Osona reformarà tres camins amb un cost de gairebé 3,5 milions d'euros

Les obres afectaran els municipis de Tona, Folgueroles, Tavèrnoles, Sant Bartomeu del Grau i Muntanyola

La carretera que uneix la 141-c i el municipi de Muntanyola
La carretera que uneix la 141-c i el municipi de Muntanyola | ACN
Redacció
26 de maig del 2021
Actualitzat el 27 de maig a les 15:41h
Aquest dimarts, ha tingut lloc al Consell Comarcal d’Osona la presentació de la primera fase d’actuacions en camins del Pla Zonal de la Xarxa Local de Carreteres de la Diputació de Barcelona. L'acte, que ha anat a càrrec del diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, acompanyat del president del Consell Comarcal d’Osona, Joan Carles Rodríguez, s’ha dirigit als alcaldes de Tona, Folgueroles, Tavèrnoles, Sant Bartomeu del Grau i Muntanyola, que són els cinc municipis on s’actuarà en aquesta primera fase, en tres camins i amb una inversió total de 3.469.000 euros.

Concretament, a Tona, s’intervindrà en 2,05 km del camí de Tona a Muntanyola, per millorar la seguretat viària d’aquesta via, amb una inversió de 426.000 euros. Es tracta del camí que comunica el nucli de Fontanelles (Muntanyola) amb la N-141d prop de Tona. El vial té continuïtat amb el camí que comunica Fontanelles amb Collsuspina. L’Inici d’obres està previst per al quart trimestre de 2022.

La segona actuació serà en el Camí de Folgueroles a Tavèrnoles, per transformar-lo en carretera. Té una longitud d’1,51 km i una inversió de 1.114.000 euros. Es tracta del camí que comunica els nuclis de Folgueroles i Tavèrnoles, amb trams urbans que han d’assegurar la connectivitat funcional d’aquest vial amb la resta de la xarxa viària. El codi de nova carretera serà B-7513. L’inici d'obres està previst per al primer trimestre de 2024.

El tercer projecte és el Camí de les Farreres, entre Sant Bartomeu del Grau i Muntanyola. Aquesta actuació serà també per transformar el camí en carretera. El tram d’actuació serà en 4,46 km i amb una inversió d’1.929.000 euros. Aquest camí és el que connecta Sant Bartomeu del Grau amb la C-62, escurçant l’itinerari actual per carretera. Inclou un conveni entre l’Ajuntament de Sant Bartomeu del Grau, la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya per formalitzar el canvi de titularitat del camí i dels trams de les carreteres de la Generalitat B-433 i C-154, que en resultaran redundants una vegada integrat el camí a la xarxa. El codi de la nova carretera serà B-6531 i l’inici d’obres està previst per al primer trimestre de 2024.

Durant l’acte de presentació, el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons, ha destacat el consens dels alcaldes d’Osona per dur a terme els tres projectes i ha recordat que "mantenir en bon estat els camins requereix una inversió molt elevada i per això, des de la Diputació ajudem els municipis i, especialment, als que no disposen de connexions adequades".

Per la seva part, el president del Consell Comarcal d’Osona, Joan Carles Rodríguez, ha remarcat la importància d’aquests tres projectes per a la comarca perquè, ha afirmat, "són camins que connecten punts on hi ha trànsit i calia absorbir aquest moviment. Es tracta de tenir una visió global de comarca".

Pla Zonal de la Xarxa Local de Carreteres

El Pla Zonal de Carreteres té com a objecte racionalitzar, actualitzar i ordenar la xarxa local de carreteres, identificant aquells camins municipals que estan funcionant com a tals i aquelles carreteres locals que han perdut aquesta funció.

El Pla Zonal es pot considerar com un instrument de suport als ajuntaments. A banda de millorar la xarxa viària, el fet d’alliberar els ajuntaments d’aquells camins que estan fent una funció de carretera i que passaran a la xarxa viària de la Diputació, representa per a les administracions locals un important estalvi de despesa.

L’objectiu principal del Pla és garantir i millorar les condicions d’accessibilitat al territori per a totes les persones, especialment per a les que viuen en aquells municipis més petits que no disposen de connexions adequades amb la xarxa de carreteres.

La millora de l’accessibilitat esdevé fonamental per poder accedir a serveis essencials (sanitat, educació, cultura i oci, etc.), per frenar el despoblament d’algunes zones del territori i per augmentar la seva competitivitat econòmica.

El Pla Zonal té una vigència de quinze anys, revisable cada cinc anys per adaptar-lo a l’evolució del territori. El seu finançament es fonamenta en dos convenis diferenciats, signats entre la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. Un conveni tracta de les actuacions en camins i l’altre de les actuacions en carreteres.

La inversió prevista en aquests dos convenis per fer totes les actuacions del pla és d’aproximadament 230 milions d’euros, i cada administració aportarà el 50%.
Arxivat a