Collsacabra

​Preocupació i rebuig al Collsacabra per la reducció dels horaris dels consultoris

Recullen més de 1.400 firmes en contra de la reestructuració dels CAP a la zona i sobretot per la por que es vagin retallant els serveis

per Carles Fiter , 16 de març de 2021 a les 16:30 |
El consultori local de Cantonigròs | Adrià Costa
Veïns del Collsacabra han recollit un total de 1.431 signatures per rebutjar la reducció d'horaris al CAP de l'Esquirol i als consultoris de Cantonigròs i Rupit. Arran de l'esclat de la pandèmia de la Covid, aquests centres van reestructurar l'horari i tant veïns com ajuntaments de la zona veuen que això obri camí a més centralitzacions i, per tant, vagi en detriment dels serveis sanitaris.

Tal com explica Met Castanyer, un dels impulsors d'aquesta iniciativa, a Osona.com la recollida de signatures s'ha posat en marxa per rebutjar "qualsevol reducció de serveis sanitaris". En aquest sentit, remarca que això és només un primer pas: "La por i la preocupació és que s'aprofitin de la pandèmia per anar reduint serveis", afegeix, mentre destaca que "el problema més greu" que se'ls presenta és que no hi hagi aturador i a finals d'any perdin completament els consultoris.


Metge, cada quinze dies a Rupit i Cantonigròs

Abans de la pandèmia, tant el consultori local de Cantonigròs com el de Rupit tenien dos dies d'atenció sanitària. Amb l'esclat de la pandèmia es van tancar ambdós espais i l'assistència es va desviar al CAP de Roda de Ter. Quan van tornar a reobrir, a principis del gener d'enguany, no va tornar a ser com abans. S'ha passat de dos dies a un. I, mentre el metge o la infermera hi anaven cada setmana, actualment només hi van cada quinze dies. És a dir, s'alternen una setmana cadascun. A l'Esquirol, s'atenia la població els cinc dies de la setmana, matí i tarda, però ara s'ha reduït i no s'atén ni els dijous ni els divendres a la tarda.


Castanyer remarca que "la sanitat és un dret fonamental", no s'hi pot especular i "no es pot deixar la població desemparada en tants quilòmetres quadrats". "Sembla mentida que haguem de dedicar esforços a no perdre allò que s'ha guanyat amb els anys", lamenta, mentre també avisa que no claudicaran. "Es parla de despoblació, però a la primera de canvi es vol centralitzar", critica, mentre remarca que "és un servei que s'ha de tenir. Allò que es mereix qualsevol ciutadà de qualsevol lloc". En aquest sentit, declara que els veïns del Collsacabra no poden "perdre qualitat de vida".


Per la seva banda, l'alcalde de l'Esquirol, Àlex Montanyà, alerta que sempre s'han negat a una reducció de serveis. "L'arrelament de la població ha de ser possible i de veritat", conclou.

Població envellida, dificultat de mobilitat i atenció més propera

Met Castanyer també explica que al Collsacabra hi ha molta població envellida i, per tant, l'opció que proposa Salut de fer servir l'aplicatiu mòbil o l'internet, no és una bona opció. "Hi ha gent que no sap fer anar l'internet i necessita que algú el miri o el toqui", diu. També apunta que no tothom disposa de vehicle propi per desplaçar-se fins al CAP de l'Esquirol o de Roda de Ter. Malgrat que "el transport públic ha millorat", argumenta que difícilment coincidirà l'hora del metge amb l'horari de l'autobús.

Per la seva banda, Montanyà també destaca que a la zona hi ha persones grans "amb dificultat de mobilitat" i que volen "una atenció directa entre metge i pacient", és a dir, sense aplicatius mòbils pel mig. De fet Montanyà, remarca que l'horari d'atenció de l'Esquirol "ha de ser diari, tan gran com el territori i amb necessitats diferents de les que pugui tenir Roda de Ter o Santa Eugènia de Berga". Explica que els veïns de Rupit tenen mitja hora de camí per anar al CAP de Roda.

Des de Rupit, l'alcalde Albert Marcé remarca que els serveis han anat minvant arran de la Covid i els veïns "veuen perillar el servei del consultori". "Per la gent és una por que es pugui acabar tancant", reitera. Tot i això, explica que des dels ajuntaments del Collsacabra "s'ha fet pressió" per recuperar aquests serveis. "El suport del poble dona més força per poder lluitar i aconseguir allò que es vol", conclou.

Horaris ajustats a la ràtio

Des del Servei d'Atenció Primària (SAP) d'Osona, la seva directora Anna Moreta apunta que els horaris del CAP de l'Esquirol i dels altres consultoris de la zona (Rupit i Cantonigròs) s'ajusten a la ràtio de població i tenen una dotació de personal similar a la resta de consultoris de la comarca. En aquest sentit, expressa que no s'ha detectat "cap dèficit de servei, ni cap queixa formal ni s'ha deixat de fer cap domicili". Per tot això, reitera que s'està donant "una atenció correcta".

Altres notícies que et poden interessar




 


 

Osona.com estrena butlletí setmanal
Vols rebre els apunts imprescindibles de la setmana a Osona?

Subscriu-te aquí gratuïtament

 

Participació