Les carreteres d'Osona afectades pel Gloria van recuperant la normalitat

Territori preveu que els treballs per fer transitable la BV-5301, al Brull, s'allarguin tres mesos

Les màquines treballant a l'esvoranc del Brull, on han col·locat un bypass per poder arribar fins a Collformic
Les màquines treballant a l'esvoranc del Brull, on han col·locat un bypass per poder arribar fins a Collformic | ACN
Osona.com
20 de febrer del 2020
Actualitzat a les 9:13h
Dos dels municipis osonencs més perjudicats pel Gloria van ser Vilanova de Sau i el Brull. En el primer, les principals carreteres d'entrada i sortida tornen a ser transitables, mentre que el Brull és l'altra cara de la moneda. Els tècnics treballen per arreglar el gran esvoranc que es va endur una part de la carretera BV-5301 que travessa el massís amb un bypass que han habilitat per arribar a Collformic. El problema, però, ara se centra uns quilòmetres més enllà, ja de baixada en direcció el municipi del Montseny, on la carretera està tallada perquè una part del ferm s'ha ensorrat. Territori preveu que els treballs per arreglar la via i que es pugui tornar a travessar el massís del Montseny de banda a banda s'allarguin tres mesos.

Entrar o sortir de casa per la majoria de veïns de Vilanova de Sau o el Brull no va ser possible fins alguns dies després del temporal. I de fet, al Brull encara n'hi ha tres que ho fan amb dificultat. La carretera BV-5301 que travessa el massís del Montseny està tallada al quilòmetre 25, poc després de Collformic, en direcció el poble del Montseny (Vallès Oriental). En aquest tram, un pam del ferm s'ha ensorrat i hi ha esquerdes. Per precaució, mentre s'arregla, s'ha tallat el pas a qualsevol vehicle amb excepció dels tres veïns del Brull que viuen a l'altra banda d'aquest tram i que quan necessiten sortir de casa seva han de passar per allà.

Els treballs per arreglar les incidències ocasionades per la llevantada, com l'ensorrament del ferm o l'esvoranc que va fer desaparèixer una part de la carretera fins a Collformic, tindran un cost de 3 MEUR, segons ha informat Territori. Des del Departament assenyalen que les obres de reconstrucció, sanejament i reforç dels talussos tindran una durada de tres mesos.

Per l'alcalde del Brull, Ferran Teixidó, la situació dels tres veïns és "preocupant". "Al Brull som pocs, però també tenim drets, com a les àrees metropolitanes", ha assenyalat. I ha afegit que entenen que l'obra és "complicada i complexa", però és "important" que es pugui tornar a circular per aquesta carretera el més aviat possible.
 

El ferm de la carretera BV-5301 que s'ha enfonsat com a conseqüència del temporal Gloria Foto: ACN


També ho diu per la qüestió del turisme a la zona. Com que no hi ha alternativa de pas, el tall de la BV-5301 implica que algú que vulgui anar de l'AP7 a la C-17 –del Vallès a Osona- no pugui utilitzar aquesta carretera. "Vulguis o no això implica que els restaurants perdin clients. Algú que vol travessar des de l'AP7 o de la C-17 ja no passa per aquí". "És una minva econòmica important que encara no podem valorar", ha afegit Teixidó. Per exemple, com a conseqüència de l'esvoranc, el restaurant de Collformic va estar tancat durant quinze dies. Però malgrat això, segons Teixidó, el gran problema és que el flux de gent que va de l'AP7 a la C-17 és inexistent. 

A més, el moment en què això passa és clau pel territori. "A l'estiu la gent se'n va a la platja i a l'hivern a la neu, però ara que comença la primavera el Montseny torna a tenir molt públic", ha destacat l'alcalde. Ferran Teixidó demana celeritat en els treballs i també que les administracions s'impliquin per donar-los una resposta, no només des de la Generalitat, sinó també des de la Diputació, titular del Parc Natural. 

Vilanova de Sau: Uns treballs que costaran 400.000 euros

A Vilanova de Sau estan molt millor que fa un mes enrere. Just després del temporal, de les quatre vies d'entrada i sortida del poble només n'hi havia un practicable. "Hem invertit molts esforços, però podem dir que tornem a transitar amb certa normalitat", ha explicat l'alcalde, Joan Riera. "La Diputació ha fet molt bona feina amb l'esvoranc de la carretera principal. Poder sortir per la carretera principal és un gran què", ha afegit el batlle. Des del consistori també s'han encarregat de restablir les carreteres secundàries perquè siguin transitables, com la de la Riba, que estava totalment tallada per un gran esvoranc i que es va aconseguir refer en quinze dies, malgrat no s'hagi pogut asfaltar un altre cop fins fa poc. 

Aquests dos són els llocs més crítics a nivell de mobilitat, però l'alcalde també ha destacat la gran quantitat de passos de rieres que hi ha al poble i que han hagut de refer com han pogut. "L'ACA ja ens ha demanat informes i els hem donat les coordenades GPS, i hem fet fotos perquè vegin el desastre", ha destacat Riera. Un cop l'Agència Catalana de l'Aigua resolgui, es podrà començar a actuar.

Segons Riera, encara queda molta feina per fer, com per exemple "tots els passos que han quedat embussats o desfer tubs plens de branques i sediments". "Això ara s'ha de fer perquè en cas que torni a venir un altre aiguat, ens acabaria de rebentar les carreteres que tenim embrancades", ha dit l'alcalde. També hi ha hagut carreteres secundàries que directament han desaparegut, com per exemple la que feien molts ciclistes per anar de Vic a Platja d'Aro passant per Sau.
 

La carretera principal de Vilanova de Sau després que hagin arreglat l'esvoranc. Foto: ACN


Una altra de les conseqüències del temporal és que mentre la carretera principal no ha estat operativa, tots els vehicles del municipi, per arribar-hi, feien servir una carretera secundària força estreta. "La teníem mig en condicions, però ara amb el pas de tants vehicles mentre s'arreglava l'esvoranc ha quedat ben malmesa", ha explicat Joan Riera. L'alcalde vol que la Diputació els ajudi a arreglar la carretera, una via que els seria d'utilitat en cas que tornessin a tenir una incidència a la carretera general. El càlcul de la inversió seria d'uns 100.000 euros. 

Gestió pròpia des del primer moment

Per Joan Riera, la clau per haver pogut solucionar la problemàtica de la mobilitat amb celeritat és la gestió directa que n'han fet. Per això creu que és el moment de plantejar-se que, en casos com aquests, els pobles puguin rebre una ajuda directa i gestionar-la ells mateixos. Això, afegeix, els permetria "anar a buscar la gent que sabem que treballa, que són competents i sense malgastar ni un diner". I posa com a exemple que, si en aquest cas s'hagués optat per la via "normal", amb projectes tècnics, tot plegat "valdria el doble". 

L'efecte del temporal en el pantà, amb milers de troncs arrossegats cap a l'embassament, va provocar un gran efecte badoc. L'alcalde ha explicat que a nivell del turisme, els visitants han continuat acudint al municipi. Si bé algunes activitats que hi havia programades es van haver d'endarrerir, com per exemple en les cases de colònies de la zona, però s'ha pogut treballar amb normalitat.