Economia

​23 ajuntaments d'Osona fan pinya per transformar els sectors agroalimentari i del metall

Creacció i la Mancomunitat La Plana executen un pla d'acció, subvencionat per la Diputació, que ofereix formacions i tallers per a persones i empreses

per Carles Fiter, Sant Hipòlit de Voltregà, Catalunya | 28 de setembre de 2021 a les 17:30 |
Presentació del pla d'acció Talent i Noves Oportunitats a Sant Hipòlit de Voltregà | Adrià Costa
23 ajuntaments d'Osona han unit els seus esforços per transformar el model productiu del sector del metall i agroalimentari, els més rellevants de la comarca. A través del programa TOP-Talent i Noves Oportunitats, que agrupa diverses formacions i tallers, volen crear nous models empresarials més innovadors, sostenibles i competitius, posant el focus a la transformació digital, l'ecosistema i la simbiosi empresarial, i el talent, sobretot el femení.

Aquest projecte s'emmarca en la convocatòria Treball, Talent i Tecnologia de la Diputació de Barcelona d'acord amb el pla de mandat d'aquesta corporació. El pla d'acció, que compta amb un finançament de 380.000 euros subvencionat per la mateixa Diputació, està liderat per l'Ajuntament de Vic, i l'executen Creacció i la Mancomunitat La Plana.


L'alcaldessa de Vic, Anna Erra, ha remarcat que aquest projecte "dona l'oportunitat de capacitar joves i persones que busquen feina i alhora a les mateixes empreses". Erra ha subratllat que Osona ha d'estar "preparada" i "capacitada" per al segle XXI. L'alcalde de Sant Hipòlit, Gerard Sancho, ha afegit que amb aquest programa s'uneixen "sinergies amb una finalitat compartida i comuna".

Per la seva banda, Ferran Teixidó, president de la Mancomunitat La Plana, ha lloat el "bagatge de coordinació" entre diferents ajuntaments i institucions de la comarca. També ha destacat que aquest projecte "arriba a municipis molt petits" i, per tant, "permet treballar a tots els nivells". En aquest sentit, ha recordat que entre els 23 pobles, "n'hi ha de tan petits que no sempre es troben amb suports tècnics com aquests".


Des de la Diputació de Barcelona, M. Pilar Moret, cap de coordinació de polítiques del mercat de treball de l'ens, ha destacat que "la tecnologia és un motor transformador d'empreses i persones i que pot ajudar a crear un model econòmic sostenible". Precisament, "la missió de Treball, Talent i Tecnologia és la de promoure el treball digne, la millora competencial del talent local i el creixement sostenible a través de la tecnologia".

Els municipis adherits a aquest pla d'acció són Balenyà, el Brull, Calldetenes, Centelles, Folgueroles, Gurb, Malla, les Masies de Roda, les Masies de Voltregà, Muntanyola, Sant Hipòlit de Voltregà, Sant Julià de Vilatorta, Sant Pere de Torelló, Sant Sadurní d'Osormort, Santa Cecília de Voltregà, Santa Eugènia de Berga, Santa Eulàlia de Riuprimer, Seva, Taradell, Tavèrnoles, Tona, Vic i Vilanova de Sau.

 

Diversos representants dels 23 ajuntaments aquest matí a Sant Hipòlit. Foto: Adrià Costa


Per a empreses i persones


Aquest pla d'acció consisteix en diversos assessoraments i formacions a mida tan adreçats a persones com a empreses de la comarca. De fet, aquestes activitats estan agrupades en dos blocs en funció del col·lectiu al qual s'adrecen. Pel que fa a les empreses, s'ha creat un servei per identificar competències professionals i oferir una resposta formativa a les necessitats empresarials; un servei per acompanyar-les en processos de transició digital; o una convocatòria de subvencions per contractar persones aturades.

Quant al bloc de les persones, s'ha dissenyat una extraescolar tecnològica per posar en contacte joves amb les oportunitats de tecnologies; tallers experimentals per fomentar les vocacions industrials i tecnològiques entre joves; formacions de capacitació digital; o formacions i processos més demandats per les empreses del sector del metall i agroalimentari. En aquest darrer punt, per exemple, s'han impulsat formacions de peixater i soldador, i n'hi ha d'altres en fase de disseny com operari de magatzems automatitzats, xarcuter o xòfer de camió.

Núria Macià, directora de Creacció, ha apuntat que "hi ha activitats globals i també adaptades a les necessitats de cada municipi". A més, ha afegit que estan mirant com "costumitzar" i fer accions en diferents municipis per adaptar-se a aquestes necessitats. Macià també ha destacat la participació "clau" de les empreses en les formacions de personal, així com també el "compromís de contractació" que adquireixen amb aquesta aposta.

El programa ha arrencat aquest 2021 i, després d'un diagnòstic inicial, s'han executat les primeres accions, com tallers per fomentar vocacions industrials i tecnològiques, tallers de digitalització, webinars amb experts de diferents àmbits del sector tecnològic, s'han atès empreses en els processos de transició digital, etc. Es pot consultar tot plegat a toposona.cat.

El públic al qual s'adreça el programa són persones desocupades, dels joves i de les empreses. Segons Creacció això suposa 11.540 joves, 5.527 aturats, i 2.882 empreses.

 

Osona.com estrena butlletí setmanal
Vols rebre els apunts imprescindibles de la setmana a Osona?

Subscriu-te aquí gratuïtament

 

Participació