destaca Garrido.

Singularitat i tracte personalitzat equival a clientela fidel, en molts casos d'arreu de la comarca. N'és un bon exemple Idees, una botiga amb 40 anys d'història amb productes de qualitat molt seleccionats. “Tenim de tot: des de gourmet fins a regals, de matalassos a mobles... i també un espai oulet”, explica la Carme Codina, encarregada de l'establiment i amb quatre dècades d'experiència. “Per la diversitat i la selecció de producte. És un tipus de botiga que no trobaràs en cap altre municipi d'Osona”, destaca.
 


Un valor diferencial del comerç de Manlleu és que els amos estem rere el taulell. Però no hauríem arribat aquí sense l'equip al complet

Mercè Forner. Propietària de Calçats Muns, sabateria que va fundar el seu avi l'any 1939

Si una botiga sobresurt per la capacitat d'atracció més enllà de Manlleu és Calçats Muns, una sabateria amb 80 anys d'història i tres generacions de la mateixa família. “El tracte és tan personalitzat que ens ve gent de tot arreu: de Vic, de Manresa, de Girona, de Figueres...”, explica la Mercè Forner. El secret? “Buscar la sabata perfecta per a cada peu”, respon. La propietària de Calçats Muns destaca que són especialistes en peus delicats i plantilles, fet que els ha valgut ser recomanats per podòlegs i traumatòlegs.

També venen de fora de Manlleu expressament a comprar peix a Tatjer. “Tenim clients de tot Osona i, fins i tot, de poblacions força allunyades com Ribes de Freser”, ens explica la Maria Teresa just quan una trucada d'un client de Sant Hipòlit de Voltregà la interromp. El producte és de màxima qualitat i “això es fa pagar”, adverteix. 

Es tracta de peix de platja i de proximitat, la gran majoria de Catalunya i el País Valencià. Portar una peixateria suposa dormir poc i sovint aixecar-se a les 2 de la matinada per anar a la llotja del port de Blanes o a Mercabarna. La subhasta a la baixa més aviat la neguiteja, ja que sempre es corre de risc de quedar-se sense algun tipus de peix o marisc.

Competir en l'era digital
Competir contra les grans plataformes d'Internet és missió impossible. Però això no vol dir renunciar al canal on line. Ho van fer establiments com L'Escaleta durant el confinament més estricte per “aguantar” i, posteriorment, hi han apostat de manera més ferma gràcies a la plataforma Clic.cat, de la mà del MAB.

Han passat de tenir una clientela de Manlleu i la comarca a rebre comandes d'arreu de Catalunya i, especialment, de la resta de l'Estat. Ha suposat obrir un mercat totalment nou per a l'Èrica i l'Andrea, dues mestres d'educació infantil que es van conèixer fa molts anys treballant en una llar d'infants. “Ens interessava molt l'estètica i el món de les joguines. I, finalment, vam decidir fer un cop de cap i obrir una botiga especialitzada amb joguina educativa, de fusta i el màxim de sostenibles”, expliquen.
 


També venem per Internet. Però a la gent li agrada venir, que els puguis assessorar i el tracte personalitzat.

Èrica Vila i Andrea Cabanas. Copropietàries de L'Escaleta, botiga de joguines educatives fundada el 2018

Un dels punts diferencials d'aquest comerç és el coneixement que tenen dels productes, sobretot en el seu vessant educatiu. “La capacitat de recomanar fa que el client li agradi venir a la botiga. Però ara que també tenim canals on line, si convé, fem vídeos i els enviem per WhatsApp”, explica l'Andrea Cabanas.

L'Escaleta és també un cas d'èxit d'una de les iniciatives de promoció comercial més originals: el Manlleu Art Comerç. Consisteix en convertir antics locals comercials en desús en efímers espais artístics. “La voluntat final és de reobrir-los. Però també d'unir comerç i cultura i apropar-ho a les persones que hi tenen menys accés”, explica el regidor Eudald Sellarès. Enguany se celebra del 6 de novembre fins al 9 de gener, però es dona la circumstància que en l'edició de 2018 un dels espais es va haver de desmuntar abans d'hora per acollir la botiga de joguines educatives de l'Andrea i Èrica.



 
Arxivat a