coronavirus

L'Ajuntament de Tona diu que la intervenció de la residència Prat arriba massa tard

El consistori culpa els responsables del centre de "mala gestió" davant el coronavirus

per Osona.com , 3 d'abril de 2020 a les 09:55 |
Residència Prat de Tona | Adrià Costa
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 d'abril de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'Ajuntament de Tona ha agraït la intervenció de la Generalitat de Catalunya de la residència privada Prat per solucionar la situació "límit" viscuda als darrers dies per la gran afectació del coronavirus entre el personal i els residents.

Tot i així, en un comunicat, considera que la intervenció "arriba massa tard" i recorda que el consistori ha estat demanant des del dilluns passat al matí, hores després de tenir coneixement de la greu situació en què es trobava la residència a conseqüència de la "mala gestió" dels responsables del centre, ja que fins i tot la directora s'ha hagut d'aïllar.



El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha decidit intervenir la residència, que havia perdut el gruix de la plantilla –inclosa la directora– per contagi de coronavirus. Tot i que l'empresa gestora havia intentat reconduir la situació en les últimes hores, amb la contractació de nou personal i la incorporació d'una nova direcció, el Govern ha acabat optant per la intervenció. De fet, el nou equip gestor de la residència d'avis ha començat a treballar aquest divendres. A la residència, hi ha una quinzena d'interns aïllats per Covid-19 i en la darrera setmana han mort cinc persones afectades pel virus, tres de les quals en les últimes hores.


 Les necessitats bàsiques dels residents, sense garanties

La problemàtica de base rau en el fet que una part significativa del personal estava, i està, de baixa, i "no es garantien les necessitats bàsiques de les residents tal i com es va veure reflectit" en l’acta d’inspecció del Departament de Treball, Afers socials i Famílies d'aquest dimecres. L’acta reflecteix també el "caos organitzatiu" existent fruit, probablement, de la inexistència de direcció tècnica, així com de la "manca de mesures de protecció" amb la que el personal havia de desenvolupar les seves tasques. En definitiva, una situació crítica a la que, segons l'equip de govern municipal, "no s’hauria d’haver arribat mai".

Des del diumenge passat a la tarda, quan es va tenir coneixement de la greu situació que es vivia a la residència privada Hotel Prat, i especialment des de l’endemà dilluns quan aquesta es va poder constatar, i es va transmetre al consistori "l’angoixa i patiment" de les famílies i de les professionals que encara continuaven al centre, es van iniciar les actuacions per donar-los suport immediatament. Donada la situació, i aprofitant els contactes constants amb la Delegació del Govern a la Catalunya Central i amb els responsables de Salut i del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, es van explorar vies de suport i col·laboració. Així doncs, i per indicacions dels responsables de Salut, es va sol·licitar el suport de persones voluntàries professionals en l’àmbit sociosanitari. Paral·lelament, gràcies a la coordinació permanent de l’Ajuntament de Tona amb el CAP i amb les tres residències del poble, es van començar a implementar les indicacions donades pels responsables del mateix CAP.

El suport del voluntariat

El dilluns 30 de març, en base a aquestes indicacions, l’Ajuntament de Tona va assumir, pels mitjans propis i, sobretot, gràcies al voluntariat, el suport necessari i la base organitzativa per garantir l’atenció mínima i necessària dels ancians. Mentrestant, es va continuar en contacte permanent amb la Generalitat. Des de l’ajuntament es va insistir en la necessitat de fer una inspecció immediata per part de les autoritats i d’adoptar unes mesures clares per tal de revertir una situació "insostenible".

L’endemà, dimarts 31 de març, responsables del CAP Tona van continuar oferint suport a la residència i des de l’ajuntament es va intensificar la crida sol·licitant l’ajut de voluntàries amb formació i/o experiència en l’àmbit de la dependència. Aquest mateix dia, fruït dels contactes i gestions, es va acordar que una delegació del Departament de Família i Afers Socials faria una inspecció a la residència per valorar-ne la gravetat i adoptar mesures al respecte. 

Aquesta visita va tenir lloc aquest dimecres i va constatar la situació de gravetat i la incapacitat de la residència per garantir les necessitats bàsiques de les residents. Acabada la inspecció, personal de l’ajuntament va responsabilitzar-se de les tasques de suport i reorganització de la residència, amb les regidores de l’equip de govern al capdavant, veient que era totalment necessari actuar per garantir les necessitats més bàsiques de les residents. Aquesta tasca es va poder portar a terme, en bona part, gràcies a les persones voluntàries. 

L’Ajuntament de Tona recorda que des que es va declarar l'epidèmia ha vetllat per l’adquisició de material preventiu per a totes les residències del municipi, siguin públiques o privades, com és el cas de la Residència Prat. Aquest dimecres, per exemple, es van fer arribar a les tres residències del poble 190 bates, 25 hidrogels de mig litre, 700 guants, 700 mascaretes, 120 peücs, 65 gorres mèdiques, 180 davantals i 29 màscares transparents.

El consistori diu que desconeix com s’ha pogut arribar a una situació tan greu i espera que, quan arribi el moment, es puguin depurar les responsabilitats pertinents, si n’hi ha. Des de l’Ajuntament també volen donar el condol als familiars de les persones que recentment han mort, així com fer arribar el seu agraïment per la resposta del poble de Tona.






 

 

Participació