EL REPORTATGE DE LA SETMANA

​La Diputació rescata l'itinerari de vianants i bicis entre Vic i Manlleu

El setembre es donarà a conèixer el nou calendari de la Via Ausetània, una connexió "imprescindible" que va tard, segons Osona amb Bici

per Carles Fiter, Vic, Catalunya | 19 d'agost de 2021 a les 15:55 |
Fa gairebé tres anys que les obres haurien d'haver començat. | Josep M. Montaner
El juny del 2018, la Diputació de Barcelona anunciava a so de bombo i platerets el projecte de la Via Ausetània, un itinerari de vianants i bicis per connectar Vic i Manlleu, passant per Gurb. Rebia el nom d'Ausetània per ser l'itinerari de vianants "més importants d'Osona". La Diputació feia l'anunci amb els alcaldes d'aquests tres ajuntaments i amb la previsió de començar els treballs el 2019 i acabar-los el 2023.

Tres anys després de l'anunci, un canvi de composició de l'ens supramunicipal i una pandèmia, aquests terminis difícilment s'assoliran. Tot i això, fa unes setmanes, la Diputació ha tret del calaix aquest projecte amb la intenció de reactivar-lo i, per fi, fer-lo realitat. Des de la Diputació, que no expliquen els motius de la tardança del projecte, apunten a Osona.com que a partir de setembre es donarà a conèixer el nou calendari i el projecte d'obres.


Aquest itinerari ha de resseguir la carretera BV-522 (la recta de Manlleu), on els vianants circularan per la banda esquerra en sentit nord (Vic-Manlleu). Aquesta Via Ausetània començaria a la rotonda amb la C-153 a Vic i finalitzaria al nucli de Manlleu.

L'amplada del carril seria d'uns 3 metres, en funció de la zona, amb algunes zones de descans al llarg de l'itinerari. I com que alguns trams coincideixen amb camins veïnals hi hauria limitació de velocitat de 30 km/h.


6,8 quilòmetres d'itinerari, tres fases i 2,8 milions d'inversió


La Via Ausetània consta d'uns 6,8 km i en moment de presentació es parlava d'un cost de 2,76 milions. L'execució s'havia de dividir en tres fases: la que va de Vic fins a la zona de la Cabra; la segona fase és de Manlleu fins a Granollers de la Plana; i el tercer tram és el que queda entre les dues grans poblacions.


Del cost total anunciat, es va dir que la Diputació n'assumiria un 66% mentre que la resta ho farien els tres ajuntaments (Vic i Manlleu, un 14%; i un 5% Gurb).

Una connexió "imprescindible" que va tard


Des d'Osona amb Bici, el seu president Eduard Folch, explica a Osona.com que projectes com la Via Ausetània sempre són positius, però que va tard. A més, considera que si les obres contemplen les mateixes fases i ritmes que es van anunciar, la via no serà una realitat "fins al 2025 o 2026". "Per nosaltres és una connexió imprescindible", remarca Folch.

Per tot això, des de l'entitat demanen aprofitar les rutes existents que es poden adequar entre Vic i Manlleu. D'aquesta manera, hi hauria una via verda entre ambdues ciutats osonenques mentre es fan les obres. O, fins i tot, només es podrien servir aquestes rutes adaptades que tenen "un cost més baix" que la projectada Via Ausetània. Osona amb Bici ja ha presentat una al·legació en aquest sentit al Pla de vies ciclables elaborat pel Consell Comarcal d'Osona, que contempla aquest itinerari.






 

 

Osona.com estrena butlletí setmanal
Vols rebre els apunts imprescindibles de la setmana a Osona?

Subscriu-te aquí gratuïtament

 

Participació