Cultura

​El Museu Episcopal de Vic enceta la seva etapa més digital

El MEV destina mig milió d'euros per impulsar una sala immersiva, la digitalització de l'espai de recepció o una nova estratègia de comunicació

per Carles Fiter, Vic, Catalunya | 18 de novembre de 2021 a les 09:25 |
Durant la presentació de la nova etapa al Museu Episcopal de Vic. | MEV
El Museu Episcopal de Vic (MEV) ha desplegat la seva aposta per a la digitalització de l'art medieval. Aquest dimecres es va presentar en roda de premsa el potent projecte que compta amb un pressupost de 523.621 euros i que portarà a terme el museu fins al 2023. Amb l'objectiu de convertir-se en un referent de l'art medieval, el MEV vol obrir-se al món a través de la digitalització. Tal com explicava Carme Molas, cap de l'àrea de difusió i acció cultural, el fet digital "permet la inclusió de tots els públics i la dinamització dels espais".

Sota el nom de "MEV. L'art medieval + digital", el museu ha impulsat les primeres accions que es concreten en cinc projectes principals: la posada en marxa d'un nou web, la inauguració el març d'una sala immersiva amb tecnologia 3D, la reformulació del vestíbul com a espai de trobada, el taller del MEV i un nou pla de comunicació.


Aquest projecte forma part del pla estratègic 2030 que es va a donar a conèixer el passat maig. Compta amb el suport econòmic del Departament de Cultura, que hi ha destinat 227.000 euros, la Diputació de Barcelona -50.000 euros més-, i altres aportacions procedents del Cercle del MEV, entre d'altres.


La sala immersiva, a partir del març del 2022


Un dels grans projectes d'aquesta aposta per la digitalització del MEV és la sala immersiva en 3D que es construirà al soterrani. Tal com detallava Molas, la idea és "acostar i contextualitzar les peces que es poden veure al museu perquè el visitant pugui entendre-les des d'una mirada contemporània". A més, també es vol "provocar una fascinació pel món medieval". La primera experiència, amb la qual ja s'està treballant, estarà centrada en la reconstrucció de la catedral romànica de Vic al s.XI. La sala, on s'hi podran projectar diverses experiències i en diferents llengües, està previst que entri en funcionament el març del 2022. El cost és d'uns 92.000 euros.


D'altra banda, també s'ha remodelat l'espai web per fer-lo "més emocional i vivencial". En aquest sentit, Molas destacava que s'ha posat el focus en els "relats i històries" que es poden construir a través dels objectes del museu. També s'ha fet una tasca important per la digitalització de les obres en 3D o la incorporació de continguts amb més resolució al web. Tot plegat per apropar-ho més al públic.

Finalment, hi ha les dues altres actuacions estan en fase de "preprojecte". Es tracta de la digitalització de l'espai de recepció, que es renovarà completament amb una zona de realitat virtual i una pantalla que serà una finestra a la col·lecció del museu; i el Taller del museu, que acollirà activitats educatives, diferents disciplines artístiques o trobades socials autogestionades.

Molas també destacava que s'ha posat en marxa "un potent pla de comunicació" que relliga els principals projectes. En aquest sentit, s'ha redissenyat la imatge gràfica, que visualitza l'arc de connexió entre el passat medieval, el present i el futur. La marca del museu, doncs, passa a ser "MEV, Museu d'Art Medieval". Ha estat creada per l'estudi Gassiot & Llobet.

"El museu serà també digital o no serà"


Durant la presentació, també va intervenir el professor de la Uvic-UCC, Santos M. Mateos, que va fer una breu introducció sobre els reptes digitals dels museus. En aquest sentit, subratllava que "un museu que oblida la cara virtual queda fora de cobertura" i això el pot arribar a convertit en un "agent irrellevant". Per això, apuntava que un museu del segle XXI ha de tenir un "hàbitat físic i virtual, per aconseguir que la seva imatge no sigui irrellevant per a la societat". "El museu serà també digital o no serà", concloïa.

Sense perdre de vista el medieval


Tal com afegia el director sortint, Josep Maria Riba, es presenta "una mirada nova i diferent sense perdre de vista el que és", destacant el valor del medieval que es concreta en el pla estratègic del museu. També apuntava que passa "la càrrega del MEV més digital" al nou director Oriol Picas.

Per la seva banda, Picas declarava que es tracta d'"una herència important" que forma part d'un "pla estratègic endreçat" i per això, afegia que la seva posició és de "donar suport i estar al servei de l'equip".

 

Osona.com estrena butlletí setmanal
Vols rebre els apunts imprescindibles de la setmana a Osona?

Subscriu-te aquí gratuïtament

 

Participació