La plataforma Perquè no ens fotin el tren compleix set anys de lluita per aconseguir el desdoblament de l'R3

L'entitat fa un balanç positiu de les millores parcials que s'han incorporat però alerta que "queda encara molt camí"

L'estació de Renfe a Vic
L'estació de Renfe a Vic | ACN
Osona.com
31 de gener del 2020
La plataforma Perquè no ens fotin el tren compleix set anys amb la satisfacció d'haver aconseguit posar el tren i la millora de l'R3 a l'agenda política. Però tot i les millores parcials aconseguides, l'objectiu final segueix exactament en el mateix punt que quan van començar: una R3 sense desdoblar. El seu portaveu, Marc Janeras, ha destacat a l'ACN que tot i les petites victòries, la solució als problemes passa indefectiblement per un desdoblament a què no renuncien de cap de les maneres. Amb tot, fins que això no arribi, seguiran prement l'accelerador perquè Renfe el doni una millor informació quan esperen el tren o que es racionalitzin els horaris. Per celebrar l'efemèride, el grup recorrerà en tren les estacions de Torelló, Manlleu i Vic per bufar les espelmes del pastís.

Fer servir el transport públic a Osona no és senzill, i si es confronta amb el vehicle privat, es dona una espècie de lluita entre David i Goliat. Des de fa set anys, la plataforma Perquè no ens fotin el tren lluita perquè això no sigui així, i malgrat han aconseguit fites important com la tarifa integrada fins a Sant Quirze, el tren matiner fins a Barcelona o el manteniment i personal de l'estació de Torelló, s'ha avançat ben poc en el desllorigador de la qüestió, que passa per la construcció de la doble via.

Després de la crisi "ara toca inversió" 

"Durant els anys de la crisi hem hagut d'assumir que el desdoblament no es podia fer", ha explicat Marc Janeras, un dels portaveus de la plataforma Perquè no ens fotin el tren. "Però ara ja toca i és hora d'invertir en Rodalies en general i en l'R3 en particular", ha exclamat. No es tracta d'una manca de capacitat d'inversió, ha criticat Janeras, "ja que s'estan fent inversions molt grans com el nou tren a l'aeroport, just després que fa poc també s'hagi inaugurat un metro que va al mateix lloc".
 

L'estació de Renfe a Vic Foto: ACN


En aquest temps de vida, la plataforma s'ha aconseguit reunir diverses vegades amb el Departament de Territori i amb Renfe. "Adif realment són inaccessibles", ha matisat. "Però l'operadora sí que decideix si els trens són més llargs o més curts o si es milloren els horaris", ha dit. Segons ha afegit, "per exemple faltaria un tren de tornada perquè al vespre hi ha poc oferta des de Barcelona". "I més amunt de Vic l'oferta és inexistent", ha lamentat.

Millorar la connexió entre Barcelona i Torelló

Precisament, aquest és un punt que lluitaran per canviar a curt termini, ja que creuen que la visió de Rodalies hauria de ser ampliar el servei, "almenys", fins a Torelló. Segons les dades que ha presentat recentment Creacció a través de l'Observatori Socioeconòmic d'Osona a la Taula de Mobilitat comarcal, el flux de persones d'Osona amb l'exterior està molt lligat a l'àrea metropolitana. De fet, de la població osonenca que treballa, un 10% dels contractes són amb empreses de Barcelona. 

La millora de la connexió entre Barcelona i Torelló implicaria un doble efecte positiu ja que també es milloraria el transport en tren dins la pròpia comarca i faria molt més competitiu l'eix Vic-Manlleu-Torelló, l'àrea on es concentra el gruix d'activitat econòmica d'Osona. Janeras ha explicat que, actualment, la freqüència de pas de trens de Vic a Torelló és molt limitada. "Si els trens que arriben fins a Vic, continuessin fina a Torelló, la comunicació a escala interna i el propi tren serien molt més competitius", ha dit. 
 

L'estació de Renfe a Vic Foto: ACN


Segons la plataforma, tampoc s'entén com en un moment d'emergència climàtica com el que s'està vivint, amb episodis reiterats d'altes concentracions de partícules en suspensió o alts nivells d'ozó troposfèric, no s'ataqui la qüestió de la contaminació atmosfèrica millorant la mobilitat.

Fer que el tren sigui "més atractiu"

Una altra feina ingent que caldrà fer des del punt de vista de la plataforma és aconseguir que el tren sigui un mitjà de transport públic "atractiu" pels usuaris. Segons Janeres, "amb raó", el tren té "una fama merescuda d'incidències, retards i poca fiabilitat". Però amb totes les millores parcials que es pugin anar aconseguit, que facilitin viatjar en tren, "serà la manera per fer augmentar la demanda i demostrar que hi ha interès en el mitjà". 

"Nosaltres creiem que l'interès hi és, però també s'ha de despertar una mica mimant els usuaris", ha afegit fent una comparació amb la línia d'autobús e-12 de la Generalitat que va directe a Barcelona. Les accions poden anar des d'evitar les incoherències, per exemple, entre allò que es diu per megafonia i el que es mostra en el panell fins a evitar els canvis d'última hora que desconcerten la persona que està esperant a l'andana. "Hi ha moltes millores a fer que ajudarien a canviar la percepció que l'usuari té del ferrocarril", ha dit Janeras.