Adif licita el material per fer les obres de desdoblament de l'R3

S'han fet quatre contractes per al balast, aparells de via, travesses i carril entre Parets i la Garriga

Les travesses d'una via de tren.
Les travesses d'una via de tren. | Adif
Redacció
26 de novembre del 2021
Adif ha licitat quatre contractes de subministraments per executar les obres de desdoblament de via del tram de l'R3 entre Parets del Vallès i la Garriga. Segons precisa l'administrador, els contractes s'han licitat per uns 13,7 milions i, en alguns casos, inclouen els subministraments necessaris per fer també els treballs de remodelació d'estacions compreses al tram. Es tracta de les estacions de Parets del Vallès, Granollers-Canovelles, les Franqueses del Vallès i la Garriga.

La duplicació d'aquest tram de línia ferroviària, licitada el mes de juliol passat, constitueix una de les principals actuacions incloses al Pla de Rodalies 2020-2030. Segons destaca Adif, "el seu objectiu és optimitzar aquest traçat, que registra una elevada densitat de trànsit, incrementar el servei entre Barcelona i la Garriga, i augmentar la fiabilitat i l'eficàcia de l'explotació ferroviària, amb la reducció consegüent dels temps de viatge".

Per dotar-se dels elements d'infraestructura ferroviària necessaris per aquests treballs, i els corresponents a les estacions, Adif ha licitat quatre contractes per al subministrament d'aparells de via, balast, carril i travesses.
 
En concret, ha licitat un contracte de subministrament i transport de 78.000 tones de balast, tant per a les obres de desdoblament com per a les actuacions a les estacions, per un import de 2,1 milions. El balast és la grava o pedra partida que, formant una capa, s'estén sota altres elements que integren la via fèrria per assentar i subjectar les travesses que suporten els carrils, amb unes característiques especials de resistència, drenatge i duresa.
 
A més, s'ha licitat, per un import de 2,1 milions, el contracte de subministrament i transport d'aparells de via, element de la infraestructura que permet bifurcar una línia ferroviària a una altra, o bé canalitzar el trànsit en un determinat sentit. En el cas d'aquest contracte, inclou, a més, el subministrament d'aparells de via per als treballs de millora projectats a les estacions de Blanes i Caldes de Malavella, que no formen part de la R3.
 
Travesses i carril
En paral·lel, també s'ha licitat, per import de 4,6 milions, el subministrament de 48.439 travesses monobloc de formigó polivalents, que es destinaran tant a les obres de desdoblament de la línia com a les de remodelació de les estacions. Unes travesses que tenen com a principal funció mantenir l'amplada de la via i transmetre les càrregues del carril al balast de manera uniforme. També aporten estabilitat transversal a la via a través del seu fregament amb el balast.
 
El quart contracte licitat, per un import de 4,8 milions, comprèn el subministrament de 4.090 tones de carril, en aquest cas també per a les obres de la línia i de les estacions.
 
Les actuacions per a les quals es contracten aquests subministraments seran finançades per la Unió Europea – NextGenerationEU.