L'església de Sant Martí Sescorts acull des del 2017 el cap de setmana de música barroca | Josep M. Montaner
Branded content

Sentir música barroca en un indret únic

L'església de Sant Martí Sescorts acull una nova edició del cicle dedicat a la música barroca el 3, 4 i 5 de setembre

L'església de Sant Martí Sescorts acull des del 2017 el cap de setmana de música barroca | Josep M. Montaner
Música i patrimoni tornen a confluir a l'església romànica de Sant Martí Sescorts els propers 3, 4 i 5 de setembre. El temple d'aquest poble del municipi de l'Esquirol acull una nova edició del cap de setmana de música barroca, una experiència única en un ambient únic. "No és el mateix escoltar un violí gravat o microfonat que escoltar-lo aquí", remarca el tècnic de cultura, Xevi Capdevila.

Aquest cicle de música barroca és una oportunitat per conèixer figures rellevants d'aquest món i viure-ho en aquest indret. "Costa trobar concerts de barroc si no te'n vas a l'Auditori de Barcelona", explica Capdevila, remarcant que "cada any intentem tenir algú de primera línia". De fet, els mateixos artistes també valoren que se'ls programi en un lloc així, on no hi ha "el perfil de públic al que estan acostumats". 

Les entrades, que costen 5 euros, es poden comprar a les oficines de l'ajuntament de l'Esquirol o el restaurant de Ca la Salut de Sant Martí Sescorts. Hi ha un aforament de 75 persones per les restriccions de la Covid. Habitualment és de 120.

La proximitat i la sonoritat de l'església de Sant Martí


Aquest cicle impulsat per l'Ajuntament de l'Esquirol va néixer amb la intenció de reivindicar el temple com a escenari musical i dinamitzar culturalment Sant Martí. De fet, tal com destaca el regidor de cultura, Ignasi Garolera, l'església de Sant Martí Sescorts és un dels punts "més atractius" per acollir actes culturals. "És un lloc petit amb una sensació molt de directe", afegeix, remarcant que "gairebé" es toca el músic.

Un concert a l'església de Sant Martí Sescorts. Foto: Aj. de l'Esquirol


Per la seva banda, Capdevila també subratlla que la sonoritat en aquest espai és més especial. "Les esglésies romàniques tenen l'absis de mitja lluna i projecten el so cap endavant. Li donen un punt de reverberació, però en aquest cas, per la seva mida, no és excessiu i el so arriba molt ben projectat", apunta. Entre això i que els músics estan molt a prop, és "tota una experiència". De fet, tant Garolera com Capdevila recorden que en cada edició hi ha hagut moments màgics i, fins i tot, místics.

Les pintures al Museu Episcopal de Vic

Aquesta església romànica, que està documentada el 934, té planta de creu llatina d'una nau, amb tres absis i creuer. La nau està coberta amb volta de canó, reforçada amb tres arcs torals. A l'absis central hi ha quatre fornícules, no visibles exteriorment.

Les pintures murals -de les poques en què es representa l'antic testament- que decoraven l'absis es conserven al Museu Episcopal de Vic (MEV). S'hi poden veure els dos fragments més significatius i més ben conservats: Adam i Eva recriminats per Déu, del qual solament es veu la seva mà, i l'expulsió del Paradís. A les galeries d'estudi del museu s'hi exposen els altres tres fragments més petits amb les escenes de sant Martí partint la capa amb el pobre, la resurrecció del catecumen mort abans de rebre el baptisme i un fragment amb cortinatges amb una figura. Aquestes pintures murals corresponen al primer quart del segle XII.

Diferents textures de música


La programació d'aquest cicle de música barroca es treballa d'un any per l'altre, sempre buscant "textures diferents", destaca Capdevila. "Mirem que si tenim corda polsada i corda fregada, potser ens faltaria vent", exemplifica. Tot plegat mentre intenten no repetir propostes i artistes. L'única excepció és Cati Reus, una habitual al cicle que "cada any ens ve amb propostes diferents".

Ignasi Garolera i Xevi Capdevila, regidor i tècnic de cultura de l'Ajuntament de l'Esquirol. Foto: Carles Fiter


El cicle s'estructura en tres actuacions, "n'hi ha dues que són un concert estricte i una altra performance amb una estètica diferent", declara el regidor. Sigui com sigui, "els tres espectacles de la mateixa edició han de ser molt diferents".

L'actuació de divendres va a càrrec del trio Ensemble All'Aura i és la que trenca amb els concerts. Es tracta d'un espectacle d'ombres, de música i de teatre que descobreix compositores del barroc, a càrrec de la soprano Olga Miracle, el baríton Daniel Morales i Joan Castillo a l'orgue positiu. "Han apostat per un repertori de compositores, que pràcticament ningú coneix", diu Xevi Capdevila, remarcant que és "la primera vegada que es cantarà música barroca en els concerts a Sant Martí"".

La figura més internacional d'enguany és el llaütista Xavier Díaz Latorre. Es tracta d'un dels millors intèrprets i especialistes en instruments històrics de corda polsada a Europa. Dissabte farà un concert amb guitarra barroca i llaüt com a solista.

El cap de setmana es tancarà amb el trio de corda Des de les Tripes. "Juguen amb el doble sentit: toquen amb instruments de tripa i la música els surt de dins, més enllà dels dits", explica Capdevila. Presenten un espectacle de converses entre els compositors Pisendel, Bach i Telemann, que eren amics de joventut. L'actuació va a càrrec de Maria Roca i Cati Reus al violí i Daniel Claret al violoncel.

L'església de Sant Martí Sescorts. Foto: Josep M Montaner


Alguns dels artistes estrenen la proposta a Sant Martí per després fer-la rodar, d'altres s'adapten al nou escenari, i d'altres en fan alguna d'exclusiva per aquest cap de setmana. La majoria són de Catalunya - "tenim molt bon músic al nostre país", subratlla Capdevila-, però també n'han vingut de més lluny, com el duet belga Macke-Bornauw, el 2018.

Un cicle que no vol créixer


El 2016, es va organitzar un concert de Pau Codina a l'església. Aquest primer tastet de música barroca va fer pensar que es podrien organitzar concerts en aquest indret. A partir del 2017, ja es van programar tres concerts durant el cap de setmana, que ja són tot un èxit.

Ambdós organitzadors consideren que el cicle està consolidat. El divendres del primer any van entrar 15 persones a l'església, però l'últim any que es va celebrar -2019, perquè el 2020 es va anul·lar per la Covid- les entrades es van exhaurir. "No podem esperar més si omplim cada dia", explica Capdevila.

"Fer-lo més gros seria un error i perdria tot l'encant i el sentit", confessa el tècnic. En aquest sentit es pronuncia Garolera: "la idea del festival no és ser gran, sinó posar en valor el patrimoni i la música a un preu mòdic". "Com a festival no tenim més vocació que aquesta", conclou.


Una producció de l'equip de brand
Carles Fiter (textos)
Guillem Bellafont (disseny)
Josep Maria Montaner (fotos)
Nadina Urgell (contacte)
Amb el suport de

 

Osona.com estrena butlletí setmanal
Vols rebre els apunts imprescindibles de la setmana a Osona?

Subscriu-te aquí gratuïtament

Participació