​El MEV vol ser el museu de referència d'art medieval a Catalunya

L'equipament presenta un nou pla estratègic, fins al 2030, que contempla una sala immersiva en 3D o l'aposta per captar nous públics

20 de maig del 2021
Carme Comas, Josep Maria Riba i Marc Sureda, durant la presentació del nou pla estratègic del MEV.
Carme Comas, Josep Maria Riba i Marc Sureda, durant la presentació del nou pla estratègic del MEV. | Carles Fiter
El Museu Episcopal de Vic (MEV) treballa per ser referent de l'art medieval a Catalunya i així ha projectat el seu pla estratègic a deu anys vista. Aquest dijous al matí, s'ha presentat el full de ruta de l'equipament dins al 2030, que també aposta per accelerar la digitalització o captar nous públics. Segons Josep Maria Riba, director del MEV, "el museu vol liderar el relat sobre el món medieval" a Catalunya.

Tal com explica Riba, aquest full de ruta se sustenta sota cinc grans repte. El primer és la seva col·lecció i aconseguir una posició capdavantera entre tots els museus amb col·leccions d'arreu. "Hem de desplegar-ho encara amb més força", ha apuntat. El segon fa referència a la notorietat, al seu posicionament i reconeixement, així com reforçar accions amb entitats culturals i de promoció turística.

La societat és el tercer repte, és a dir, "créixer a la ciutat i al territori", "estar compromès amb l'entorn", i també estudiar els públics per ampliar-ne la quantitat i diversitat. El quart repte són els visitants i la seva visita el MEV, com reforçar la programació i la dimensió virtual. Finalment, el darrer és la gestió del museu per adaptar-la a les necessitats que s'esdevindran.

"Posar en valor el medieval també és posar en valor i les altres comarques del Bisbat, del país i Europa", ha puntualitzat Riba. També ha explicat que les col·leccions del museu no només són medievals, però "en aquests deu anys propers" es vol promocionar d'aquesta manera.

D'altra banda, el director del museu ha subratllat el treball coral de tot l'equip del MEV per tirar endavant el pla estratègic. I ha fet un toc d'alerta a les administracions i a les empreses. En aquest sentit, ha remarcat que cal ampliar el suport d'institucions i mecenes també de cara a empreses de la comarca, i amb aquesta "col·laboració social", poder continuar desenvolupant la seva tasca de promoció i conservació del patrimoni.

"No és un cop de timó"

Per la seva banda, Marc Sureda, conservador del museu, ha afegit que el nou pla estratègic "no és un cop de timó", sinó "una injecció d'energia i organització per continuar fent millor el que fèiem". En aquest sentit, ha reiterat que "la personalitat del museu es basa en la col·lecció" i que "el nucli és el món medieval", malgrat tenir dotze col·leccions diverses.

Sobre la instal·lació de l'equipament, Sureda ha destacat que segueix vàlida i que caldrà bolcar-hi els relats que es volen generar "des de diferents maneres", però també que tothom ha de poder interpel·lar la col·lecció.

Immersió en la digitalització

Darrere aquestes cinc grans reptes, el museu proposa quinze projectes clau en la visió de dos anys vista. Tal com ha explicat Carme Comas, cap de difusió i acció cultural, una de les iniciatives destacades és "MEV. L'art medieval més digital", que té per objectiu ser un museu "més obert, social i utilitzar el sistema digital per arribar als objectius". Aquest projecte es desgrana en accions concretes com la redefinició de la imatge del museu, complementar el contingut de les peces... però una de les més destacades és una sala immersiva en 3D.

Tal com ha avançat Comas, aquesta sala de forma el·líptica s'ubicarà al pis soterrani del museu i s'hi podran fer projeccions 3D en diferents versions. El nou espai vol donar totes les claus "per entendre els relats que hi ha al volant dels objectes del museu".

A més d'aquesta sala immersiva, està previst remodelar la recepció del museu com a espai d'acollida amb recursos audiovisuals, un espai taller al segon pis amb diversos recursos digitals, i també una actualització de la pàgina web, que serveixi de guia de visita també des de dins el museu. Tot plegat, perquè "allò digital formi part de la pròpia experiència del museu", ha conclòs Comas.
Arxivat a