Osona busca potenciar els projectes de cooperació publicoprivada al territori

A la comarca ja s'han concretat diverses iniciatives en aquest sentit i se n'estan treballant i consolidant d'altres

Alfred Vernis i Núria Macià
Alfred Vernis i Núria Macià | Creacció
Osona.com
09 d'octubre del 2020
Actualitzat el 21 d'octubre a les 11:33h
A l'inici de la pandèmia, Creacció, l'Agència d'Emprenedoria, Innovació i Coneixement d'Osona, va reunir una taula d'experts per analitzar en profunditat la situació i impacte a Osona i per a proposar mesures per a reactivar l'economia i competitivitat del territori. Una de les conclusions va ser que calia promoure un ecosistema publicoprivat i mecanismes de cooperació. També es va identificar que calia fomentar el rol del lideratge públic per a fer front a la crisi.

Alfred Vernis, professor del departament d'estratègia d'Esade i un dels experts que van participar en la taula insisteix que "les empreses necessiten lideratges públics que no siguin egocèntrics, sinó ecocèntrics. Ara la classe política i empresarial ha de posar al centre les seves comunitats, el territori i el planeta". I afegeix que "els líders polítics han de recolzar-se en les persones expertes del món empresarial i social. En definitiva, un lideratge que pensi en la cocreació de solucions pels reptes que tenim per davant entre les organitzacions públiques i privades del territori".
 

La classe política i empresarial ha de posar al centre les seves comunitats, el territori i el planeta.

Alfred Vernis | Professor d'estratègia d'Esade
 

Vernis afirma que per a recuperar la confiança i fer una millor gestió de la incertesa, cal "primer, un lideratge polític de primer nivell que generi un clima de diàleg i eviti la confrontació. En segon lloc, necessitem polítics emprenedors i amb capacitat d'engrescar els diferents actors socials i econòmics. I finalment, una combinació de talent i rigor. Cal dissenyar polítiques públiques serioses i fer reformes essencials al nostre país. Tenim l'oportunitat de modernitzar la nostra economia".

Exemples de cooperació publicoprivada a Osona

Uns mesos després que la taula d'experts constatava la necessitat de la cooperació publicoprivada, a Osona ja s'han concretat diverses iniciatives en aquest sentit, “tot i que cal potenciar-ne i concretar-ne més”, assegura la directora executiva de Creacció, Núria Macià.

Macià n'explica alguns exemples, com ara la segona edició de la compra conjunta Pro-energia d'Osona, que ja compta amb 32 empreses de Vic i Manlleu, amb la voluntat que s'estengui a la resta d'Osona. "La compra conjunta d'energia permet un important estalvi a les empreses, a més de garantir l'origen 100% renovable i la implementació de l'autoconsum", explica Macià.

Una altra iniciativa és l’activació del Comitè Seguretat i Salut amb responsables de prevenció d’empreses que comparteixen experiències en la lluita contra la Covid. O l'articulació de trobades dels responsables d'innovació d'empreses d'Osona, on comparteixen coneixement, s'organitzen visites inspiradores i es posen en valor casos d'èxit.

Núria Macià també destaca "Osoning", un clúster on hi participen més de 35 empreses i organitzacions públiques i privades del sector esportiu "amb l'objectiu de posicionar Osona com a destí esportiu i generar més impacte econòmic a la comarca".

En un format i model diferent, el VIT (Vic innovació tecnològica), "és un altre exemple, on les empreses i l'equip de Creacció comparteixen coneixement, espais de treball, i on les relacions generen molts beneficis tangibles i intangibles".
 

Empresaris i experts estan disposats a compartir temps i espais. És un moment clau per concretar el full de ruta públic i privat.

Núria Macià | Directora executiva de Creacció

Finalment, també destaca, en l'àmbit del sector agroalimentari, un grup de treball publicoprivat on es comparteixen les iniciatives que es fan a Osona i la detecció de necessitats. "Fruit de la feina d'aquest grup, s'està treballant amb una comunitat d'agroproductors", explica Macià.

I conclou: "De les diferents visites a ecosistemes potents, hem après que la massa crítica i la concentració fa que passin coses. El coneixement flueix d’una manera diferent i exponencial: empresaris, experts i tècnics estan disposats a compartir temps i espais. I això afavoreix tant la retenció i captació de talent com una millor comprensió de les necessitats de les empreses per part de l’àmbit públic. És un moment clau per concretar el full de ruta públic i privat”.

Més informació a:

 Correu electrònic: 
empresa@creaccio.cat
 Webwww.creaccio.cat