Renfe recupera el Tren Blanc però alerta que reprogramarà altres serveis

L'empresa ferroviària havia suprimit el semidirecte a les pistes d'esquí al·legant dèficit de maquinistes

El Tren Blanc, en una foto d'arxiu
El Tren Blanc, en una foto d'arxiu | FGC
Pere Pratdesaba
10 de desembre del 2021
Actualitzat a les 14:51h
El secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, ha anunciat aquest migdia que aquest mateix dissabte Renfe reprendrà el servei del Tren Blanc de l'R3. Més tard ho ha confirmat la mateixa companyia ferroviària, tot i que ha alertat que haurà de reprogramar altres serveis.

Es tracta d'un servei semidirecte que uneix l'Hospitalet de Llobregat amb Puigcerdà els dissabtes, diumenges i festius de la temporada de neu. Sense avisar i de manera unilateral, Renfe va suspendre el servei. Una de les justificacions va ser la manca de maquinistes.

Per Gavín "no és cap argument" i veu en el traspàs "absolut i complet" de Rodalies l'única sortida a aquesta situació. Gavín ha recordat que quan el Govern es va assabentar que el servei del Tren Blanc s'havia suspès van "exigir" que el servei es tornés a posar en marxa. També ho van reclamar altres institucions o entitats, com l'Ajuntament de Ripoll, el Consell Comarcal del Ripollès o la plataforma d'usuaris Per què no ens fotin el tren.

El tren funciona des del 2011, fa 10 anys, i circula a primera hora del matí en sentit Puigcerdà amb parada a Barcelona, Granollers-Canovelles, Vic, Ripoll, Ribes de Freser i la Molina. A la tarda fa el trajecte de tornada amb l'objectiu de facilitar i promoure l'accés en transport públic a les estacions d'esquí.

Reprogramació de serveis
Segons Renfe, "el Tren Blanc, com d’altres serveis, va deixar de circular a causa de les restriccions per la Covid-19, tot i que la voluntat de Renfe és recuperar el 100% de les circulacions prèvies a la pandèmia. No obstant això, en aquest cas i degut també a la situació sanitària excepcional, la plantilla de maquinistes de la companyia s’ha vist limitada de forma temporal. La previsió d’incorporar 924 maquinistes per substituir les baixes per jubilació, no ha estat possible amb la celeritat habitual per l’endarreriment en la formació i homologació dels nous conductors necessàries per a l’inici de l’activitat derivat de la Covid-19".

Aquesta absència momentània de maquinistes quedarà solucionada a finals del primer semestre de 2022, segons Renfe, que ja disposarà de 5.720 maquinistes, el número més alt des de 2016 que es va iniciar el Pla d’Ocupació, i es podrà recuperar el conjunt dels serveis previs a l’inici de la pandèmia.

Per tot plegat, per poder posar en circulació el Tren Blanc Renfe apunta que és necessari reprogramar altres serveis que s’aniran concretant en funció de la demanda a determinades línies el període d’hivern per tal de "minimitzar l’afectació a la resta de viatgers".