Optimisme i incertesa en el primer dia de curs més estrany

Els centres educatius encaren la nova etapa com un repte pedagògic i amb un esforç del professorat

per Carles Fiter , Vic, 14 de setembre de 2020 a les 12:10 |
Escola Guillem de Mont-rodon de Vic | Adrià Costa
"Encarem l'inici de curs amb tanta normalitat com podem". El director de l'Institut de Vic Cristòfol Estrella dona la benvinguda als alumnes de primer i segon d'ESO a una de les portes que ha adaptat el centre per al nou curs. "És un dia molt esperat i ho hem intentat preparar de la millor manera possible", explica a Osona.com.

L'Institut de Vic s'ha hagut d'adaptar a la nova situació. Ha passat de tenir un accés a quatre; i de tres a vuit entrades als edificis. A gairebé cada racó hi ha termòmetres i gel hidroalcohòlic per als alumnes.


Un repte pedagògic

Per la seva banda, la directora de l'escola Guillem de Mont-rodon Eli Minchillo remarca que encaren el curs amb "molta il·lusió, entusiasme i com un gran repte". En aquest sentit, relata que hi ha un "gran canvi pedagògic", ja que a partir d'ara els mestres passen a ser "generalistes", és a dir, a impartir totes les matèries. Tot i això, a cada nivell hi ha un especialista d'anglès, música, educació física i d'atenció a la diversitat que vetlla el bon funcionament. D'altra banda, també ha suposat la recerca de nous espais. "En lloc de 20 ara en necessitem 27", explica Minchillo, remarcant que han convertit en classes l'aula d'informàtica, la de plàstica, la de música i la biblioteca.


Una acceleració tecnològica

Estrella apunta que la situació derivada de la pandèmia ha accelerat "la implantació gradual en l'àmbit tecnològic". "El que haguéssim tardat a fer en 8 o 10 anys, ho hem fet amb mig", diu.
 
En aquest sentit declara que les classes podran fer-se amb streaming. Per exemple, els grups d'educació post-obligatòria comencen amb sistema híbrid: "una setmana al centre i una setmana a casa". En tot cas, "les classes s'emeten en directe". "Treballem per a qualsevol possible escenari: híbrid, presencial o totalment online", remarca.

Patis amb armilla i torns

Els patis també són del tot diferents. A l'Institut de Vic, "els patis estan repartits per nivells i els alumnes han de portar una armilla d'un color perquè facilita que no es barregin", explica el director. Tots els alumnes esmorzen a la seva aula.

Pel que fa a l'escola Guillem de Mont-rodon, s'han organitzat en tres torns diferents i en cadascun d'aquests cada grup tindrà una zona on jugar. Abans hauran esmorzat a la seva aula -cicle infantil- o al menjador.

Esforç del professorat

"L'escola s'ha reinventat en un mes i mig i hi ha un gran esforç per part dels professionals perquè tot això funcioni", remarca Minchillo. En aquest sentit, apunta que els mestres han hagut de sortir de la zona de confort i es respira incertesa en el moment que surti un cas. "Però ens en sortirem com a tot arreu", apunta.
 

Primer dia de curs a l'escola Guillem de Mont-rodon de Vic Foto: Adrià Costa


A l'escola, hi ha un reforç de 3,5 mestres. La directora del centre considera que "és insuficient". "Tindrem problemes reals quan s'hagi d'aïllar classes i mestres, ja que no es podran cobrir els dos o tres primers dies. No sé com es resoldrà", afegeix.

Del personal que hi treballa, ningú ha hagut de plegar abans pel fet de ser població de risc o vulnerable, com sí que ha passat a l'Institut de Vic. "Esperem que els 1.500 alumnes, 150 professors i el PAS puguem mantenir el centre el màxim obert", apunta Estrella.

L'institut té tres nous professors de reforç, cosa que "ha permès fer més desdoblaments i reducció de ràtios". En totes les classes d'ambdós centres els alumnes ronden la vintena, tal com fixa la normativa.
 
"Hi ha respecte a la situació però creiem que l'esforç de tot el personal de l'institut donarà bons resultats", explica el director. En aquest sentit, reconeix que "hi haurà positius, però ens sembla que podem fer-hi front". "Veiem el got mig ple dins d'una certa precaució", conclou.

Esperança en les famílies

Les famílies també han iniciat el curs amb optimisme i sobretot esperança. L'Ester ha acompanyat la seva filla a primer d'ESO a l'Institut de Vic i explica que "hi ha nervis, però no por, estem tranquils". En aquest sentit remarca que hi havia "moltes ganes d'iniciar el nou curs i trobar-se amb els companys".

En aquesta línia s'expressa la Caro, que ha portat la seva filla a l'escola on comença quart de primària: "Encarem el curs amb l'esperança que el puguem aprofitar i acabar". "També l'encarem amb optimisme", explica la mare, mentre remarca que "anirà millor del què pensem". "Tenien moltes ganes de tornar perquè feia molt que no es veien amb els seus amics", afegeix.
 

Una noia es mesura la temperatura a l'Institut de Vic Foto: Adrià Costa



Per la seva banda, Minchillo apunta que els pares i mares tenien "ganes de normalitat". "N'hi ha que estan molt espantats per por al contagi, però el risc també és al supermercat", afegeix. "L'escola ha de complir la funció social que té", conclou.

Precisament, després de sis mesos sense relacionar-se, durant la primera mitja hora del dia, a les classes de l'escola es fa "acompanyament emocional", perquè els infants puguin dir la seva, sobretot ara en temps de pandèmia.









 

 

Participació