Investigadors de la UVic lideren un projecte internacional sobre escriptura creativa i inclusió social a primària

Hi participen universitats i escoles d'Itàlia, Hongria i Ucraïna així com l'escola Les Pinediques de Taradell

Els penjadors d'una escola
Els penjadors d'una escola | Adrià Costa
Osona.com
22 d'octubre del 2020
Investigadors de la UVic-UCC lideren un projecte europeu sobre escriptura narrativa i inclusió social a primària. Està finançat amb fons del programa Erasmus+ i comptarà amb la participació de nens de 9 i 10 anys que crearan històries d'inclusió. Posteriorment serviran per desenvolupar una eina en línia oberta als centres escolars d'Europa com a resultat final. El projecte vol donar suport als docents amb sessions de formació i amb recursos didàctics que permetin detectar "conflictes latents i millorar les actituds inclusives" de l'alumnat a partir de recursos de l’escriptura creativa i de la narració digital. Hi participen universitats i escoles d´Itàlia, Hongria i Ucraïna així com l’escola Les Pinediques de Taradell.

Amb el nom de "Writing for Inclusion" (WIN), el projecte està dotat amb prop de 130.000 euros. El lideren els professors i investigadors de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la UVic-UCC Mireia Canals-Botines, Angel Raluy Alonso, Miquel Pujol Tubau i Núria Medina-Casanovas. Per desenvolupar-ho, treballaran amb docents de l’Escola Les Pinediques de Taradell, que també és soci del projecte i on es durà a terme una de les proves pilot.

La resta d’institucions sòcies són la Università Degli Studi Di Firenze (Itàlia), la Eötvös Lorand Tudományegyetem (Hongria), i la Poltava V.G. Korolenko National Pedagogikal University (Ucraïna), tres centres d’ensenyament superior cadascun dels quals compta amb una escola del seu àmbit territorial com a partner.

Eines audiovisuals perquè els infants creïn històries

WIN es desenvoluparà en tres fases. En el seu primer any, que ara comença, els esforços se centraran en dues direccions. D'una banda, es crearan els recursos i les eines, essencialment animacions disponibles en un entorn Moodle, amb què els infants crearan les seves històries d’inclusió. Per una altra banda, es formarà els mestres que, en una segona fase, acompanyaran els estudiants en les activitats d’escriptura creativa i inclusió a les aules.

Es tracta de deixar-ho tot a punt per a la segona fase, el primer trimestre del curs 2021-2022. Serà quan infants i mestres desenvoluparan el projecte i crearan les històries utilitzant les eines creades que, segons Mireia Canals-Botines, ID del projecte, "proporcionaran un gran ventall de possibilitats creatives".

A la biblioteca de recursos els infants hi trobaran animacions de nens fent accions concretes, objectes i fons. Bàsicament "dibuixos amables, de colors suaus i formes rodones, molt neutres per tal que no condicionin el procés creatiu de cap manera i permetin als conflictes de fons aflorar sense condicionants", detalla la investigadora.

El punt de partida serà una situació problemàtica o controvertida que donarà el docent als alumnes. I a partir d'aquí, en grups reduïts utilitzaran les animacions per inventar una història col·lectiva amb una resolució que "podrà ser més o menys positiva”. La investigadora afirma durant el procés creatiu sorgiran "problemes, desacords entre els nens, que venen determinats pel context social i familiar on viuen, que porten a dins però que encara no han sortit, i que emergiran inconscientment".

Els resultats obtinguts es treballaran a diferents nivells. En primer lloc, els alumnes compartiran les històries amb el seu grup-classe per posar en comú els conflictes sorgits, acompanyats dels mestres i sota l'observació d’alumnes del grau en Mestre d’Educació Primària de la UVic-UCC, que també intervindran en el projecte.

Posteriorment, totes les narracions es compartiran amb la resta de centres participants a través de la plataforma Etwinning i mitjançant grups focals. Finalment, el projecte WIN clourà amb una trobada a Vic el 2022, on es posaran en comú les conclusions del projecte, i amb la publicació de diversos articles científics.

Un projecte "cuinat a foc lent"

Mireia Canals explica que aquest és un projecte que s’ha cuinat "a foc lent" durant dos anys: "Aquesta feina pausada farà que els infants s'immergeixin en una reflexió profunda amb l'objectiu de normalitzar les conductes inclusives, tant a dins com a fora de l’aula" perquè, en paraules de la investigadora, "cal un entorn tranquil per tractar els problemes que sorgeixin amb més profunditat".

Per part de l’Escola Les Pinediques, les mestres Marta Ramírez i Cinta Gonzalez, coordinadores del projecte al centre, argumenten que una de les motivacions de participar-ho és el "gran enriquiment" per als infants que aprendran de l'experiència d'altres nens de fora i "interioritzar la inclusió com un fet natural". Els centres participants ja treballen en logotips del projecte i la imatge final del projecte s'escollirà per votació.
Arxivat a